دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قوچانی: عنوان تروریست برای جزنی‌ها توهین نیست، عین انصاف است/ از عواقب احتمالی تیتر آگاهی داشتم

طرح جلد شماره اخیر ماهنامه «مهرنامه» از بیژن جزنی در چهلمین سالگرد «اعدام» او با تیتر «روشنفکران تروریست» نقد‌ها و حملات تندی علیه رویه این مجله درباره چپ‌گرایان ایرانی به دنبال داشت.
کد خبر : 22426

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا،‌ سایت فرهنگ امروز با محمد قوچانی، سردبیر مهرنامه گفت‌و‌گویی مفصل کرده است که ضمن آن درباره این واکنش‌ها پرسیده است.


درادامه پاسخ قوچانی را می‌خوانید:


عمده‌ی نویسندگان آن پرونده از دوستان چپ بودند اما یک تیتر را بر نتافتند. درباره‌ی تیتر چند نکته ضروری است:


۱-‌ بسیاری پرونده و مجله را نخوانده درباره‌ی تیتر قضاوت کردند. و حتی فکر کرده‌اند که من نویسنده مقاله‌ای با این عنوانم و مقاله‌ام را نخوانده علیه آن موضع گرفته‌اند! البته مقاله‌ من به افتخار این همه هجمه در شماره آینده منتشر خواهد شد!


۲-‌ من کاملا از عواقب احتمالی تیتر آگاهی داشتم و در تحریریه نیز این عواقب را طرح کردم و دوستان حاضر در آخرین روزهای صفحه‌بندی هم کم و بیش از عواقب آگاه بودند.


۳-‌ به نظرم تیتر در زدن به هدف موفق بوده است. چون سقراط‌وار نشان داد که ظرفیت نقدپذیری برخی روشنفکران چپ‌گرا چه قدر اندک است.


۴-‌ مقاله‌ اصلی را در مهرنامه ۴۲ خواهم نوشت، اما اجمالا اینکه: ما فدائیان خلق و به طور مشخص حلقه بیژن جزنی را «روشنفکران تروریست» خواندیم نه «روشنفکران آدمکش»! تروریسم آدم‌کشی است اما «آدم‌کشی صرف» نیست؛ آدم‌کشی برای اهدافی است که از نظر عاملان آن ترور «مقدس»اند. عاملان اقدام مسلحانه چه موافق‌اش باشیم چه مخالفش چه فدائیان اسلام باشد چه فدائیان خلق؛ انگیزه شرافت‌مندانه دارد نه تبهکارانه... اما نقد ما در روش است نه هدف. اگر برای هر هدفی هر روشی مجاز باشد و اگر همه‌ی اتوپیائیست‌ها و به قولی آرمان‌خواهان عالم در پی اجرای آرمان‌های خود برآیند و از روش ترور استفاده کنند، به قول فلاسفه تزاحم پیش می‌آید و جنگ داخلی رخ می‌دهد. پس تروریسم چاره کار نیست. بنابراین عنوان تروریست برای جزنی‌ها نه‌تنها توهین نیست بلکه به شرحی که در مهرنامه ۴۲ خواهم نوشت عین انصاف درباره‌ی آنان است.


انتهای پیام/

برچسب ها: محمد قوچانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته