دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1396 - 11:00

تلاش میراث فرهنگی کرمان برای آزادسازی حریم قلعه دختر و ثبت جهانی

مدیر میراث فرهنگی استان کرمان، از پیگیری قضایی برای آزادسازی حریم قلعه دختر خبر داد.
کد خبر : 224334

محمود وفایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «ساختمانی که با عنوان تکیه در حریم قلعه دختر ساخته شده و این روزها عکس‌هایش منتشر شده است، به 8 سال پیش باز می‌گردد و نه تنها میراث فرهنگی استان، اجازه توسعه نداده بلکه پرونده آزادسازی را از سیستم قضایی نیز دنبال کرده است.»


وی عنوان کرد: «با ورود میراث فرهنگی و یگان حفاظت ادامه فعالیت تکیه‌ای که در حریم قلعه دختر ساخته شده، متوقف شده است و ما در حال حاضر مشغول آزادسازی حریم این بنای تاریخی هستیم.»


مدیر میراث فرهنگی استان کرمان بافت تاریخی این استان را برای ثبت در فهرست میراث جهانی کاملا دارای ارزش‌های لازم دانست و افزود: «ما مشتاق برای ثبت جهانی هستیم و مقدماتی هم برای تحقق این امر انجام شده که از جمله آن رعایت قوانین و مقررات حرایم بناها است.»


وی تاکید کرد: «پرونده ثبت جهانی کرمان هنوز به طور کامل آماده نشده و باید در گام نخست مطالبات انجام شود. در این مسیر مواردی چون ساخت و ساز در حریم‌ها از عواملی است که مانع از ثبت جهانی می‌شود، البته تمام این موارد از سوی میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و پیگیری و رفع خواهد شد.»



لازم به یادآوری است،استان کرمان دو قله تاریخی هب نام‌های قلعه دختر و اردشیر دارد. قلعه دختر که به قلعه گواشیر نیز مشهور است با قدمتی حدود هفت هزار یکی از قدیمی ترین قلعه های ایران است که بر فراز تپه‌های مرتفع شرقی شهر کرمان قرار دارد. مصالح بکار رفته در این قلعه تنها خشت خام و گل رس است. قلعه دختر میانه در دو کیلومتری جنوب پل دختر روی صخره سنگی که به جاده کاروان رو مشرف است‌، ساخته شده است‌. در دیوار قلعه دو مدخل ساخته شده که هرکدام 3 متر بلندی دارد و در بالای یکی از این مدخل‌ها کتیبه‌ای روی سنگ نوشته شده است‌.



برخی از مردم معتقد هستند که در کرمان قلعه‌ای وجود دارد که دختری بر آن فرمانروایی می‌کرده و با طلسمی که در دست داشته، مانع از فتح آن می‌شده است. اما در مقابل برخی دیگر نیز می‌گویند که قلعه دختر به یکی از سرداران معروف بابک خرم دین به نام ساسان متعلق بوده و در روزگاری به نام قلعه ساسان معروف بوده است‌، ‌از وسایل ایمنی و آب انبار برخوردار است و در آن کلیه تدابیر لازم برای زندگی طولانی در داخل این آن فراهم بوده است‌، این قلعه بنا به گمانه‌زنی‌های مورخان 220 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است و شهری آباد و مرکز ولایت کرمان با نام گواشیر‌ یا کارمانیا بوده است‌.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته