دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1396 - 11:30

ریشه اختلافات کورکر و ترامپ چیست؟

کورکر از اداره کشور به سبک ترامپ عصبانی شده و ترامپ هم نشان داده است، به هیچ وجه تحمل منتقد بانفوذی مثل کورکر، آن‌هم از اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه را ندارد. 
کد خبر : 225190

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مهدی خلسه؛ جنجال و دعوا بین دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و باب کورکر سناتور آمریکایی که رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز هست، روز به روز بیشتر می‌شود، چنانکه دیروز (24 اکتبر 2017) به مرحله‌ای رسید که دو طرف با الفاظ تند به یکدیگر حمله کردند.


کورکر از اداره کشور به سبک ترامپ عصبانی شده و ترامپ هم نشان داده است، به هیچ وجه تحمل منتقد بانفوذی مثل کورکر، آن‌هم از اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه را ندارد.


کورکر چندی قبل حمله توئیتری ترامپ به تیلرسون را زیر سوال برده بود و اعلام کرد که تخریب رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به معنای تخریب تمام دیپلماسی یک کشور است. کورکر رویکرد ترامپ درباره بی‌خاصیت دانستن تلاش پیرامون برقراری روابط دیپلماتیک و گفتگو با مقامات کره‌شمالی را به منزله واگذاری بحران کره‌شمالی به دولت چین عنوان کرده بود.


کورکر که زمانی خود از گزینه‌های مهم وزارت خارجه دولت ترامپ بود، حالا معتقد است رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، جیم متیس وزیر دفاع، و جان کلی رییس کارکنان کاخ سفید، افرادی هستند که کمک می‌کنند کشور از آشوب دور بماند.


از سوی دیگر ترامپ هم همواره به ناتوانی کورکر در پیروزی در انتخابات ایالتی اشاره می‌کند و در جواب انتقادات تند کورکر، به تمسخر او به خاطر انصراف از شرکت در انتخابات ایالتی می‌پردازد.


دونالد ترامپ حتی یک بار در توئیتر ادعا کرده بود که کورکر برای حمایت از او در انتخابات میان‌دوره‌ای التماس کرده است ولی چون ترامپ این کار را نکرده بود، کورکر هم جرات شرکت در انتخابات را نداشت و انصراف داد.


آن موقع بود که کورکر در جواب طعنه ترامپ گفت: «شرم آور است که کاخ سفید به مهد کودک بزرگسالان تبدیل شده است.»


موضوع برجام و توافق هسته‌ای ایران و همچنین طرح مالیاتی جدید دولت ترامپ که به کاهش مالیات به نفع طبقه ثروتمند آمریکا خواهد انجامید هم از موارد اختلافی بین رئیس‌جمهوری آمریکا و سناتور مشهور آمریکایی است. ترامپ کورکر را به همکاری با اوباما برای پیشبرد توافق هسته‌ای متهم می‌کند و از طرفی هم کورکر برخلاف رویه جمهوری‌خواهان، در کنگره برای تغییر طرح مالیاتی ترامپ می‌جنگد.


در آخرین راند مبارزه بین این دو تاکنون، ترامپ با لحن زشت و دور از ادب در توئیتر نوشت: «باب کورکر که به رئیس‌‌جمهوری اوباما کمک کرد توافق هسته‌ای ایران را به ما بدهد و حتی به عنوان گرداننده یک سگ نیز در ایالت تنسی به او اعتماد نشد، حالا مشغول مبارزه با سیاست کاهش مالیات است... کورکر بعد از این که من از او حمایت نکردم، از رقابت در تنسی کنار کشید و حالا هم با هر چیزی که مربوط به ترامپ باشد مخالفت می‌ کند... سناتور کورکر، رئیس بی‌صلاحیت کمیته روابط خارجی مجلس سنا است و ببینید که آمریکا تا چه اندازه ضعیف عمل کرده است. او کوچکترین درکی از اینکه دنیا چطور خنده‌کنان از ما بهر‌ه‌‌کشی می‌کرد، ندارد. آدم‌هایی مثل باب کورکر حقیر، آمریکا را به عقب رانده‌اند. حالا ما داریم رو به جلو حرکت می‌‌کنیم.»


باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا برای جواب دادن به ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفت: «ترامپ در بسیاری از موضوعات به شدت با حقیقت مشکل دارد. مسائلی که ترامپ در توئیت‌های خود درباره من مطرح کرده است، کاملاً نادرست است.»


کورکر درباره توافق هسته‌‌ای ایران گفت: «درباره توافق هسته‌ای ایران، همه از نقشی که من ایفا کردم آگاهی دارند. متأسفانه فکر می‌‌کنم رهبران دنیا هم می‌‌دانند بخش زیادی از حرفهایی که ترامپ می‌‌زند، نادرست است. نمی‌دانم چرا او خودش را تا این سطح پایین می‌‌آورد و کشورمان را اینگونه تحقیر می‌‌کند.»


کورکر درباره حمایت خود از ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی گفت: «ترامپ نشان داده است که لیاقت ندارد. ما آدم‌های جوانی داریم که برای اولین بار شاهد این هستند که یک رئیس‌ جمهوری بدون وقفه حرف‌های کاملاً نادرست بر سر زبان می‌آورد و مسائل را شخصی می‌کند و این برای یک ملت، بسیار غم‌‌انگیز است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته