دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1394 - 11:01
دکتر واشقانی فراهانی تاکید کرد

ایجاد مراکز پژوهشی و قطب‌های علمی در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی عصر دوشنبه در نشستی مشترک با حضور نماینده تام الاختیار، معاونان هماهنگی و معاونان پژوهش و فناوری استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به میزبانی واحد تربت حیدریه سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهشی استان های خراسان را ترسیم کرد.
کد خبر : 22360

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی اولویت برگزاری این نشست را تدوین برنامه راهبردی پژوهش و فناوری استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برشمرد و گفت: هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی باید در یک زمینه علمی به برند تبدیل شود، به گونه‌ای که شاخص شناسایی واحدهای دانشگاهی و گروه‌های آموزشی در مجامع علمی و جامعه براساس برند صورت گیرد. به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه می تواند در زمینه گیاهان دارویی یا صنایع غذایی دارای برند باشد.


وی با اشاره به دغدغه‌های بیان‌شده در خصوص برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیات علمی اظهار کرد: فعالیت‌های تحقیقاتی اعضای هیات علمی از قبیل طرح‌های پژوهشی منوط به ارائه برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت پژوهشی تاییدشده توسط واحد خواهد بود.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جایگاه مراکز پژوهشی و قطب‌های علمی گفت: واحدهای دانشگاهی باید بر تاسیس مراکز پژوهشی تاکید داشته باشند به گونه‌ای که مراکز پژوهشی، پایگاه فعالیت‌ قطب‌های علمی باشد. به عبارت دیگر لازم است هم مرکز پژوهشی داشته باشیم و هم قطب‌های علمی را تشکیل دهیم.


وی افزود: اداره مراکز پژوهشی توسط قطب‌های علمی صورت می‌گیرد و اگر قطب علمی تشکیل ندهیم صاحب برند نخواهیم شد. موسسه‌ای صاحب برند خواهد شد که در حوزه فعالیت پژوهشی و فناوری خود قطب علمی داشته باشد.


ترسیم ماموریت هر واحد استانی در سند راهبردی برنامه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاداسلامی


وی در خصوص چشم‌انداز پژوهشی دانشگاه آزاداسلامی اظهار کرد: در سند راهبردی برنامه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاداسلامی ماموریت و جایگاه هر واحد استانی با توجه به مزیت های بومی و منطقه‌ای ترسیم و تعیین می‌شود.








واحدهای دانشگاهی باید بر تاسیس مراکز پژوهشی تاکید داشته باشند به گونه‌ای که مراکز پژوهشی، پایگاه فعالیت‌ قطب‌های علمی باشد. به عبارت دیگر لازم است هم مرکز پژوهشی داشته باشیم و هم قطب‌های علمی را تشکیل دهیم

واشقانی فراهانی درباره نحوه اداره شرکت های سرمایه‌گذاری و دانش‌بنیان بیان کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری در شورای دانش‌بنیان استان یا سازمان مرکزی تصویب می شود و سازوکار مدیریت آن براساس نظر هیات مدیره مشخص و دانشگاه براساس میزان سهم مشارکت مالی در مدیریت و اداره شرکت سهیم می شود.


وی هدف از تشویق مقالات علمی را بستر سازی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان برای مشارکت در تولید مقاله و بالابردن سهم و شاخص دانشگاه در تولید علم دانست.


واشقانی فراهانی افزود: 33درصد بخشنامه های صادره دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1393 مربوط به معاونت پژوهش و فناوری است که موضوعات آن در زمینه‌ اطلاع رسانی، دریافت اطلاعات بوده و بخشنامه‌های دستوری به ضرورت صادر شده است.


عبدالمجید حلمی نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه آزاداسلامی در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نیز در این نشست گفت: تولید ثروت از طرح‌های پژوهشی و دانش‌بنیان سرفصل مهمی برای کشور است و دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه آزاداسلامی باید جایگاه و شأن خود را در این زمینه پیدا کند. قطعا معاونان پژوهشی در پشبرد این مهم تاثیر گذارند.


وی خاطر نشان کرد: در صورت توجیه کامل و شایسته اعضای هیات علمی و مشخص شدن سهم آنان در ثروت تولید‌شده از طرح های تحقیقاتی کاربردی و پژوهشی قطعا نقش آنان در تولید ثروت برجسته خواهد بود.


حلمی گفت: با اجرای طرح‌های تشویقی از قبیل انجام سریع امور ارتقای مرتبه علمی، پرداخت حقوق و مزایای و ردیف‌های حقوقی اعضای هیات علمی که طرح های دانش‌بنیان و کاربردی دارند موجبات حضور آنان را در پژوهش و فناوری کاربردی فراهم کنیم.


حمیدرضا زمانی‌زاده رئیس مرکز پژوهشی، علیرضا ایرانبخش مدیر کل توسعه شبک‌های آزمایشگاهی، داود ثمری رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت، میترا هاشمی طباطبایی سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی، علیرضا عسکری رئیس اداره توسعه فناوری و حمایت از مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و مهرداد صفاکیا مدیر پروژه ساهای دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست سامانه‌های نوین پژوهش و فناوری را معرفی و آموزش های لازم ارائه شد.


واشقانی فراهانی و هیات همراه در بدو ورود به دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه با حضور در مزار 5 شهید گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. وی همچنین از مرکز پرورش گل و گیاه این واحد نیز بازدید کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته