دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شریعتمداری در مراسم روز ملی صادرات تاکید کرد:

باور و عزم ملی برای صادرات وجود ندارد/ اتاق بازرگانی باید به جایگاه اصلی خود بازگردد

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌هایی که همواره صادرات را با چالش‌های فراوانی روبرو ساخته عدم وجود عزم و باور ملی در بین مسئولین و فعالان اقتصادی بوده که تا کنون اقدامات لازم را در این راستا انجام نداده‌اند.
کد خبر : 223514

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، محمد شریعتمداری وزیر صنعت‌ معدن و تجارت در مراسم روز ملی صادرات با اشاره به این موضوع که سهم و اندازه بازار ایران با اندازه تجارت جهانی فاصله فراوانی دارد، گفت:‌ میزان صادرات ایران باید به سالی 180 میلیارد دلار برسد اما امروز فاصله بسیار فراوانی را با این عدد داریم. مهم‌ترین علت اینکه صادرات ما هیچ رشدی را تجربه نکرده، فقدان باور و عزم ملی بوده است.


وی ادامه داد: ‌اگر این باور وجود داشت، افراد بسیاری که امروز دعوت بودند در این مراسم شرکت می‌کردند و برای مشکلات راه‌حلی مناسب پیدا می‌کردند زیرا صادرات اهمیت فراوانی در ارز آوری، اشتغال و ایجاد موج‌های درآمدی دارد و می‌توانست در تحریم‌ها به کمک اقتصاد ایران بیاید.


شریعتمداری تصریح کرد: حضور ما در بازارهای جهانی، ابعاد سیاسی، امنیتی و مهمی دارد؛ ضمن اینکه نیل به اهداف بزرگ اقتصادی بدون توجه به صادرات غیرنفتی امکان پذیر نیست.


وزیر صنعت،معدن و تجارت افزود: ارزش ده قلم اول صادراتی ایران ۲۳.۸ میلیارد دلار بوده است؛ در حالی که ۲۶ سال قبل صحبت از این بود که باید تنوع بازارها و کالاهای صادراتی را داشته باشیم؛ اما همچنان این مشکل در صادرات وجود دارد، ضمن اینکه در ارقام صادرات غیرنفتی کشور، پروپان و حتی گاز طبیعی هم گنجانده شده است.


وی اظهار داشت: دیوار مشوق های صادراتی اکنون خوابیده است؛ در حالیکه در دولت هشتم، معادل هشت درصد به صادرات خدمات فنی و مهندسی جایزه صادراتی پرداخت می‌شد؛ که واقعا مانند چاشنی در دینامیت عمل می کرد و صادرات را به شدت رونق داد. اما متاسفانه این دیوار اکنون طاقچه شده است.


وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: با حضور رئیس جمهور وقت از یک دیوار موانع صادراتی پرده‌برداری کردیم که طی 8 سال آن دولت یک دیوار قطور تبدیل به طاقچه‌ای شده بود یعنی پس از گذشته این مدت اغلب صادرکنندگان و تولید کنندگان موانع چندانی را پیش روی خود نمی‌دیدند اما بعد از گذشت سال‌های متوالی بار دیگر آجرهای فراوانی بر روی آن چیده شد که آن دیوار مجددا قد برافراشته کرد و امروز باید بار دیگر به آن دوران بازگردیم تا مشکلات صادراتی را مرتفع کنیم.


شریعتمداری با اشاره به اینکه سهم اقتصاد ما از صادرات دنیا با این نوع فعالیت‌های تجاری افزایش پیدا نمی‌کند، گفت: مجموع حجم تجارت بین‌المللی ایران بالغ‌بر 45 میلیارد دلار در شش ماهه سال 96 گزارش شده که این آمار حاکی از آن است که کیک اقتصاد ایران کماکان کوچک مانده و دلیل آن نیز آن است که سهم تولید و صادرات ما به هر اندازه اندک باشد به مراتب آن سهم بین‌المللی ما از اقتصاد نیز اندک می‌شود بنابراین اگر مسئولین و فعالان اقتصادی عزم خود را جزم نکنند این رشد محقق نمی‌شود.


وی اضافه کرد: ‌حدود 95 درصد واحدهای تولیدی‌مان صادرات‌گرا نیستند و 81 هزار از این واحدها اشتغال‌زایی زیر 100 نفر را تجربه می‌کنند در همین راستا باید قدم‌های بسیار بزرگ و هزینه های فراوانی برای نوسازی آنها برداریم، تا این بنگاه‌ها به یک بنگاه صادراتی تبدیل شوند.


این عضو کابینه دولت افزود: صندوق توسعه ملی در صدر بزرگ‌ترین تامین‌کننده مالی بنگاه‌های اقتصادی باید انحصارا به تولیدات صادرات‌گرا متمرکز باشد زیرا استفاده از بودجه عمومی به عنوان اهرمی برای تولید دیگر جوابگوی اقتصاد فعلی‌مان نیست.


شریعتمداری همچنین با اشاره به اینکه صادرات نیازمند حمایت دولت است، تاکید کرد: توسعه صنعتی با نرخ‌های موجود دیگر مقدور نیست و باید دولت به صنایع صادرات‌گرا مابه‌التفاوت و مشوق‌های صادراتی را عرضه کند زیرا در برهه فعلی فعالیت‌های صادراتی بسیار سخت شده است.


وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه این همایش به مشکلات در حوزه قوانین و مقررات نیز گریزی زد و گفت: مجلس نقش بسزایی در رفع بسیاری از معضلات کنونی بنگاه‌های تولیدی دارد برای مثال بسیاری از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران برای صادرات این نوع خدمات خود اقدام به صادرات ماشین‌آلات صنعتی و ساختمانی به کشور عراق می‌کنند اما به هنگام بازگشت آنها به کشور گمرک درخواست عوارض و گمرکی این دستگاه‌ها را به صادرکنندگان اعلام می‌کنند و این در شرایطی است که ماشین‌آلات سنگین از داخل کشور برای صادرات به آنجا ارسال شده اما زمانی که ما هیچ مشوقی را به صادرکنندگان تخصیص نمی‌دهیم نباید چنین چالش‌هایی را هم بر سر راه آنها ایجاد کنیم.


وی به بازارهای صادراتی ایران نیز اشاره کرد و گفت: ‌باید هدف‌یابی صحیحی از بازارهای صادراتی کشور داشته باشیم، باید بدانید اگر هدف‌مان صادرات است باید بر روی بیمه‌های دولتی معروف نظیر ساچه و بیمه‌های دولتی اقدام کنیم اما هدف و بازار اصلی ما عراق است حضور ما در بازار عراق استراتژیک و راهبردی بوده و تاکیدا باید گفته شود این بازار از آن ایران است اما رقیب ما یعنی ترکیه 4 بانک را در بازار عراق فعال کرده که خدمات مناسبی را به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی این کشور ارائه می‌کنند؛ حالا باید ارزیابی کنیم که ما برای صادرکنندگان‌مان چه خدماتی را ارائه دادیم و کشور رقیب‌مان در بازار عراق چه مزایایی را برای صادرکنندگان خود ایجاد کرده است.


وی در پایان همچنین به فعالیت‌های بخش خصوصی نیز اشاره‌ای داشت و اذعان کرد:‌ اتاق بازرگانی باید به جایگاه اصلی خود بازگردد و به قوانین اصلی و مختص خود احترام بگذارد زیرا این وظیفه اتاق بازرگانی است که مانع از شکل‌گیری رقابت‌های منفی طرف‌های ایرانی در کشورهای هدف شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته