دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1394 - 09:58
آنا فرایند ساخت‌وساز در ذخیره‌گاه جنگلی حاشیه تهران را بررسی می‌کند

سایه مخرب «سیب‌لند» بر اُرس‌های فیروزکوه/ سازمان جنگل‌ها ذخیره‌گاه جنگلی را واگذار کرده است

قدیمی‌ترین ذخیره‌گاه جنگلی استان تهران با درختان اُرس چندصد ساله، با احداث پروژه «سیب‌لند» در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌ است. این در حالی است که مدیر امور اراضی سازمان جنگل‌ها واگذاری ذخیره‌گاه جنگلی اُرس را ناشی از بی‌دقتی این سازمان می‌داند.
کد خبر : 22651

آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی- سال‌هاست که ساخت اماکن تفریحی و استفاده از طبیعت، دستاویزی برای قطع جنگل‌ها و از بین بردن زیستگاه‌ها و ذخیره‌گاه‌های طبیعی محیط‌زیست و منابع طبیعی شده است. از تخریب اراضی ملی و پارک‌ها و مناطق حفاظت‌ شده گرفته تا حاشیه رودخانه‌ها و حتی دریاها. این‌بار اما وضع کمی متفاوت است و دقیقا با پایان هفته محیط‌زیست، خبر نابودی ذخیره‌گاه جنگلی جهت ساخت مکانی‌ تجاری منتشر شد. خبری که با جزئیاتی مانند مجاز شمردن شکار برای میهمانان در دهکده حیات وحش همراه بود.


پروژه‌ای بزرگ با نام تجاری «سیب‌لند» در ارتفاعات فیروزکوه در حال ساخت است، مهم‌ترین بخش این پروژه منجر به تخریب زیستگاه مهم درختان اُرس در منطقه شده است و در عین حال بدون کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست و بنا به اظهارات مسئولان این پروژه‌ امکان شکار از مناطق آزاد حیات وحش فراهم است.


سه انجمن زیست محیطی «کوهنوردان ایران (دیده‌بان کوهستان)، دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران و انجمن پایشگران محیط زیست ایران (پاما)» در اعتراض به ساخت‌وساز در این منطقه و انتقاد از تخریب محیط‌زیست در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند: ذخیره‌گاه جنگلی «اُرس» در منطقه امین‌آباد فیروزکوه و رویشگاه‌های کوهستانی اطراف آن با بهانه‌ توسعه گردشگری و توریسم در قالب اجرای پروژه «سیب لند» در حال تخریب و تغییر کاربری هستند. پروژه‌ تخریب این جنگل ارزشمند به‌قدری واضح و آشکار جلوی چشم مسئولان منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور در حال انجام است که مجری پروژه همه‌ برنامه‌های مخرب را در وب‌سایت شرکت در معرض دید همگان قرار داده است.








جاده‌های دسترسی و دکل‌های تله‌کابین در ذخیره‌گاه و در میان درختان در حال ساخت و جا‌گذاری بوده و به اذعان سایت این پروژه، در آینده‌ نزدیک صدها هکتار از زمین‌های کوهستانی که جزو هسته‌ مرکزی و حریم اکولوژیک ذخیره‌گاه ارس یا اکوسیستم‌های غنی کوهستانی هستند، به ویژه بخش فوقانی جنگل ارس در ارتفاع 2500 تا 3000 متر، به دهکده‌ی ویلایی، مجتمع تجاری، رستوران، بیمارستان، شهربازی، پارک آبی، شکارگاه بین‌المللی، دریاچه‌ مصنوعی و مرکز همایش‌های بین‌المللی تبدیل خواهد شد!

در این بیانیه تاکید شده است که جاده‌های دسترسی و دکل‌های تله‌کابین در ذخیره‌گاه و در میان درختان در حال ساخت و جا‌گذاری بوده و به اذعان سایت این پروژه، در آینده‌ نزدیک صدها هکتار از زمین‌های کوهستانی که جزو هسته‌ مرکزی و حریم اکولوژیک ذخیره‌گاه ارس یا اکوسیستم‌های غنی کوهستانی هستند، به ویژه بخش فوقانی جنگل ارس در ارتفاع 2500 تا 3000 متر، به دهکده‌ ویلایی، مجتمع تجاری، رستوران، بیمارستان، شهربازی، پارک آبی، شکارگاه بین‌المللی، دریاچه‌ مصنوعی و مرکز همایش‌های بین‌المللی تبدیل خواهد شد!


گفتنی است که این منطقه به دلیل فاصله‌ زیاد از شهرهای پرجمعیت تاکنون بکر و دست‌نخورده بوده و از تنوع گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است؛ به نحوی که پلنگ، گراز، قوچ و میش و...، در منطقه دیده شده و بنا بر مطالعات انجام‌شده بیش از 300 گونه‌ گیاهی از جمله ده‌ها گونه‌ درختی و درختچه‌ای بومی در این منطقه می‌رویند.


سایت رسمی این پروژه از تنوع گیاهی بالای منطقه به عنوان یکی از مزیت‌های پروژه یاد می‌کند اما بیان نمی‌کند مفهوم توریسم در چنین منطقه‌ای باید طبیعت‌گردی باشد یا هجوم لجام‌گسیخته ساخت‌وساز! بر اساس اطلاعات موجود درباره پروژه موسوم به «‌سیب‌لند» بیش از 530 هکتار از بکرترین مناطق طبیعی کوهستانی شرق استان تهران تبدیل به یک شهرک تفرجی خواهد شد. دقیقا همان فرایندی که در بسیاری از دیگر نقاط بکر طبیعت ایران از جمله لواسان و کلاردشت و... طی شد و در حال پیاده شدن در این منطقه است و در نهایت از آن طبیعت بکر و شاداب دیگر خبری نیست. اکنون سوال این‌جاست که آیا نمی‌توان مجتمع تجاری و شهربازی و پارک آبی و بیمارستان را در جای دیگر ساخت و این محیط طبیعی بکر را به لذت بردن از طبیعت و عناصر طبیعی اختصاص داد؟ آیا تراکم روزافزون سازه‌ها در شهرها کافی نیستند که در بکرترین و دست‌نیافتنی‌ترین عرصه‌های طبیعی نیز می‌خواهند هجومی از مظاهر شهری و ساخت‌وسازها را به بهانه‌ گردشگری وارد کنید؟


در بیانیه این سازمان‌های مردم نهاد آمده است: مدیران پروژه در جایی از ایجاد باغ گیاه‌شناسی یاد می‌کنند. طنز تلخی است! ساخت باغ گیاه‌شناسی مصنوعی در جایی که خود نقطه‌ی اوجِ (Hotspot) تنوع زیستی است!؟ صدها هزار گیاه بومی را از بین می‌بریم و در همان جا با آوردن تعدادی گیاه تولید شده توسط انسان به خیال خودمان باغ گیاه‌شناسی می‌سازیم!؟


در پایان این بیانیه تاکید شده است: ما امضاکنندگان بیانیه از مقام‌های مسئول خواستار توقف هرچه سریعتر فرایند تخریب و برگرداندن عرصه‌های تخریب‌شده به حالت اول هستیم. یادآوری می‌‌شود بر اساس قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی کشور مصوب 1371/7/12 گونه‌ «اُرس» در سراسر کشور جزو ذخایر جنگلی محسوب و قطع آن ممنوع است. سازمان منابع طبیعی کشور وظیفه‌ شناسایی و حفاظت از ذخایر جنگلی کشور را به عهده دارد. همچنین اجرای پروژه‌های گردشگری در مناطق طبیعی نیاز به گزارش ارزیابی اثرات محیط‌زیستی داشته که باید توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست بررسی و اعلام نظر شود.


منابع طبیعی در واگذاری زمین به «سیب لند» دقت کافی نداشته است


معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها در واکنش به پیگیری این موضوع از سوی خبرگزاری آنا با بیان اینکه پیگیری شما باعث تلنگری به سازمان ما بود و این موضوع را با جدیت بررسی کردیم، نتیجه این بررسی را بی‌دقتی در تخصیص اراضی از سوی منابع طبیعی به جهاد کشاورزی و پس از آن به پروژه «سیب لند» دانست.


مسعود منصور توضیح داد: 300 هکتار از اراضی ارتفاعات فیروزکوه از سوی جهاد کشاورزی و امور اراضی به پروژه سیب لند اختصاص یافته اما این در حالی است که بخشی از این اراضی ذخیره‌گاه گونه ارزشمند «اُرس» بوده و باید منتفی و به منابع طبیعی بازگردانده شود.


وی گفت: هر چند هنوز قطع درختی در این منطقه انجام نشده است اما ما اداره کل منابع طبیعی تهران را ملزم کردیم تا در نامه‌ای ساخت و ساز در بخش ذخیره‌گاه ارس را در این پروژه منتفی اعلام کند.


منصور با اذعان بر اینکه احداث جاده و دکل مخابراتی خارج از محدوده واگذاری در پروژه سیب لند نیز مشاهده شده است، تاکید کرد: بر همین اساس اداره کل منابع طبیعی شهرستان را ملزم کردیم تا با این موضوع نیز برخورد لازم را داشته باشد.


دهکده حیات وحش پروژه سیب لند، مجوز سازمان محیط‌زیست را ندارد


مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان محیط‌زیست اما با ابراز بی‌اطلاعی از وجود چنین پروژه‌ای که قرار است در دهکده حیات وحش آن محیط‌بان مستقر و شکار هم برای میهمانان آزاد باشد، گفت: ارتفاعات فیروزکوه و منطقه‌ای که پروژه سیب لند در آن اجرایی می‌شود به هیچ وجه جز مناطق حفاظت شده سازمان محیط‌زیست نبوده و بنابراین محیط‌بانی هم در این منطقه مستقر نیست و نخواهد بود.


علی تیموری در خصوص شکار برای میهمانان نیز تاکید کرد: هیچ شخص حقیقی یا حقوقی برای ایجاد قرق اختصاصی یا حتی مزرعه پرورش حیات وحش در این منطقه از سازمان محیط‌زیست مجوزی نگرفته و بنابراین در صورتی که قرار باشد چنین پروژه‌ای بدون اطلاع سازمان محیط‌زیست اجرا شود، تخلف محسوب شده و با آن برخورد خواهد شد.


به گزارش آنا، به نظر می‌رسد با روند بی‌اطلاعی سازمان محیط زیست و اشتباهات سازمان جنگل‌‌‌ها در واگذاری ذخیره‌گاه جنگلی در نهایت کار به جایی می‌رسد که دیگر نتوان با آنچه ساخت و ساز شده مقابله کرد و با اندکی جریمه پروژه کار خود را بدون هیچ مانعی ادامه‌خواهد داد و این منطقه بکر و زیبا نیز تنها خاطره‌ای در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب