دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1396 - 10:41
مروری بر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه

بارزانی از ریاست اقلیم کردستان عراق کنار می‌رود/ پیشنهاد آمریکا به قطر برای حل بحران در حوزه خلیج فارس

فلسطین در راس موضوعات کشورهای عربی، آخرین وضعیت اقلیم کردستان عراق و ادامه بحران در حاشیه جنوبی خلیج فارس از موضوعاتی هستند که مورد توجه ویژه رسانه‌های عرب‌زبان قرار گرفته‌است.
کد خبر : 226303

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عناوین مهم روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه را در زیر می‌خوانید:


فلسطین در راس موضوعات کشورهای عربی قرار دارد



روزنامه رای‌الیوم در گزارشی نوشت: «نتیجه یک نظرسنجی که بیشتر مشارکت کنندگان در آن از هشت کشور عربی هستند، نشان می‌دهد که موضوع فلسطین همچنان در راس اولویت‌های مردم عرب قرار دارد و 88 درصد اعراب آن را دارای اهمیت می‌دانند.»


همچنین طبق این نظرسنجی، بسیاری از اعراب معتقدند که سیاست‌های آمریکا نسبت به منطقه در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به سمت منفی شدن پیش رفته است.


مرکز افکارسنجی العربی در واشنگتن که این نظرسنجی را منتشر کرده است، در گزارش خود می‌نویسد: «این نظرسنجی در بازه زمانی 14 سپتامبر تا 13 اکتبر (23 شهریور تا 21 مهر) و در میان شهروندانی از کشورهای مراکش، کویت، اردن، تونس، عربستان سعودی، لبنان، فلسطین (کرانه باختری و وار غزه) و مصر انجام شد.»


طبق این نظرسنجی، 56 درصد اعرابی که رای داده‌اند معتقدند ترامپ تروریسم افراطی را ترویج داده و 51 درصد نیز معتقدند سیاست‌های رئیس‌جمهوری جدید آمریکا باعث شده است تا این کشور جایگاه خود را در جهان از دست بدهد. تنها 17 درصد معتقد بدند که سیاست‌های ترامپ باعث شده است تا آمریکا روند رو به رشدی داشته باشد.


همچنین 55 درصد مشارکت کنندگان خواهان ورود ترامپ به موضوع حل بحران در حاشیه جنوبی خلیج فارس شده‌اند.


بارزانی از ریاست اقلیم کردستان عراق کنار می‌رود



روزنامه الشرق‌الاوسط به‌نقل از یک مقام اقلیم کردستان عراق گزارش کرد: «مسعود بارزانی پس از 1 نوامبر (10 آبان‌) قصدی برای تصدی ریاست اقلیم کردستان ندارد.»


این منبع که نامی از او برده نشده است، افزود: «بارزانی در نامه‌ای که به پارلمان کردستان عراق فرستاده، تقسیم اختیارات ریاست را بر این اقلیم تبیین کرده است و تقسیم اختیارات امروز (یکشنبه) در پارلمان اقلیم کردستان به رای گذاشته خواهد شد.»


پیشنهاد آمریکا به قطر برای حل بحران در حوزه خلیج فارس



روزنامه القبس چاپ کویت گزارش کرد: «تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر شب گذشته (شنبه) در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا فاش کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد کرده است نشستی فوری در کمپ دیوید برای حل بحران در حوزه خلیج (فارس) برگزار شود. باوجود این، تاکنون چهار کشور تحریم کننده قطر به پیشنهاد واکنش نشان نداده‌اند.»


وی افزود: «ترامپ اعلام کرده که خواهان حل بحران در حوزه خلیج (فارس) است و درگیری میان دوستان آمریکا را در منطقه نمی‌پذیرد. چنانکه اگر تنش نظامی در منطقه به وجود آید پایان آن نامشخص خواهد بود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته