دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
*مسعود حسنی

پارس جنوبی؛ بی‌رقیب در صنعت گاز جهان

کد خبر : 223947

عظمت و اهمیت پارس جنوبی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما شاید مرور چند آمار آن‌هم در نوزدهمین سالروز تاسیس مجتمع گاز پارس جنوبی کمک فراوانی به درک بهتر شگفت‌انگیز بودن این منبع نجیب کند.


مخزن گاز پارس جنوبی با 3 هزار و 700 کیلومتر مربع دارای ظرفیت 14 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی است. این مخزن 8 درصد از ذخایر گاز جهان و 50 درصد ذخایر گاز ایران را تشکیل می‌دهد.


ارزش مخزن پارس جنوبی معادل 155 هزار و 992 تن طلا است. یعنی اگر این مقدار طلا را درکامیون بارگیری کنیم و در هرکامیون 20 تن طلا قرار گیرد، 7 هزار و 800 کامیون و کاروانی به طول 78 کیلومترخواهد شد.به عبارت دیگر مخزن پارس جنوبی ارزشی معادل 120 سال تولید نفت کشور را داراست.


اما رسیدن به این درآمد نیازمند تأسیساتی است که پایدرا و ایمن کار و ارزش افزوده ایجاد کند که تبدیل گاز پارس جنوبی به محصولات با ارزش و در واقع احیای این ارزش و تزریق منابع مالی به کشور بر عهده مجتمع گاز پارس جنوبی است و در حال حاضر تولید گاز این شرکت روزانه معادل 2 میلیون و 243 هزار بشکه نفت خام است که پس از پایان توسعه به حدود 5 میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش خواهد یافت.


این میزان تولید وقتی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانید، شرکت BP در سال 2010 موفق به تولید گاز طبیعی ، نفت خام ، میعانات و NGL معادل 3 میلیون و 822 هزار بشکه نفت خام شده که این میزان در سال 2014 به 3 میلیون و 151 هزار بشکه معادل نفت خام کاهش یافته است.


در واقع ارزش محصولات پارس جنوبی پس از توسعه کامل حدود دو میلیون بشکه از تولید شرکتی مانند BP انگلیس بیشتر خواهد بود.
لازم به ذکر است که BP جزو 5 شرکت بزرگ نفتی جهان است که بیش از 100 سال قدمت دارد در حالی که مجتمع گاز پارس جنوبی هم‌اکنون در دوران جوانی است و در افق 1404 از ابتدای شروع فعالیت آن حدود 30 سال خواهد گذشت. این یعنی پارس جنوبی در اوج جوانی یکی از بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز دنیا است که حتی رقابت با آن آرزوی بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان خواهد بود.


*مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته