فراخوان سازمان پژوهش به وزارتخانهها برای ارتقای سواد علمی دانشآموزان
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور در همایش تجلیل از مولفان کتابهای درسی عنوان کرد: در چند سال اخیر با توجه به تغییراتی که در برنامههای تربیتی و درسی رخ داده است، ما امسال موفق شدیم به پایه یازدهم برسیم و هفته گذشته تولید محتوایی دروس پایه دوازدهم نیز کلید خورده است.
وی افزود: در سازمان پژوهش و برنامهریزی هرساله تعداد زیادی کتابهای درسی جدید تألیف میشود. البته در برخی سالها توقفهایی نیز داشتهایم، اما میتوان گفت طی 30 سال اخیر و پس از انقلاب اسلامی تعداد کتابهای بسیاری تألیف شده است.
محمدیان خاطرنشان کرد: در دهه 80 در وزارت آموزش و پرورش بحث تدوین سند ملی و سند تحول بنیادین شکل گرفت و در مدت زمان طولانی آمادهسازی آن به طول انجامید که پس از تحقیقات و مطالعات فراوان این دو سند در دهه 90 تصویب، نهایی و ابلاغ شد که به موجب آن، برنامه درسی نیز براساس سند ملی و سند تحول بنیادین تغییر و مورد بازنگری قرار گرفت.
وی با بیان اینکه نزدیک به یکهزار عنوان کتاب درسی در کشور وجود دارد، گفت: در تألیف این کتابها علاوه بر کارشناسان دفاتر دوره متوسطه نظری و فنی و حرفهای، از همکاران دیگری در حوزه علمی نیز بهره گرفتیم که عمده این همکاران از اساتید دانشگاه، صاحبنظران حرفهای، منتخبین اقتصادی، صاحبان صنعت و غیره بودهاند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور افزود: تعداد مولفان حدود هزار است، اما امسال 770 نفر ایفای نقش داشتهاند.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر بستههای آموزشی متنوعی را برای دانشآموزان اجرا کردهایم، خاطرنشان کرد: در کنار برنامههای درسی، برنامههای دیگری از جمله رسانههای آموزشی نیز اجرا شد. بدینصورت که لوحهای فشرده، فیلمهای آموزشی و... متنوعی در خدمت دانشآموزان قرار گرفت. علاوه بر این، علاوه بر محیط مدرسه، قسمتهای مختلف آن از جمله کتابخانه، نمازخانه، کارگاهها و... به فضای یادگیری مناسب تبدیل شد.
محمدیان درخصوص تحولات جدیدی که در تألیف کتابهای درسی پایه دوازدهم رخ داده است، عنوان کرد: امسال تمام معلمانی که در سایت اعتباربخشی و نظرسنجی شرکت داشتهاند، اسامیشان در صفحه آخر کتاب عنوان میشود. بر این اساس که معلمان پس از یکسال آموزش و بررسی نقدهای سایر همکاران، بتوانند نقایص احتمالی را به ما اعلام کنند و ما براساس تصمیمگیریهای نهایی در کتابهای درسی اعمال کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور با بیان اینکه کتاب درسی یک کتاب برای همیشه نیست، گفت: عمر مفید کتابهای درسی 5 سال است و ما بعد از این دوره به مولفان و کارشناسان اجازه میدهیم با توجه به نیازسنجیها و مطالعات انجام شده و توسعه فناوری و تکنولوژی در کشور، اصلاحات و یا تغییراتی را در محتوای کتابهای درسی اعمال کنند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور، از تمام سازمانهای ملی و وزارتخانهها درخواست کرده است که نیازهای ملی را که باید در قالب محتوای آموزشی به دانشآموزان ارائه شود را به ما اعلام کنند. البته سازمانها و وزارتخانهها باید توجه داشته باشند نیازهای ملی را باید مطرح کنند که موجب ارتقای سواد علمی دانشآموزان شود.
محمدیان افزود: کتابهای درسی صفحه آگهی نیازمندیهای وزارتخانهها نیست و صرفا باید مباحثی مطرح شود که ما بتوانیم آن را در قالب محتوای درسی به دانشآموزان عنوان کنیم.
انتهای پیام/