برگزاری نخستین سمینار آواز ایرانی در ارسباران
به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابطعمومی فرهنگسرای ارسباران، عارف احسن موسیقیدان و مدرس شناختهشده آواز و دبیر سمینار تخصصی «آواز و شیوه-تکنیکهای زیرساخت و پرورش صدا و گفتار» ضمن اعلام این خبر گفت: آنچه که همیشه ذهن مرا درگیر و مشغول میکرد و میکند، نبود قانون کلی و اِکُلِ(شیوه مدون)درسی و آموزشی در آواز و خوانندگی، بالاخص آواز ایرانی است و همین مسئله سبب شد که از چندین سال قبل تمامی مطالعات و پژوهشهای خود را روی این موضوع متمرکز کنم و از حیث موسیقی و تکنیکال و آسیب شناسی به مبحث آموزش آواز ایرانی و به خصوص صداسازی بپردازم.
عارف احسن با اشاره به جوان و نوپا بودن علم و عمل صدا سازی در موسیقیآوازی ایران گفت: در قسمت موسیقایی و آموزشِ فهمی و ملودیک، در تمام ژانرهای آوازی، اعم از ایرانی و غربی، ما کارگان(رپورتوارهای) مختلف و جامعی داریم که بسیار یاریدهنده است و آموزش و هنرآموز را تا حدودی به مقصد میرساند. در موسیقی کلاسیک ایرانی نیز تقریبا تا حدودی (البته ناقص و منجمد) ردیف موسیقی ایران را داریم که افتان و خیزان مسیر آموزشی خود را میپیماید. اما مشکل هنگامی آغاز میشود که فراگیرندگان ردیف بخواهند آواز بخوانند ونیازمند به آموزش تکنیکهای صوتی و صداسازی هستند که متاسفانه خوانندگان ما در تمامی گونههای موسیقی از پاپ تا سنتی و کلاسیک با فقر و فاقه شدید و شگفت انگیزی در این زمینه روبرو هستند.
وی به مخالفتها درباره صداسازی از سوی گروهی از مدرسان و اهل موسیقی اشاره کرد و گفت در این حوزه اگر چه ما همیشه با یک مخالفتِ غیرمنطقی و غیرعلمی و بیهدف و همچنین متعصبانه از سوی بعضی از همصنفان، معلمان ردیف و خوانندگان قدیمی مواجه هستیم ؛ اما باید تاکید کرد که این مخالفت بیشتر به یک سوتفاهم کالبدشکافی نشده و همچنین برداشت غلط و جبههگیرانه نزدیک است تا یک مخالفت آگاهانه و یکی از دلایل برگزاری این سمینار و حضور هر دو گروه همین است که در پرتو این گفت وگو و نقد و چالش به زدودن معایب و ایجاد محاسن با رهیافتی، علمی ، مورد پسند و راهبردی در جهت ارتقای فرهنگِ آموزش در این خصوص دست پیدا کنیم.
وی افزود اکنون زمان آن رسیده که همصنفان ما بدانند، تکنیکِ تولیدِ صوت و آشنایی با ساب(زیر) سیستمها و اندام بیانی، بنیان و علومی جدا و گسترده دارد که کاملا متفاوت از تکنیکهای فهمیِ موسیقی وآموزش ردیف است. و این نکته که هنرجوی آواز در مسیر آموزش ردیف به تمامی این تکنیکها دست مییابد سخن درست وعلمی نیست و این کلاسها فارغ از بعد آموزشی ردیف موسیقی در زاویه صداسازی و تربیت حنجره هنرآموز ، عملا هیچ کار علمی و روشمندی انجام نمیدهند و این خود هنرجوست که با آزمون و خطا به شیوههای تربیت حنجره دست مییازد.
عارف احسن که تجربه حضور در کلاسهای پیشرفته صداسازی در غرب و ترکیب آن با متدهای بومی را در کارنامه کاری خود دارد در خصوص پنلهای آوازی سمینار پیش رو گفت: پنلهای آوازی سالهاست که در کشورهای پیشرفته در علم صدا و آواز در حال انجام و گسترش است و روز به روز به استحکامِ شیوهی آموزشی و توانِ علمی آن اضافه میشود و در جهت عدم آسیب و بهرهوری صوتی و عضلهشناسی صدا و همچنین حافظه ماهیچهای آن روندی رو به رشد دارد.
وی با اشاره به استمرار این سلسله نشستها گفت :با توجه به تحقیقاتی که در این سالها بر روی کیفیت و تولید صوت آوازی داشتهام و دغدغهمندی خود در بحث آموزش این گرایش ،برآن شدم تا با تیمی از متخصصین مرتبط با موسیقی و آواز، فیزیولوژی و پزشکی و بُعدِ روانی صدا تحقیقات و نشستهایی تشکیل داده، تا مباحث و تکنیکهای صدا را از منظر متخصصین به چالش کشیده و بهترین نتیجه را ثبت و در اختیار هنرجویان به عنوان متدی کار آمد و غیر آسیبرسان قرار دهیم.
بر اساس گزارش دبیرخانه این سمینار : این نشستها قرار است ادامه داشته باشد و در آن به ضرورت موضوعی متخصصینی چون دکتر مسعود کاظمی(فوق تخصص حنجره)
دکتر نسیم احمدی (متخصص صوت و گفتار درمانگر) دکتر احمد رضایی (کارشناس شعر و ادبیات فارسی) دکتر محمود آخوندزاده بافقی (روانشناس) استاد فربد یدالهی (ریتمشناس ونوازنده سازهای کوبهای)، عارف احسن (مدرس آواز) و همچنین دیگر متخصصین مرتبط با صدا و موسیقی به مرور در برنامههای آتی حضور پیدا خواهندکرد.
انتهای پیام/