دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1396 - 11:43
غلامی در جلسه هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور:

درآمدزایی از توانایی علمی به معنای ردبودجه دولت نیست/ مراجعه به بدنه علمی و دانشگاه‌ها را اعتقاد خود می‌دانم

وزیر پیشنهادی وزارت علوم تاکید کرد اگر مجلس به بنده رای بدهد، مراجعه به بدنه علمی و دانشگاه‌ها را اعتقاد خود می‌دانم و به آن عمل می‌کنم و از طریق هم‌فکری با دانشگاه‌ها تلاش خواهم کرد که در آموزش عالی و دانشگاه‌ها تحول ایجاد شود.
کد خبر : 224372

‌به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از دانشگاه تهران، جلسه هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور با وزیر پیشنهادی علوم روز گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد و دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: «مشورت و خرد جمعی اساس همه کارهای دانشگاهی است و امیدواریم این شیوه عمل که پشتوانه بسیار خوبی برای اجرای تصمیمات است، ادامه یابد و تقویت شود.»


او به انتخاب یک رئیس دانشگاه از سوی رئیس جمهوری برای تصدی وزارت علوم اشاره کرد و افزود: «ما خوشحالیم که یک رئیس دانشگاه برای پذیرش این مسئولیت انتخاب شده است. کسی که تجربه مدیریت دانشگاه را که سخت‌ترین نوع مدیریت است، داشته باشد، برای وزارت گزینه مناسبی است.»


رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: «جلسه رای اعتماد تریبون بسیار خوبی برای طرح مطالبات و مشکلات دانشگاه‌ها و آموزش عالی است. مشکلات وزارت علوم چندان جدی گرفته نشده است و به همین دلیل اختیاراتش را تقسیم کرده‌اند. اما هرچه وزارت علوم مقتدرتری داشته باشیم، وزارت علوم و کلا آموزش عالی جدی‌تر گرفته می‌شود.»


او به اهمیت اولویت‌های دولت اشاره کرد و افزود: «بزرگ‌ترین دغدغه دولت در حال حاضر اشتغال است. دانشگاه‌ها در این زمینه می‌توانند به دولت کمک کنند به شرطی که دولت در انجام تعهداتش مانند دانشگاه عملکردی 100درصدی داشته باشد.»


در ادامه دکتر منصور غلامی، گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم گفت: «در وزارت اگر هم‌فکری و کار جمعی نکنیم، ظرفیت اجرایی مناسب نخواهیم داشت. بنابراین از همان ابتدا، مبنای کار را مشورت و هم‌فکری با همه دانشگاه‌ها گذاشتیم و شاید این اولین بار باشد که تا این حد برای مساله وزارت گفت‌وگو شده باشد.»


او افزود: «امروز باید ظرفیت فکری دانشگاه‌ها را در تحول وزارت علوم به کار گیریم. دانشگاه‌ها ظرفیت بسیار بزرگی هستند و من در صورت کسب رأی در مجلس این ظرفیت و هم‌فکری با دانشگاه‌ها را مبنای برنامه‌های خود قرار خواهم داد.»


گزینه پیشنهادی وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های خود گفت: «اجرای برنامه‌های کلان ممکن است به دلایلی دچار ضعف شود ما باید تلاش کنیم با کمک هم و هم‌فکری، موانع را از سر راه برداریم و در آموزش عالی تحول ایجاد کنیم.»


غلامی محور برنامه‌های خود را اتصال دانشگاه به جامعه برشمرد و افزود: «اتصال دانشگاه‌ها به جامعه موضوع بسیار مهمی است که باید در سطوح مختلف به آن توجه شود. ما هم اکنون در تعامل دانشگاه با جامعه و در بحث فناوری‌ها و استفاده از آن‌ها در جامعه مشکل داریم. همچنین در بحث استقلال دانشگاه‌ها مشکلاتی وجود دارد. بحث اتکا به بودجه دولتی برای دانشگاه‌ها هم به یک مشکل تبدیل شده است. درآمدزایی از طریق توانایی علمی باید فعال شود اما این به معنای رد بودجه دولت نیست.»


او ادامه داد: «اگر مجلس به بنده رای بدهد، مراجعه به بدنه علمی و دانشگاه‌ها را اعتقاد خود می‌دانم و به آن عمل می‌کنم و از طریق هم‌فکری با دانشگاه‌ها تلاش خواهم کرد که در آموزش عالی و دانشگاه‌ها تحول ایجاد شود.»



دکتر محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اظهار خوشحالی از اعتقاد وزیر پیشنهادی به خرد جمعی گفت: «باید به اقتصاد آموزش عالی توجه ویژه بشود و برنامه جامع در این باره تدوین تا با اجرای درست زمینه اتصال دانشگاه به جامعه فراهم شود.»


دکتر هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز گفت: «وزرات علوم را همیشه به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند در صورتی که بر عکس است و این سیاسی کاری از بیرون از دانشگاه صورت می‌گیرد و آن را به دانشگاه نسبت می‌دهند. باید مساله مشارکت دانشگاه‌ها در وزارت علوم جدی گرفته شود. ما انتظار داریم که رای و نظر دانشگاه‌ها در اداره امور وزرات علوم بیش از پیش مورد توجه واقع شود.»


دکتر ابراهیم گشتاسبی راد، رئیس دانشگاه شیراز در ادامه با اشاره به کمبود بودجه وزارت علوم و دانشگاه‌ها گفت: «بودجه کنونی کافی نیست. اولویت وزیر انتخابی باید پرداختن به بودجه و افزایش آن باشد، اگر بودجه افزایش مناسب نداشته باشد، همه دانشگاه آسیب خواهد دید.»


در ادامه دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با تشبیه وزارت علوم به دونده‌ای که چند صد متر عقب‌تر از بقیه ایستاده و منتظر شروع مسابقه است، گفت: «تاخیر در معرفی وزیر علوم، کار را برای او سخت‌تر کرده است زیرا باید آنقدر سریع بدود که به بقیه برسد اما از بقیه جلو زدن تلاش چند برابر می‌خواهد.»


دکتر محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز با اشاره به اهمیت وزارت و جایگاه وزیر علوم گفت: «جایگاه آموزش عالی و وزیر آن در دولت خیلی مهم است. وزیر علوم باید مانند دوران خوب این وزارت خانه، شیخ‌الوزرای هیات دولت باشد. ما هر چه در کشور داریم از دانشگاه‌هاست. امیدوارم مسائل ملی در انتخاب وزیر در مجلس بر مسائل محلی ارجحیت داشته باشد.»


سپس دکتر سید حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: «اگر امروز در کشور بحران آب وجود دارد، به خاطر بی‌توجهی به تذکراتی است که در گذشته داده شده است. اکنون دانشگاه به سمت بحران اعتبار حرکت می‌کند که ریشه آن در هشت سال نگاه غلط به این حوزه قرار دارد. اعتبار دانشگاه‌ها در حال افول است، اگر فکری به حال آن نشود، بحران جدی می‌شود و این بحران، بحران‌های دیگری در پی خواهد داشت.»


در ادامه دکتر محمد علی برخورداری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به مشکلات دانشگاه‌ها گفت: «ما با وزارت علوم مشکل نداریم. مشکل ما بیرون از دانشگاه‌هاست. این مشکل با اتحاد همه ما حل می‌شود.»


دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به بحث استقلال مالی دانشگاه‌ها گفت: «اگر نگاه این است، آنگاه باید بپذیریم که دانشگاه درآمدزا و دارای استقلال مالی کارکردی غیر از این دارد که اکنون هست. تغییر منابع اقتصادی، تغییر کارکرد را به دنبال دارد.»


دکتر احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: «وزیر پیشنهادی برای دفاع از برنامه‌هایش باید همه شرایط و امکانات و سلایق سیاسی را در نظر بگیرد تا هم رای اعتماد کسب کند و هم در ادامه راه با مشکل کمتری مواجه شود. ضمن آنکه تحول در آموزش عالی یک تاکید مهم است که باید مورد توجه وزیر آینده باشد.»


در پایان دکتر غلامی با استقبال از دیدگاه‌های روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور گفت: «این نشست بسیار عالی بود. باید این گونه نشست‌ها را به یک مجلس عالی در دل وزارت علوم تبدیل کنیم. امیدوارم این تکلیف و پایبندی به آموزش عالی همچنان حفظ و تقویت شود. همچنین امیدوارم با ورود به مرحله عمل، از همه ظرفیت‌ها در اداره مجموعه وزارت علوم استفاده کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب