دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1396 - 16:13
رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی:

15درصد آزمایشگاه‌های کشور آزمایش‌های ژنتیک انجام می‌دهند

رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی عنوان کرد: از 5 هزار آزمایشگاه‌ در ایران فقط 10 الی 15 درصد از آنها آزمایش‌های مولکولی و ژنتیک انجام می‌دهند.
کد خبر : 224142

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر سید محمد جزایری در نشست خبری پنجمین کنگره ملی فناوری‌های نوین آزمایشگاهی، افزود: آزمایشگاه‌های کشور به طور کلی در دو حوزه مولکولی و عمومی فعالیت می‌کنند که مبحث عمومی شامل تست قند خون، هورمون‌ها و ... است که در حال حاضر در کشور با بهترین استانداردها انجام می‌گیرد.


وی افزود: حوزه مولکولی در کشور نسبت به استانداردها عقب است. در این زمینه نیروی انسانی کافی نداریم و اطلاع پزشکان متخصص در این راستا نیز اندک است. بر همین اساس در پنجمین کنگره ملی فناوری‌های نوین آزمایشگاهی تلاش کرده‌ایم این موضوع را مدنظر قرار دهیم.


جزایری خاطرنشان کرد: از 5 هزار آزمایشگاه‌ در ایران فقط 10 الی 15 درصد از آنها آزمایش‌های مولکولی و ژنتیک انجام می‌دهند که نسبت به آزمایشگاه‌های عمومی، از سطح بالایی برخوردار نیستند.


رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی اظهار کرد: امروزه بشر به جایی رسیده است که می‌تواند با آزمایش روی ژن، تشخیص دهد که مستعد سرطان است یا خیر و عوامل محیطی تاثیرگذار روی آن را شناسایی کند.


وی افزود: با افزایش آزمایش تشخیص مولکولی می‌توان برای تمام بیماری‌هایی که فاکتورهای ژنتیک آن مشخص شده‌اند، این بیماری‌ها را تشخیص داد.


5 هزار آزمایشگاه در کشور فعال هستند


در ادامه، سیدحسن فاطمی، رئیس انجمن علمی متخصصان علوم آزمایشگاهی کشور عنوان کرد: 70 درصد تشخیص و درمان در کشور از حوزه آزمایشگاهی گذر می‌کند، بنابراین توجه به این بخش بسیار حائز اهمیت است.


وی بابیان اینکه در حال حاضر 5 هزار آزمایشگاه خصوصی و دولتی در کشور فعالیت می‌کند، گفت: 5 هزار مسئول فنی آزمایشگاهی در کشور وجود دارند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته