خرید فلایتچک با ۴ برابر قیمت صحت ندارد/ تلاش انگلیسیها برای فروش هواپیمای تفریحی با ۳ برابر قیمت
به گزارش گروه اقتصادی آنا، رحمتالله مهآبادی صبح امروز در برنامه زنده تلوزیونی به تشریح روند خرید هواپیمای فلایتچک که بابت وارسی تجهیزات فرودگاهی استفاده میشود، توسط شرکت فرودگاهها پرداخت.
وی اظهار داشت: از این هواپیماها برای کنترل عملکرد سیستمهای ناوبری استفاده میشود و اگر چنین هواپیماهایی وجود نداشته باشد، نظام پروازهای هوایی مختل خواهد شد.
مهآبادی درباره شکایت یک شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاهها بابت نخریدن هواپیمای چهارنفره از آنها، گفت: هیچ شرکت انگلیسی به سازمان بازرسی کل کشور شکایت نکرده و شکایت مذکور، فردی بوده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: ادعای نماینده یک شرکت انگلیسی مبنی برای هدر رفت منابع مالی 8 میلیون یورویی در خرید نخستین هواپیمای فلایتچک، هنوز هم توسط سازمان بازرسی کل کشور تأیید نشده است.
وی با اشاره به اینکه هواپیمای فلایتچک، هواپیمایی استراتژیک در صنعت هوانوردی است، توضیح داد: شرکت انگلیسی مذکور به دنبال فروش یک فروند هواپیمای تفریحی-آموزشی به جای هواپیمای فلایتچک به مبلغ قیمت 2 میلیون و 885 هزار و 123 یورو به ایران بود در حالی قیمت اصلی این هواپیمای تفریحی در بازارهای جهانی یکمیلیون یورو است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: همچنین شرکت انگلیسی (FCSL) که در رسانهها مطرح شده است، روز گذشته اعلام کرده است که این شرکت در ایران هیچ نمایندهای ندارد.
مهآبادی گفت: نخستین هواپیمای فلایتچک که مدل A350 king air است، در شرایطی که صنعت هوایی ایران تحت تحریم بود به قیمت 9 میلیون و 995 هزار یورو با طی مراحل قانونی خریداری شد و از سال گذشته کار خود را در کشور آغاز کرد
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: با توجه به نیاز شرکت فرودگاهها به وجود دومین فروند از این هواپیماها، مناقصه بینالمللی خرید دومین فروند هواپیمای فلایت چک A350 king air نیز در اردیبهشتماه امسال برگزار شد و اکنون مراحل نصب تجهیزات ناوبری این هواپیما از طریق شرکت آلمانی در دست اقدام است.
وی قیمت هواپیمای دوم فلایتچک را با احتساب تجهیزات مدرن و پیشرفته 9 میلیون و 380هزار یورو اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه مناقصه و امضای خرید دومین قرارداد فلایتچک انجام شده است، درباره ادعاهای مطرح شده درباره خرید فلایتچک در برخی رسانهها مدعی شد: متاسفأنه برخی از کف خیابان خبر برمیدارند و منتشر میکنند.
گفتنی است که چند سال پیش بود که هواپیمای جتفالکن فلایتچک سازمان هواپیمایی کشوری روز 12 اسفند ماه سال 1392 به علت نقص فنی در اطراف جزیره کیش سقوط کرد؛ هواپیماهای فلایتچک بابت آزمایش مشخصات تقرب پرواز، وارسی عملکرد تجهیزات فرودگاهی، رفع مشکلات دید خلبانان و کنترل وضعیت باند در هنگام نشست و برخاست هواپیماهای مسافری، به کار گرفته میشود.
انتهای پیام/