دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1394 - 11:18
معاون فرهنگی قوه قضاییه:

قاضی باید با صلابت و خوش اخلاق باشد

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان این که مشکل اصلی مردم نسبت به دستگاه قضا سوء خلق است گفت: قاضی در عین صلابت در امر قضاوت باید خوش اخلاق باشد.
کد خبر : 22361

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی روز سه‌شنبه در همایش روحانی و قرآن در دستگاه قضا که با حضور آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در مجتمع شهید بهشتی این قوه برگزار شد، خطاب به قضات افزود: شما با حکمی که می‌دهید نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید اما با خوشرویی و گشاده‌رویی و همچنین حسن برخورد و زبان خوش بسیاری از مردم را می‌توانید راضی نگه دارید.


وی اضافه کرد: از آنجا که در دادگاه رای به نفع یک طرف و به ضرر طرف دیگر صادر می‌شود معمولا یک طرف همیشه ناراضی است اما با خوش اخلاقی می‌توان همه را راضی نگه داشت.


معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان این‌که دستگاه قضا در معرض انواع فشارهای عصبی قرار دارد، گفت: قضات و کارکنان سازمان زندان‌ها به عنوان مثال بیشتر در معرض این فشارها قرار دارند و فشارهای عصبی یک چهره عبوس و گرفته در روح انسان ایجاد می‌کند که رفتار ارتباطی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند که باید به حسن خلق، خوش گفتاری، کرامت و احترام به طور ویژه نگاه کنیم.


وی با بیان این موضوع که در دادگاه‌ها قاضی صدایش را نباید بالا ببرد، ادامه داد: بالا بردن صدا و پشت سر هم ساکت گفتن به طرف دعوا تاثیر معکوس می‌گذارد و برای این که طرف دعوا به حرف قاضی بیشتر و بهتر گوش دهد راه‌های دیگری نیز وجود دارد که مهم‌ترین آن این است که قاضی ابتدا صدای خود را پایین بیاورد.


صادقی در بخش دیگری از سخنان خود نماز را نماد پرستش و عبادت خداوند دانست و گفت: اگر به این امر بی‌اعتنایی کنیم به اصل حق الله کم اعتنایی کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در مجموعه دستگاه قضا همه علما باید اهتمام ویژه به نماز جماعت داشته باشند چون علما زبان گویای اسلام، قرآن و پیامبر هستند.
معاون فرهنگی قوه قضاییه اصل فلسفه تشکیل معاونت فرهنگی را ایجاد اخلاق حرفه‌ای و ارتباط با ارباب رجوع و فعال کردن مجموعه ظرفیت‌های انسانی بالای نهفته در این دستگاه برشمرد و گفت: اگر این کار را انجام دهیم موفق خواهیم شد در غیر این صورت توفیقاتی به دست نخواهیم آورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته