دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1396 - 11:10
سخنگوی سازمان انتقال خون خبر داد:

کاهش هپاتیت B و C و HIV در اهداکنندگان خون ایرانی

سخنگوی سازمان انتقال خون از شیب کاهشی هپاتیت بی، سی و HIV، در جمعیت اهداکننده خون خبر داد و گفت: در جامعه عمومی کشور نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند.
کد خبر : 226295

بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا به روند شیوع هپاتیت B در بین اهداکنندگان خون اشاره و بیان کرد: خوشبختانه در طول ۱۰ سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون روندی کاهشی داشته به طوری که میزان شیوع این بیماری در سال ۸۶، ۰.۴۳ درصد یعنی ۴۳ مورد مثبت در ۱۰ هزار نفر بوده است. درحالیکه در پایان سال ۹۵ این میزان به کمتر از ۰.۰۸۱ درصد، یعنی هشت مورد ابتلا در ۱۰ هزار نفر کاهش یافته است.


وی با تاکید بر کاهش چشمگیر میزان شیوع هپاتیت C در بین اهداکنندگان خون نیز یادآور شد: میزان شیوع هپاتیت C در بین اهداکنندگان خون از ۰.۱۲ درصد به ۰.۰۳۲ درصد، یعنی سه مورد مثبت به ازای هر ۱۰ هزار نفرتا پایان سال ۹۵ رسیده است.


حاجی بیگی ادامه داد: این در حالی است که شیوع هپاتیت B در جامعه عادی بیش از دو درصد و در مورد هپاتیت C بین ۰.۵ تا ۰.۷ درصد است.


سخنگوی سازمان انتقال خون اضافه کرد: هم اکنون میزان شیوع هپاتیت B و C در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگسازی، آموزش، ارتقای فرآیندهای انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خودحذفی محرمانه و حذف خون جایگزین، ۱۰ برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است و در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه نیز کشور ما با برخورداری از بهترین شاخص‌های سلامت خون، کمترین میزان شیوع عفونت‌های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C، با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون، استفاده از کیت‌های غربالگری استاندارد، بهره‌گیری از سیستم اتوماسیون و اجرای روش‌های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور سرآمد این کشورهاست.


سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در جامعه عمومی کشور نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند و همچنین در سراسر جهان ۴۰۰ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت‌های ویروسیB و C زندگی می‌کنند در حالی که طبق آخرین آمار سازمان انتقال خون در سال گذشته در ایران هپاتیت B در سال ۱۳۹۵ به هشت مورد از هر ۱۰ هزار واحد اهدای خون جمع آوری شده و در مورد هپاتیت C به سه مورد در هر ۱۰ هزار واحد خون اهدایی جمع آوری شده رسیده است.


وی افزود: هم اکنون با توجه به انجام واکسیناسیون نوزادان علیه هپاتیت B در کشور، آمار هپاتیت B رو به کاهش است و این شیب کاهشی، آرامش اطمینان‌بخشی را برای مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های آن در کشور به همراه دارد.


حاجی‌بیگی با بیان اینکه در قاره پهناور آسیا کشورهای ایران، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپورکشورهای برتر در زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده‌های آن هستند، اظهار کرد: میزان شیوع ویروس HIV نیز در طی ۱۰ سال گذشته در میان اهداکنندگان خون در سراسر کشور سه مورد در ۱۰۰ هزار واحد خون اهدایی بوده است. در عین حال باید توجه کرد که خون‌هایی که از نظر هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون شناسایی می‌شوند، از چرخه انتقال خون خارج می‌شود.



انتهای پیام/

برچسب ها: اهدای خون هپاتیت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته