توسعه گردشگری الکترونیک تلاشی نوین برای معرفی ظرفیتهای گردشگری گیلان
رضا علیزاده مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گیلان در این نشست با اشاره به اهمیت انعکاس صحیح و سریع اخبار و رویدادهای حوزه گردشگری و تأثیر آن در تنویر افکار عمومی گفت: «گردشگری در جهان امروز یکی از ارکان اصلی توسعه بهشمار میآید و اطلاعرسانی و تبلیغات درباره ظرفیتهای این صنعت، ایجاب میکند تا رسانهها و پیامهای آنها به دقت مورد مطالعه قرار گیرد.»
وی اطلاعرسانی و تبلیغات در صنعت گردشگری را از جمله مهمترین ابزارها برای توسعه فرهنگ توریسم خواند که موفقیت سازمان را در پی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گیلان شناخت افکار عمومی را یک ضرورت خواند و افزود: «مستندسازی از ظرفیتهای موجود در صنعت گردشگری و اقدامات صورت گرفته در مسیر توسعه آن در گیلان با رویکردی جامعنگر در ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان گیلان مورد تأکید است.»
وی با بیان اینکه گردشگری صنعتی فرابخشی است، خاطرنشان کرد: «انعکاس اخبار در این حوزه باید بر محور تفکرمداری و مشارکتجویی اجتماعی باشد و نواندیشی و ابتکار و خلاقیت را به نمایش بگذارد.»
علیزاده به تعدد آثار و ابنیه تاریخی، تأسیسات اقامتی و پذیرایی و همچنین گستردگی حوزه صنایعدستی در گیلان اشاره کرد و افزود: «هر یک از این عناوین در بردارنده اطلاعات ارزشمند برای گردشگران است، لذا تدوین برنامهای هدفمند و جامع برای معرفی آنها یک ضرورت تلقی میشود.»
وی با تأکید بر استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت رسانه ملی گفت: «رسانههای الکترونیک و مکتوب استان نیز تلاش مستمر و کارآمدی در حوزه اطلاعرسانی گردشگری ایفا میکند که شایسته تقدیر است.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استفاده از فضای مجازی و شکستن مرزها به واسطه شبکههای مخابراتی و اینترنت را مورد بحث قرار داد و افزود: «گردشگری الکترونیک که از شاخههای جدید در این صنعت محسوب میشود به سرعت رو به گسترش رفته تا آنجا که پیش از شکلگیری سفر هر یک از خانوادهها و گردشگران بهصورت الکترونیک جاذبههای مورد نظر خود را رصد میکنند.»
وی ادامه داد: «تولید اپلیکشینهای گردشگری و نرمافزارهای وابسته به موضوع سفر اقدامی اثرگذار در معرفی جاذبههای گردشگری مناطق مختلف بهشمار میآید و با ایجاد بسترسازی، ایجاد اشتغال پایدار و کسب درآمد را بههمراه میآورد.»
علیزاده با تأکید بر لزوم بهرهگیری از ظرفیت فضای مجازی برای افزایش شمار گردشگران، پیوند سیستمهای دوربین شهری با شبکههای دیجیتال گردشگری را یک شیوه مؤثر برای معرفی داشتههای تاریخی، فرهنگی،گردشگری و نیز سنتی خواند و تصریح کرد: «امروز با رفتارهای سازمان یافته الکترونیکی و نگاهی مدبرانه میتوان صنعت گردشگری را متحول کرد.»
وی به حضور فعال عوامل مرتبط با صنعت گردشگری در گیلان شامل اماکن اقامتی و پذیرایی، طرحهای بومگردی، آژانسهای خدمات مسافرتی، راهنمایان تور و مجتمعهای گردشگری در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «تقویت گردشگری الکترونیکی بهعنوان یک هدف در گیلان دنبال میشود.»
تنوع بخشی در طراحی اقلام تبلیغاتی شامل نقشهها، بروشورها و همچنین طراحی مبلمان شهری با رویکرد بومیسازی از موضوعات دیگری بود که علیزاده به آن اشاره کرد.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در پایان از بازاریابی بعنوان عاملی کلیدی در معرفی خدمات حوزه گردشگری یاد کرد و با تأکید بر مقوله آموزش نیروی انسانی، خواستار تدوین راهکارهای نوین برای تبلیغات و اطلاعرسانی از رویدادهای ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گیلان شد.
انتهای پیام/