دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1396 - 15:46
از سوی انتشارات واحد نجف آباد

«نماد در فرش‌های شرقی» راهی بازار نشر شد

کتاب نماد در فرش‌های شرقی به قلم جان ترین و ترجمه سید علی مجابی و مهرناز بزرگی زاده از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد روانه بازار کتاب شد.
کد خبر : 225369

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف آباد، این کتاب گفتاری است برای ورود به نماد شناسی در فرش های شرقی که در بین کتاب‌های تالیفی به زبان فارسی کمتر به این مقوله پرداخته شده است.


سبک شناسی در نمادها، ریشه ها، جزئیات فلسفی فرش های خاورمیانه، عرفان، هنرهای مردمی و جنبه های ثانویه طرح فرش ها از بخش های مختلف این کتاب است.


نویسنده در قسمت اول کتاب به نام نمادهای خاورمیانه و ترکمن صحرا به تحلیل و بررسی نمادهای جانوری همچون مخلوقات آسمانی، سگ اژدها و سیمرغ، اسب، انسان، شاخ های قوچ یا قوچک، کژدم و افعی می پردازد.


در بخش گل ها شکوفه سیب، میخک صدپر، چنار، سنبل، زنبق، سوسن، نیلوفر آبی، مینا خانی، نرگس، شکوفه آلو و لاله پرداخته شده است.


در بخش درخت ها، سرو، برگ، نخل، انار، برگ های مو و بید دستمایه بررسی قرار گرفته اند.


در بخش حاشیه ها، حاشیه خرچنگ، پیچ در پیچ و کلیدی، کوفی، آذین سه برگ، گل پیچی، سگ دونده، آب روان و موج و کف به چشم می خورد.


در بخش سایر نمادها نیز وجود تعویذ، بته، شمعدان، شطرنج، چینتا مانی، ابر چینی، حصار ابر، طرنج، خاچلی و قندیل توسط به چالش کشیده شده است.


«جان ترین» در قسمت دوم کتاب به نمادهای چینی همچون برگ در منه، بامبو، خفاش، پروانه، خیمه، گل یاشو، گل داوودی، اژدها، لوتوس یا نیلوفر آبی، هلو، مروارید، گل صدپر و قرقاول اشاره شده و به طور جداگانه وبژگی های هر کدام مورد بحث و بررسی قرار گرفته است


در مقدمه کتاب می خوانیم:
«در میان اشیاء فراوانی که در اطرافمان وجود دارد، ما معمولا با دقت کمتری به فرش ها می نگریم و در صورت نگاه کردن هم کلیات فرش بیش از جزئیات آن مورد توجه قرار می گیرد. اما به نماد هایی که در فرش ها وجود دارند کمتر توجه داریم در حالی که ممکن است آنها در برگیرنده پیام های نهفته ای باشند که از اهمیت و جذابیت زیادی برخوردار هستند. هربرت فریدمان در مقاله ای در زمینه تزئینات پیکرنگاری محراب فلورانس نمادهای حیوانات، پرندگان، خزندگان، گیاهان و دیگر مضامین را مورد بررسی قرار داده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته