دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران:

نتوانستیم جایگزین گپ 5میلیارد دلاری تُرک‌ها در عراق شویم

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت:‌ ایران به فکر تامین کسری 30درصدی بازار وارداتی عراق از ترکیه بود که متاسفانه توان تامین این بازار از سوی تولیدکنندگان ایرانی وجود نداشت.
کد خبر : 224800

محمد رضا مدودی، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره بازار صادراتی ایران به عراق گفت: عراق نخستین شریک تجاری ایران از حیث تراز تجاری مثبت است که دارای کارنامه صادراتی 3 میلیارد و 180 میلیون دلاری از سوی ایران است، این در حالی است که تنها 60 میلیون دلار از سوی عراقی‌ها واردات داشته‌ایم اما در مجموع شرکای تجاری ایران، چین به‌عنوان نخستین شریک تجاری ما با حجم صادرات 4 میلیارد و 300 میلیون دلاری و واردات 5 میلیارد و 600 میلیون دلاری محسوب می‌شود.


وی ادامه داد: بازار عراق به‌دلایل گوناگون پذیرای کالاهای ایرانی همچون مصالح ساختمانی، مواد غذایی و کشاورزی، بهداشتی، خودرو، دارو و ... بوده که با افزایش ثبات سیاسی و اقتصادی عراق، طبیعتا حجم صادرات ایران به این کشور در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.


مدودی با اشاره به اینکه باید صادرات و کیفیت کالاهای ایرانی افزایش یابد، تاکید کرد: مواد غذایی فرآوری شده و محصولات کشاورزی، صنایع برق و خودرو، لوازم خانگی و خودرو جزو تقاضاهای اولیه عراقی به‌شمار می‌آید اما افزایش سطح کیفی و تنوع این محصولات ایرانی می‌تواند آینده بازار عراق را برای تجار و تولیدکنندگان ایرانی حفظ کند.


معاون سازمان توسعه تجارت درخصوص رقبای اصلی ایران در بازار عراق گفت: ترکیه به‌عنوان نخستین صادرکننده به عراق دارای حجم صادرات 12 میلیارد دلاری بود، اما شرایطی همچون داعش، کردستان، بسته‌شدن مرزهای دو کشور و البته کاهش درآمدهای نفتی عراق و جلوگیری دولت این کشور نسبت به واردات فراوان، درآمدزایی ترک‌ها را از صادرات به عراق با 5 میلیارد دلار کاهش رو‌به‌رو ساخت؛ ایران نیز با احتساب این کاهش واردات از ترکیه، در تفکر جایگزینی صادرات خود به‌جای همین 30درصدی کاهش تقاضای واردات عراقی‌ها از این کشور بود که متاسفانه توان تامین این بازار از سوی تولیدکنندگان ایرانی وجود نداشت.


وی با اشاره به معایب اقتصاد صادراتگرا ایران، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که ایران در تامین سبد درخواستی عراقی‌ها به مشکل برخورد، عدم تولید کالای صادراتی است، زیرا اغلب بنگاه‌‌های تولیدی ایران، صادرات را در ازای مازاد تولید بر تقاضای داخلی انجام می‌دهند یا حداکثر کالاهای تولیدی مختص به امر صادرات بنگاه‌های ایرانی، تنها بر اساس نیازهای منطقه‌ای و استانی کشور هدف تولید شده و هیچگاه جنبه صادرات عمده به تمامیت عرضی یک کشور را پیدا نکرده است.


مدودی در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران نیازمند تعریف مگاپروژه‌های صادراتی بوده تا ظرفیت‌های تولیدی خود را بر اساس صادرات به کشورهای هدف بازتعریف کند که اگر نیاز داخلی ایران نسبت به یک کالایی افزایش یافت، بازار صادراتی همان کالا تعطیل نشود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته