دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1393 - 09:19

تشکیل کمیته عالی امنیتی در یمن

حوثی‌ها روز گذشته (شنبه) تشکیل کمیته عالی امنیتی برای اداره امور یمن تا زمان تشکیل شورای ریاست‌جمهوری را اعلام کردند.
کد خبر : 2264

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه «العالم»، شاهدان عینی از تظاهرات مردم یمن به دعوت سازمان‌های حقوقی و جوانان خبر می‌دهند که به دنبال اعلامیه قانون اساسی به وسیله حوثی‌ها انجام شد و به دنبال آن حضور افراد مسلح جنبش انصارالله در صنعا پررنگ تر شده است.


کمی پس از اعلام تشکیل کمیته امنیتی در یمن، بمبی در ورودی جنوبی کاخ ریاست‌جمهوری این کشور که در اختیار حوثی‌هاست، منفجر شد که به دنبال آن یک نظامی کشته و یک شهروند یمنی نیز زخمی شدند.


حوثی‌ها روز جمعه در بیانیه اول خود که کمی پس از انحلال پارلمان یمن منتشر شد، اعلام کردند که کمیته امنیتی یمن در میان 18 عضو خود وزرای دفاع و کشور دولت «عبد ربه منصور هادی» را نیز دارد و تا زمان تشکیل شورای ریاستی، امور کشور را اداره خواهد کرد.


ریاست کمیته امنیتی یمن را سرلشکر «محمود صبیحی» وزیر دفاع دولت «هادی» برعهده دارد.


تشکیل کمیته عالی امنیتی یمن چند ساعت پس از صدور اعلامیه قانون اساسی به وسیله حوثی‌ها انجام شد که بر اساس آن پارلمان یمن منحل و به جای آن مجلس ملی تشکیل می‌شود تا زمینه برای تشکیل شورای ریاستی و سپس دولت وحدت ملی برای مرحله انتقالی به مدت دو سال فراهم شود.


پس از نشست «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا با مسئولانی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در مونیخ، یک مسئول بلندپایه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که واشنگتن با ایجاد شورای ریاستی در یمن مخالف است.


وی افزود: وزیر امورخارجه آمریکا با ابراز نگرانی از خلا سیاسی یمن و تاثیر آن بر ثبات منطقه، از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس خواست تا رایزنی‌های خود را با تمام طرف‌های یمنی افزایش دهند.



انتهای پیام/

برچسب ها: یمن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته