توسعه ناوگان ملی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است
به گزارش گروه اقتصادی آنا، مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 31 خرداد 1396 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیش از 92 درصد از سهامداران از جمله نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سهام عدالت، صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) برگزار شد.
در این مجمع محمد سعیدی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: پیش بینی میشد سال 95 نسبت به سال 94 دوران بسیار سختتری را پیشرو داشته باشیم و با توجه به زیانها و کاهش سودی که مالکان کشتیها در کل صنعت کشتیرانی پیشبینی کرده بودند، تصور ما این بود که اثرات این زیانها در شرکتهایی مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز مشاهده شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت کشتیرانی تابع متغییرهای جهانی و رشد اقتصادی کشور در سطح بینالمللی است بنابراین وضعیت بسیار وخیمتری را برای سال 95 پیشبینی میکردیم.
سعیدی با اشاره به زیان شرکتهای معتبر کشتیرانی دنیا اظهارکرد: زیان شرکت مرسک، CMA CGM ، کاسکو و ادغامهای پیدرپی در این شرکتها نشان از این داشت که شرایط صنعت حملونقل دریایی در سال 95 چندان مناسب نبوده است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: سیاست کاهش هزینه و استفاده سریع از برجام جهت افزایش ارتباطات و گسترش خطوط و سرویسها از جمله اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود تا کاهش سود و زیان احتمالی را جبران کنیم.
وی با بیان اینکه برجام برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک فرصت بود، تصریح کرد: کشتیرانی بسیار خوب از فرصت برجام استفاده کرد و توانست دو سرویس خود را به 9 سرویس در سطح بین المللی تبدیل کند.
سعیدی خاطرنشان کرد: همچنین سرویسهای جدید هند به امالقصر و همکاری با شرکتهای معتبر بینالمللی طی ماههای گذشته ایجاد شده است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: خوشبختانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این دوران نیز توانست سهم قابل قبولی را از صادرکنندگان و وارد کنندگان کالا به خود اختصاص دهد.
سعیدی خاطر نشان کرد: به واسطه عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 95-96، توانستیم سود قابل قبولی را ارائه دهیم.
وی با اشاره به وضعیت وخیم رکود در اقتصاد جهانی در سالهای گذشته؛ گفت: خوشبختانه در حال حاضر شاخصهای حملونقل دریایی در سطح بینالمللی و رشد اقتصادی کشور مثبت است بنابراین امیدواریم همانطور که در 6 ماه اول سال جاری آمار بسیار مثبتی در رشد نرخ کرایهها و حمل بار شاهد بودیم در 6 ماهه دوم نیز این وضعیت ادامه پیدا کند.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به استفاده از ظرفیتهای داخلی برای توسعه فعالیت ناوگان نیز اشاره کرد و افزود: به این منظور به ابتکار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شرکت مشترکی با پنج شرکت معدنی اصلی کشور مانند گلگهر، گوهر زمین، سرمایهگذاری امید و ... ایجاد شده است.
وی در اینباره افزود: هدف از ایجاد این شرکت این است که بارهای صادراتی معدنی کشور را طریق حملونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و حملونقل دریایی به سراسر دنیا صادر کنیم.
سعیدی همچنین به مذاکره جهت ایجاد شرکت مشترک پتروشیمی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آینده در دو محور صادراتی محصولات پتروشیمی و معدنی نقشی جدی ایفا خواهد کرد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تولید حدود 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور در حال حاضر اظهار کرد: این رقم طی پنج سال آینده به حدود 105 میلیون تن خواهد رسید که ظرفیت بسیار خوبی را برای حمل و نقل دریایی ایجاد می کند.
وی ادامه داد: به همین منظور کشتیرانی در برنامههای آتی توسعهای خود به دنبال توسعه تانکرها و «کیمیکال کریرها» است تا بتواند این نوع محصولات را حمل کند.
سعیدی توسعه ناوگان را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: در حال حاضر میانگین سن ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بالای 16 سال بوده بنابراین باید از فرصت استثنایی کاهش قیمت ساخت شناور در دنیا و شرایط بسیار خوب فاینانس موجود استفاده کنیم تا ناوگان خود را در بخش کانتینر و تانکر توسعه دهیم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش 50 درصدی ظرفیت ناوگان با خریدهای تازه ای که صورت گرفته یادآورشد: با ورود چهار فروند شناور کانتینربر جدید به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت 100هزار TEU فعلی به 150 هزار TEU افزایش پیدا می کند.
وی با بیان اینکه 35 تا 40 درصد هزینه ناوگان را سوخت تشکیل می دهد، افزود: شناورهای جدید ورودی به بخش کانتینری همان سوخت شناورهای 6500TEU موجود را مصرف میکنند که در حقیقت در هزینه سوخت نیز صرفهجویی خواهیم داشت.
سعیدی اظهار امیدواری کرد: با حسن نیت سهامداران عمده، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سرعت و طی دو سال آینده ناوگان را توسعه دهد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشتیرانی نباید تنها به ساخت 10 فروند کشتی اکتفا کند، گفت: خوشبختانه قرارداد 10 فروند کشتی و رقم 158 میلیون دلاری را که 10 سال پیش به هیوندایی پرداخت شده بود در دو سال پیش احیا شد و امروز قراردادی بسته شده که 22 درصد را کشتیرانی و 78 درصد آن فاینانس طرف خارجی است. این اولین قرارداد فاینانسی بود که پس از برجام در کشور اتفاق افتاد.
وی در پایان به ورود اولین فروند از ده فروند کشتی خریداری شده در فروردین ماه سال آینده اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: طی ده ماه پس از آن، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سایر کشتی ها را تحویل می گیرد و به این ترتیب میانگین سن ناوگان از 16 سال به کمتر از 12 سال کاهش پیدا می کند.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ، بیش از 163 میلیارد تومان سود تقسیم کرد.
انتهای پیام/