دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1396 - 11:49
در کمیسیون نخبگان بررسی شد:

به روز رسانی و تکمیل شاخص‌های علم و فن آوری

جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 225931

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به ادامه بررسی گزارش "به‌روز رسانی و تکمیل شاخص‌های علم، فن آوری و نوآوری» اختصاص داشت؛ با اشاره به تاریخچه تدوین شاخص های علم فن آوری و نوآوری در ایران، بر لزوم بازنگری و روز آوری شاخص‌ها تاکید شد.


ابتدا شاخص‌های کلان ارزیابی علم و فناوری که در گذشته از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود مورد بررسی قرار گرفت و همچنین جدول کمیت‌های مطلوب مصوب در سند نقشه جامع علمی کشور در افق 1404 ارائه و در ادامه شاخص‌های تدوین شده به منظور روزآمدسازی شاخص‌ها ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.


همچنین در این گزارش بر تدوین شاخص‌های ارائه شده در سه حوزه علم، نوآوری و فناوری و براساس رویکرد سیستمی و با نگاه به تعاملات میان این سه حوزه تاکید شد.


پس از ارائه این گزارش اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: بررسی شاخص‌های علم و فناوری سایر کشورهای پیشرو، توجه به شاخص های کیفی (هویت ملی، شاخص‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی)، تطبیق چارچوب بندی شاخص‌ها با سند آمایش سرزمینی، تعیین نهاد و دستگاه‌های متولی برای استخراج و جمع آوری داده‌های سنجش پذیر، اعتبار سنجی و نظارت بر جامعیت و مانعیت شاخص‌ها، توجه به حوزه علوم انسانی و اسلامی، رفع ابهام در تعریف وظایف و رسالت‌های سازمانی و ساختاری نهادهای مرتبط با شاخص علم و فناوری و نوآوری.


در نظر گرفتن شاخص‌های نوآوری با نگاه تقاضا محور و بازار محور، تعیین روش جمع آوری و محاسبه بویژه در مورد شاخص‌های ترکیبی، لزوم تمایزگذاری میان بخش‌های کلان و کمی مقوله علم و فناوری، توجه به اهداف پیوست نگاری فرهنگی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ترسیم منطقی و مدون دسته‌بندی و سازماندهی شاخص‌های ارائه شده و در نظر گرفتن شاخص‌های نوآوری به عنوان یک فرآیند با ترسیم اشتراکات آن با علم و فناوری.


در پایان جلسه نیز مقرر شد از ظرفیت مرکز ملی آمار به منظور هدایت و قابلیت‌دهی اجرایی شاخص‌های ارائه شده در جلسات آتی بهره‌گیری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته