دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1396 - 10:37
فرشچی در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه مطبوعات:

فک خزری به لیست گونه‌های در حال انقراض پیوست

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از مصوبات دوازدهمین جلسه کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون گونه‌‌های مهاجر، قرار گرفتن فک خزری در لیست گونه‌های در حال انقراض بود.
کد خبر : 226688

پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از غرفه آنا در نمایشگاه مطبوعات در مورد اظهارات رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه موضوع آب مهم‌تر از موضوع حیات وحش و یوزپلنگ آسیایی است، اظهار کرد: ما در تجزیه و تحلیل سخنان افراد و مقامات کشور عجولیم زیرا فرمایشات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع بحران آب کشور به نوعی مطرح کردن واقعیاتی است که مغفول مانده و به معنای بی توجهی به سایر مسایل محیط زیست و به ویژه حیات وحش نیست.


وی افزود: رئیس سازمان محیط زیست می‌خواستند با این بیانات توجه مردم را به موضوع بی آبی در کشور جلب کنند وگرنه همه مسایل و موضوعات محیط زیست از جمله حفاظت از زیستگاه‌ها و گونه‌های گیاهی و جانوری و مساله تعامل بین دستگاهی مورد توجه ایشان است.


این استاد دانشگاه یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند محیط زیست را حفظ کند زیرا محیط زیست یک مساله همه گیر فرابخشی است و نیازمند مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی و مردم است. برهمین اساس تصور می‌کنم آقای کلانتری قصد داشتند که غفلت ما نسبت به موضوع آب را اعلام کنند و اظهاراتشان به معنای بی‌اهمیت بودن سایر حوزه‌های محیط زیست نیست.


فرشچی در مورد کاهش و مرگ و میر فک خزری نیز گفت: ما از سال 2008 روی مساله فک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر تمرکز کرده و اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ایم و سعی کردیم به عنوان یکی از کشورهای فعال برنامه‌ منطقه‌ای دریای خزر روی موضوع فک خزری متمرکز شده و رکورد و گزارشی از خود برجای بگذاریم به طوری که در نتیجه تلاش‌های ایران فک خزر جزو لیست گونه‌های در حال انقراض کنوانسیون گونه‌های مهاجر قرار گرفت.


وی افزود: در سطح ملی هم اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت به طوری که مرکز امداد و نجات دریایی را راه‌اندازی کردیم و برنامه‌های اطلاع رسانی و آگاهی سازی برای ماهیگیران و مردم بومی یکی دیگر از برنامه‌های تاثیرگذار در این زمینه بود زیرا یکی از علل اصلی زخمی شدن فک‌های خزری در ایران اینست که بسیاری از ماهگیران تصور می‌کنند فک خزری رقیبی برای ماهیگیری و صید آنها به همین دلیل با اطلاع رسانی‌های مکرر و برنامه ریزی برای اهدای جوایز تا حدی از این روند کاسته شد.


فرشچی یادآور شد: با همکاری مرکز ملی نجات فک خزر برای ماهیگیران و کسانی که فک خزری زخمی را برای مداوا به ما معرفی می‌کنند و یا از محل فک خرزی زنده گزارشاتی به ما می‌دهند جوایز کوچکی در نظر گرفته شده است که جنبه منطقه‌ای دارد و با این اقدام برخی از فک‌های خزری نجات یافته و به دریا بازگردانده شده‌اند.


وی افزود: اضافه شدن گونه فک خزری به ضمیمه کنوانسیون گونه‌های مهاجر منجر به افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای حفاظت از تنها گونه پستاندار دریای خزر خواهد شد.


این استاد دانشگاه ادامه داد: در جامعه جهانی وقتی فک خزری وقتی جزو لیست ضمیمه کنوانسیون قرار گرفت طبیعتا برنامه‌های منطقه‌ای بیشتر خواهد شد و امکانی را فراهم می‌کند که در داخل کشور برنامه ریزی کنیم و برای آن بودجه در نظر بگیریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته