دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آل‌اسحاق در گفت‌و گو با آنا؛

خام اخم اروپایی‌ها به ترامپ نشویم/ رفتارهای منتقدانه اروپا چراغ سبز به اقتصاد نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: نباید نسبت به انتقادات اروپایی‌ها از ترامپ خام باشیم زیرا اتحادیه اروپا و آمریکا دارای روابط و منافع کلان اقتصادی هستند که در بزنگاه‌ها به ضرر اقتصاد ایران تمام می‌شود.
کد خبر : 223343

یحیی آل‌اسحاق، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، به خبرنگار آنا گفت: بازار ایران برای هر شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی اقتصادی به دلایلی همچون سابقه تجارت، حجم معاملات دوطرفه، ارتباط فراوان با همسایگان، هاب بودن در منطقه و شرایط امنیتی حاکم بر آن، بازاری غیرقابل گذشت است و این سرمایه‌گذاران تمایل فراوانی برای ادامه همکاری‌های گذشته خود با ایران دارند.


وی ادامه داد: نمونه این تمایل، ورود کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان، اتریش و ... پس از رفع تحریم به کشورمان برای تامین منابع خودشان بود چراکه در بازار اقتصادی رقابتی هر شرکت‌سرمایه‌گذاری و تولیدی به‌دنبال منافع حداکثری از هر بازاری است.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درخصوص سخنان ترامپ و تاثیر آن بر اقتصاد ایران نیز اشاره داشت و تاکید کرد: اقتصاد ایران و مسئولان باید به یک نکته اساسی توجه ویژه‌ای داشته باشند که ایران باید روی پای خود بایستد چراکه اقتصاد نمی‌‌تواند با تکیه بر شعار پیش رود؛ یکی از الزامات فعالیت‌های اقتصادی رابطه دوجانبه با دیگر کشورهاست اما نباید نسبت به انتقادات اروپایی‌ها از ترامپ خام باشیم زیرا اتحادیه اروپا و آمریکا دارای روابط و منافع کلان اقتصادی هستند که در بزنگاه‌ها به ضرر اقتصاد ایران عمل می‌شود.


وی اضافه کرد: طی دوره 10سال گذشته و بر اثر اعمال تحریم‌ها علیه ایران، اروپایی‌ها به راحتی زیر موافقتنامه‌های خود زدند و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را رها کردند بنابراین نباید این نوع رفتارهای منتقدانه اروپا نسبت به ترامپ را برای اقتصادمان چراغ سبز بدانیم زیرا بسیاری از همین شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکایی در هراسند.


رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین با اشاره به اینکه تمام روابط اقتصاد بین‌المللی به اروپا ختم نمی‌شود، تصریح کرد: کوچه دنیا منتهی به اروپا نیست زیرا اگر تمام روابط اقتصادی ایران قرار بود به این اتحادیه ختم شود، ما طی 10 سال تحریمی باید از بین می‌رفتیم اما در همان روزها اقتصاد ایران معاملات 100 میلیارد دلاری را با دنیا تجربه کرد اگرچه این تجربه، هزینه گرانی را به زندگی مردم تحمیل کرد ولی تسلیم زورگویی‌ها نشدیم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران و اروپا دارای سابقه تجارت 300 ساله هستند، اما هیچگاه مسئولین نباید فراموش کنند که اروپایی‌ها به راحتی در خصوص تعاملات اقتصادی نامردی می‌کنند و در صنایع همچون پتروشیمی، خودرو و ... به‌زیر قرارداد سرمایه‌گذاری دوطرفه می‌زنند و می‌روند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته