دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1394 - 08:48
رئیس کمیسیون اصل 90 و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به پرسش‌های آنا پاسخ دادند؛

از پرونده بنیاد تعاون ناجا چه خبر؟/ آیا هرجا ثروت هست باید شاهد وقوع فساد بود؟

واژه‌هایی مثل اختلاس، مفاسد اقتصادی، رانت‌خواری و تخلفات مالی تبدیل به واژه‌هایی آشنا برای مردم شده‌اند. روز‌به‌روز شاهد بزرگتر شدن اعداد هستیم. اخبار مفاسد، سؤالی را در اذهان به وجود می‌آورد که آیا هر جا پول است باید شاهد وقوع فساد بود؟
کد خبر : 22556

گروه سیاسی ـ مصطفی سعیدی: مدتی است بحث بنیاد تعاون ناجا و شایعه فساد در این دستگاه که زیرمجموعه نیروی انتظامی است در جامعه منتشر شده است و خبر دقیق و جامعی درباره تخلفات انجام شده در این بنیاد در دست نیست.


آنچه عنوان می‌شود اینکه فساد به معنی اختلاس در بنیاد تعاون نبوده و جابه‌جایی مالی صورت گرفته است، یکی از بحث‌ها این است که بنیاد تعاون ناجا مبالغی از کارکنان خود برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای با عنوان عطر گل یاس دریافت کرده است که طی 36 ماه با سود مشارکت این مبالغ را برگرداند، بنیاد تعاون هم پول‌های دریافتی را در پروژه مسکن سرمایه‌گذاری کرده است که از قضا با رکود بازار مسکن مواجه و برای بازگردان اصل پول و سود مشارکت پرسنل خود با مشکل مواجه شده است.


ظاهرا ناجا برای تعهد به قرارداد خود، از روی ناچاری از بانک قوامین استقراض کرده و در منابع و اعتبارات خود با کسری بودجه مواجه شده است.


چندی پیش سردار منتظرالمهدی در اولین نشست سخنگوی نیروی انتظامی، به شایعات مطرح شده درباره بنیاد تعاون ناجا پاسخ داد و گفت: «انحرافاتی در شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد تعاون ناجا انجام شده که حفاظت و بازرسی سال گذشته این موضوع را به فرمانده وقت ناجا گزارش دادند.»


سخنگوی ناجا تصریح کرد که این انحرافات محرز شد و مشخص شد که تخلفاتی صورت گرفته است؛ فرمانده وقت نیروی انتظامی هم شخصاً موضوع را پیگیری کرده و پرونده قضایی تشکیل و تحویل دستگاه قضا شده است.


وی درباره تخلف پرسنل ناجا تأکید کرد که هرگاه سیستم‌های نظارتی و بازرسی متوجه شوند فردی تخطی کرده و از مدار اخلاق خارج شده با آن برخورد می‌کنند و نتایج آن اطلاع‌رسانی می‌شود.


محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در جلسه علنی روز یکشنبه -17 خرداد- مجلس شورای اسلامی در تذکری درباره عملکرد بنیاد تعاون ناجا گفت: موضوع تحقیق و تفحص از بنیاد تعاون ناجا سال گذشته مطرح شد، ولی تا امروز یک صفحه گزارش به دست ما نرسیده است.


برای کسب اطلاعات بیشتر گفت‌وگوهایی با رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس و یکی از اعضای کمیسیون امنیت مجلس داشتیم که مشرح این گفت‌وگوها به شرح زیر است:


پورمختار: اگر تخلفی هم در بنیاد تعاون ناجا صورت گرفته نباید بزرگ کنیم


محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، درباره برخی اخبار منتشر شده درباره بنیاد تعاون ناجا، می‌گوید: بحث خاصی درباره بنیاد تعاون ناجا وجود ندارد و مسائلی که بعضا در فضای مجازی مطرح شده، شایعه است.


وی می‌افزاید: تخلفات صورت گرفته در بنیاد تعاون ناجا را نمی‌توان تحت عنوان فساد نام برد، به هر حال در بسیاری از دستگاه‌ها ممکن است برخی از مدیران تخلفاتی انجام داده باشند و ما نمی‌توانیم بگوییم بنیاد تعاون ناجا از این مسائل مستثناست؛ اما اگر تخلفی هم در آنجا صورت گرفته باشد نباید این موضوع را بزرگ کنیم.


این نماینده مردم در مجلس که سابقه معاونت حقوقی نیروی انتظامی را در کارنامه دارد، تصریح می‌کند: امیدواریم مسائلی اینچنینی که مطرح می‌شود از سر ناآگاهی باشد و اینطور نباشد که بخواهند خبر داغ از یک مسئول بلندپایه منتشر کنند، که البته بیشتر این خبرسازی‌ها در جهت تخریب چهره مسئولان انجام می‌شود.


پورمختار، معتقد است که نباید اجازه انتشار به این‌گونه اخبار در رسانه‌ها داده شود و با توجه به کذب بودن این اخبار باید برخورد قانونی با منتشرکنندگان این اخبار صورت بگیرد.


نقوی‌حسینی: تخلفات بنیاد تعادون اختلاس نبوده، جابه‌جایی مالی بدون رعایت قواعد بوده است


سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره پرونده بنیاد تعاون ناجا و حواشی آن می‌گوید: در پرونده بنیاد تعاون ناجا، اینگونه نیست که اختلاس یا فساد مالی صورت گرفته باشد یا اینکه فرمانده سابق نیروی انتظامی مشکل مالی داشته باشد، بلکه در بنیاد تعاون جابه‌جایی پول صورت گرفته است که در این جابه‌جایی قواعد لازم رعایت نشده است.


این نماینده مردم در مجلس، تصریح می‌کند: در موضوع بنیاد تعاون ناجا، پول به جایی که انتقال داده است مشکل مالی پیدا کرده و اعتبارات نیروی انتظامی زیر سؤال است، با این حال به هیچ‌وجه موضوع اختلاس مطرح نیست بلکه یک جا‌به‌جایی بدون چارچوب بوده است.


انتشار اخبار اختلاس‌های میلیاردی سوای آنکه حکایت از وجود فساد مالی در کشور داشته باشد، باعث بی‌اعتمادی مردم به نهادهای نظارتی می‌شود که تبعات اجتماعی به دنبال دارد، اینکه چرا در نظام جمهوری اسلامی و در دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی شاهد مفاسد اقتصادی هستیم، موضوع سؤال بعدی ما از این وکلای ملت بود.


برخی از تخلفات به دلیل تصمیمات سهوی یا تعمدی مدیران است


پورمختار، در پاسخ به این سؤال که «چرا باید در هر دستگاهی که پول و ثروت وجود دارد، شاهد فسادهای اقتصادی و اختلاس باشیم؟» می‌گوید رابطه پول و فساد مدیران رابطه الزامی نیست، هر چقدر مدیر خودساخته باشد و خودش را مبرا از ورود به تخلفات بداند و به همان امتیازها و حقوقی که برای او مشخص شده است اکتفا کند، پول و اعتبارات آن دستگاه نمی‌تواند بر این مدیر اثرگذار باشد.


رئیس کمیسیون اصل 90 می‌افزاید: اما در برخی از ادارات و دستگاه‌ها مدیر تصمیم‌گیرنده است و ممکن است این تصمیمات مورد نقد مدیر قبلی باشد، یا تصمیم مدیری سلیقه‌ای باشد که منتهی به آنچه در اهداف سازمان بوده نشود؛ به عنوان مثال در بورس سرمایه‌گذاری کند و شاخص بورس افت کند، طبیعتا اگر تعمد و سوءاستفاده در این اقدامات نباشد، امری طبیعی است و ممکن است اتفاق بیفتد که دیوان محاسبات این‌گونه موارد را بررسی می‌کند و نگاه دیوان معمولا اینگونه است که این اقدامات تا چه میزان تعمدی یا سوءاستفاده به نفع خود بوده است.


وی در پاسخ به این سؤال که «در شکل‌گیری این تخلفات ضعف نظارت وجود دارد، به نظر شما این انتقاد هم متوجه مجلس شورای اسلامی به عنوان دستگاه قانون‌گذار و ناظر می‌شود؟» می‌گوید: نظارت در داخل هر دستگاه باید وجود داشته باشد، زمانی که یک تشکیلات به صورت شرکتی اداره می‌شود و هیئت مدیره و بازرس دارد، باید بر تصمیمات نظارت کنند تا سوءاستفاده‌های احتمالی به وجود نیاید.


پورمختار خاطرنشان می‌کند: اگر نگاه به این مسئله معطوف شود که که احتمال سهوی بودن برخی تصمیمات وجود دارد، بسیاری از قضاوت‌ها و خبررسانی‌ها اصلاح می‌شود.


هرجا ثروت و قدرت است تهدید انحراف وجود دارد


نقوی‌حسینی هم در پاسخ به این سؤال می‌گوید که «هرجایی که ثروت و قدرت مطرح است تهدید انحراف وجود دارد، اما مکانیزم‌های ساختاری ما باید به گونه‌ای باشد که این تهدید در ابتدا شناسایی بشود و ما در این زمینه اطلاعات نداریم.»


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، تصریح می‌کند: اطلاعات افراد به‌کنار، مگر موجودی بانک‌ها غروب به غروب هر روز چک نمی‌شود، مگر گردش مالی شعبه، از شعبه به مرکزی بررسی نمی‌شود، پس چظور می‌شود که سه هزار میلیارد تومان اختلاس صورت می‌گیرد؟


وی با انتقاد از نبود سیستم یکپارچه اطلاعاتی از میزان دارایی و اموال افراد در کشور، تصریح می‌کند: به عنوان نمونه ما زمانی که به دولت می‌گوییم یارانه پردرآمدها را حذف کند، دولت می‌گوید که ما اطلاعاتی درباره دارایی افراد نداریم؛ در کدام حکومت اینگونه است؟ در کشور آلمان زمانی که نام و نام‌خانوادگی شهروندان این کشور را در هر یک از سازمان‌ها، ارگان‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و شهرداری وارد کنند اطلاعات دقیق آن فرد با آدرس و نوع مالکیت املاک، خودرو و حقوق ماهانه آنها را نشان می‌دهد.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه می‌دهد: در کشور ما زمانی که به عنوان مثال به یک کلانتری در نقطه‌ای از تهران بروید و نام و نا‌م‌خانوادگی خود را بگویید، اطلاعاتی از شما در سیستم نیست و اگر در آن کلانتری اطلاعاتی از شما ثبت شود در پاسگاه دیگر این اطلاعات به صورت یکپارچه وجود ندارد و این یک نمونه در نیروی انتظامی است و هیچ اطلاعات جامع و یکپارچه‌ای از دارایی و اطلاعات مردم در دست نیست.


نماینده ورامین در مجلس، می‌افزاید: یکی از شهروندان آلمانی در سفری که به این کشور داشتیم به من گفت که هر کسی که بخواهد ثروتمند شود، باید به ایران بیاید؛ چرا که ما در آلمان نمی‌توانیم به سادگی ثروتمند بشویم، برای آنکه همه اطلاعات ما را دارند و به محض اینکه خودرو خود را بفروشم در سیستم ثبت می‌شود که این خودرو از مالکیت بنده خارج و به فلان شخص واگذار شد، اما زمانی که به ایران آمدم به هر دستگاهی یک اطلاعات و آمار از خودم دادم و هیچ‌کس متوجه نشد. منزل من در ورامین است یا کامرانیه، مشکل بروز فساد و اختلاس‌های مالی در کشور به دلیلی نبود اطلاعات از اموال و دارایی افراد است و گرنه شاهد اختلاس‌های میلیاردی در کشور نبودیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته