دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پای طلای سیاه به بورس باز می‌شود؟

انحصار در فروش نفت خام و عدم امکان قیمت‌گذاری از مهمترین موانعی است که عرضه این محصول را در بورس با مشکل مواجه می‌کند. با این حال از سال 90 تلاش شده تا طلای سیاه بورسی شود، امری که تا به امروز توفیقی نداشته است.
کد خبر : 223341

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ تیرماه سال 90 بود که برای نخستین بار نفت خام در بورس عرضه شد اما به دلیل عدم توافق در قیمت‌گذاری آن فروش نرفت. در آن زمان شرکت ملی نفت متعهد شد روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت خام از طریق بورس کالا صادر کند که در عمل انجام نشد.


بعد از آن دوباره تلاش شد تا نفت خام جایی برای خود در بورس ایران پیدا کند اما هربار این تلاش ناکام ماند. حتی در اوج تحریم‌ها،‌بخش خصوصی پیشنهاد کرد وظیفه فروش بخشی از نفت خام به آنها سپرده شود تا فشار تحریم‌ها بر دولت به حداقل برسد که این کار نیز انجام نشد.


هرچند که در فروردین سال 93 با شروع عرضه‌ نفت خام در رینگ داخلی بورس، زمینه برای کشف قیمت این کالا در بورس انرژی ایران ایجاد شد اما به دلایلی همچون نبود تقاضا و جایگزینی میعانات گازی از سوی مصرف‌کنندگان، پس از چندی عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران نیز متوقف شد.


با توجه به این شرایط، عرضه نفت خام در بورس از سال 90 تا به امروز درهاله‌ای از ابهام بوده اما اکنون مجددا زمزمه‌هایی مبنی بر حضور طلای سیاه در بورس به گوش می‌رسد.


در آخرین اظهار نظر،‌ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده که عرضه نفت خام در بورس پس از رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول بین بورس و بانک مرکزی از سرگرفته می‌شود.


علی کاردر درباره عرضه نفت خام در بورس گفته که اجرای این طرح را با عرضه میعانات گازی که مشابه نفت خام است، آغاز خواهیم کرد.شرکت ملی نفت تمایل به عرضه نفت خام در بورس دارد اما مسائلی وجود دارد که باید رفع شود، از جمله بر اساس قانون، پول حاصل از فروش این اقلام باید به حساب بانک مرکزی واریز شود.


با توجه به این عوامل به نظر می‌رسد به دلیل انحصاری‌بودن فروشنده نفت خام در ایران،‌ امکان حضور در بورس برای این محصول وجود نداشته باشد. از سوی دیگر قیمت‌گذاری دستوری نیز مانع دیگری بر سر راه فروش نفت خام در بورس است.


عباسعلی اسلامی رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز در این رابطه به خبرنگار آنا گفت:‌ به نظر نمی‌رسد بورس ایران توانایی عرضه و فروش نفت خام را داشته باشد.


وی ادامه داد: وزارت نفت قراردادهایش را از طریق بازیابی مشتریانش منعقد می‌کند و با توجه به شرایط موجود، ‌این مکانیزم یعنی فروش توسط خود دولت، به صلاح کشور است.


اسلامی در مورد صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی که در سال‌های گذشته مورد توجه قرار داشت،‌افزود:‌ در خصوص صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی کار جدیدی انجام نشده است.


رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: این پیشنهاد در زمان تحریم‌ها مطرح شد تا با تکیه بر توان بخش خصوصی کمکی به رفع قسمتی از تحریم‌ها انجام شود.


وی ادامه داد: اما از آنجایی که نفت خام تنها در انحصار وزارت نفت است تعامل زیادی با بخش خصوصی و اتحادیه صورت نگرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته