دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1394 - 14:32

آزمایشگاه شیمی پژوهشگاه میراث فرهنگی راه‌اندازی شد

آزمایشگاه شیمی تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در راستای اهداف پژوهشی و اجرایی پژوهشگاه میراث فرهنگی پس از چند سال تعطیلی ناخواسته دوباره در مکان قبلی خود راه‌اندازی شد.
کد خبر : 22422

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سمیه کاظمی مسئول آزمایشگاه شیمی تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی امروز سه شنبه با اعلام این خبر افزود: «به دنبال این اقدام دستگاه‌های موجود در این بخش کالیبره و مواد شیمیایی و سایر وسایل و مواد مصرفی موردنیاز تهیه شد.»


به گفته او، این آزمایشگاه که پایه‌ای‌ترین بخش آنالیز مواد محسوب می‌شود، به منظور تجزیه کمی و کیفی و شناسایی مواد مرتبط با آثار تجهیز شده است.


کاظمی تصریح کرد: «در این آزمایشگاه پس از آماده‌سازی نمونه‌ها، آنالیز کمی یا کیفی با استفاده از محلول‌های موردنظر، معرف‌های شیمیایی و دستگاه‌های موردنظر از قبیل دستگاه فلیم فوتومتر، حمام بن ماری، التراسونیک، آون الکتریکی، ترازوی حساس سارتریوز، سانتریفوژ، رطوبت‌سنج، آب ‌مقطر‌گیری، سختی سنج و ... انجام می‌شود.»


مسئول آزمایشگاه شیمی تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی اظهار داشت: «لزوم وجود آزمایشگاه شیمی تر نه تنها به دلیل موارد مطرح شده، بلکه به دلیل وابستگی و ارتباط مستقیم بخش ترمولومینسانس به منظور سالیابی نمونه‌های موردنظر بسیار ضروری است، زیرا که اندازه‌گیری کمی سدیم، پتاسیم، کلسیم در نمونه‌های مثل سفال، آجر و خاک، برای بخش سالیابی در آزمایشگاه شیمی تر با مواد خاص و دستگاه های ویژه انجام می‌شود.»


به گفته کاظمی، از میان خدماتی که در این بخش در ارتباط باسایر بخش‌های پژوهشکده (الکتروشیمی- متالوگرافی - پتروگرافی - ...) و سایر مراکز پژوهشی و همچنین برای دانشجویان ارائه می‌شود می‌توان به تجزیه کیفی و شناسایی (آنیون‌ها و کاتیون‌ها) محصولات خوردگی، ذوب قلیایی نمونه‌هایی مثل سفال، خاک و.. که در اسیدها حل نمی‌شوند و اندازه‌گیری درصد پتاسیم توسط دستگاه نورسنج‌شعله‌ای (فلیم‌‌فوتومتر) و اندازه‌گیری دانسیته خشک و اشباع، جذب آب و درصد تخلخل نمونه‌های آجر- کاشی و سنگ‌های ارسالی از مراکز مختلف اشاره کرد.


او خاطر نشان ساخت: «شناسایی الیاف، آهار در نسخ خطی و منسوجات تاریخی، شناسایی کیفی عناصر موجود در بدنه کاشی‌ و شناسایی نوع شوره آن، تجزیه کمی نمونه‌های خاک برای اندازه‌گیری نمک‌های آن، شناسایی آنیون‌ها و کاتیون‌های نمونه‌های رنگدانه، خاک، ملات، آجر، سفال، محصولات خوردگی و استخراج و جداسازی رنگینه‌های الیاف پارچه و... نیز از خدماتی است که این بخش ارائه می‌دهد.»


کاظمی افزود: «این آزمایشگاه به پژوهشگران، دانشجویان، سایر پژوهشکده‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، و... خدمات ارائه می‌دهد.»


آزمایشگاه شیمی تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی همزمان با انتقال پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به شهر شیراز در سال 1389 آسیب‌های زیادی دید که با تلاش مسئولان در مکان قبلی تجهیز و راه‌اندازی شد و هم اکنون آماده ارائه خدمات است.


پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دولت قبل و از تاریخ 30/4/89 تا 15/3/91به رغم مخالفت کارشناسان و کارکنان به شیراز منتقل شده بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته