دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برنج هندی از اتهامات تبرئه شد

نایب رئیس انجمن وارد کنندگان برنج با بیان اینکه دولت بهتر است سیاست مدیریت واردات برنج را جایگزین ممنوعیت ثبت سفارش کند، گفت: از محل قاچاق 50 هزار تنی برنج به کشور ماهیانه 60 میلیارد تومان به دولت خسارت وارد می‌شود.
کد خبر : 22439

مرتضی شاه حسینی در گفت‌وگو یا خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان این که روند ورود برنج‌های هندی به کشور از اوایل دهه 80 آغاز شده است، افزود: متاسفانه میزان واردات این کالا در سال‌های اخیر به دلیل شرایط تحریم و مشکلات نقل و انتقال پول نفت بیشتر شد، اما این به معنای آن نیست که بدون توجه به شرایط و نیاز بازار داخلی واردات بی رویه صورت گیرد.


وی افزود: پس از آنکه بحث خرید برنج هندی به جای پول نفت مطرح شد، واردکنندگان برنج به کشور با کاهش میزان واردات برنج پاکستانی، سهم ورود برنج هندی را افزایش دادند.


شاه حسینی با اشاره به اینکه در طول سه سال گذشته سهم واردات برنج هندی در مقابل تولید برنج ایرانی افزایش نیافته است، اظهار کرد: خرید برنج هندی در طول سه سال گذشته به جای دریافت پول، هرگز به این معنا نبوده که واردکنندگان برنج هندی کشور به کیفیت و استاندارد این نوع برنج توجه نمی‌کردند.


وی ادامه داد: از آنجا که هند خود یکی از بزرگترین مصرف کنندگان برنج در جهان است، تنها برنج مرغوب را با قیمت بالا صادر می‌کنند و به هیچ وجه اجازه صادرات برنج ارزان و با کیفیت پایین را نمی‌دهد.


به گفته شاه حسینی در طول چند سال گذشته 93 درصد برنج وارداتی به ایران را برنج هندی تشکیل داده و مابقی نیاز کشور از برنج پاکستانی، اروگوئه و تایلند تامین شده است.


وی افزود: از مجموع 10 میلیون تن برنج تولید سالانه در هند، 20 درصد آن به بازار ایران صادر می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته