دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1396 - 08:55

اینجا از هویت افراد می‌گوید

یکی از رسوم کشورداری در هر سرزمین، نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارک آن کشور است تا علاوه بر یادآوری هویت آن کشور، فرهنگ نیز به نسل بعد منتقل شود. در این میان طبق اسناد موجود در موزه اسناد هویتی ایرانیان از دیرباز به اهمیت اسناد و فرهنگ واقف بوده‌اند.
کد خبر : 223084

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، موزه اسناد هویتی که در سال 1313 هجری شمسی به نام اداره احصاییه و سجل احوال ثبت شده، بخش مهمی از سندهای ثبتی و سجلی مفاخر و بزرگان ایران را تشکیل می‌دهد که با توجه به اهمیت تاریخی‌اش می‌تواند منبع و مرجع پژوهش و کارهای تحقیقاتی قرار گیرد.


موزه اسناد هویتی سازمان ثبت اجوال که با به قدرت رسیدن حکومت پهلوی در منطقه 12 تهران ساخته شد مساحتی 780 متری دارد. این موزه که گنجینه اسناد نیز شمرده می‌شود، دارای دو طبقه است که طبقه نخست آن از نظر معماری، تزئینات چندانی ندارد اما طبقه دوم که هم اکنون به گنجینه اسناد تبدیل شده از معماری خیره‌کننده‌ای برخوردار است.



در بخش شرقی ساختمان پله‌هایی قرار دارد که ورود و خروج افراد از آن انجام می‌شود. هنر به کار رفته در بخش‌های مختلف این عمارت به گونه‌ای است که قطعا توجه هر بازدید کننده‌ایی را به خود جلب می‌کند و برای دقایقی هم که شده او را در مقابل گچبری‌ها متوقف می‌کند. در ضلع شرقی و غربی این عمارت ستون‌هایی دیده می‌شود که شباهت زیادی به معماری قبل از اسلام دارد و با طرحهای معماری نوین تلفیق شده است.



یکی از ویژگی‌هایی که تاریخچه و قدمت این بنا را نشان می‌دهد گچبریهای بکار رفته در بخشهای داخلی و خارجی، کاشی‌کاری طبقه زیرین و سنگهای حکاکی شده در بخش بیرونی عمارت است.


این موزه در برگیرنده اسناد و مدارک تاریخی زیادی است به طوریکه می‌توان از سند شهروندی که در محله سنگلج به دنیا آمده تا اسناد هویتی بزرگانی چون امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله مرعشی نجفی، آیت‌الله محمدرضا گلپایگانی، پروفسورحسابی، غلامرضا تختی، علی شریعتی، سیدجعفر شهیدی، سهراب سپهری، پروین اعتصامی و سایر چهره های فرهنگی، هنری، علمی و سیاسی کشور را در آن به نظاره ایستاد.


بخش دیگری از این موزه به اسناد هویتی خاندان پهلوی اختصاص دارد که در آن شناسنامه پهلوی اول، سند ازدواج پهلوی دوم با ثریا اسفندیاری و اسناد هویتی تاج‌الملوک مادر محمدرضا پهلوی از جمله اینهاست.


نمونه‌هایی از قرآن‌های خطی نیز در ویترین‌ها وجود دارد که براساس سنت گذشته، نام فرزندان تازه‌متولد شده رو و پشت آن‌ها نوشته شده، به نمایش درآمده‌اند.



یکی از بخش های جالب اسناد به نمایش در آمده در موزه اسناد ثبتی شروط اطلاعیه استخدام کارمند برای اداره ثبت احوال در عصر پهلوی اول است که در آن به اطلاعات جغرافیایی نیز اشاره شده است.


سند متعلق به عبدالحسین سپنتا کارگردان «دختر لر» نخستین فیلم ناطق ایرانی که بیرون از مرزهای ایران برای یک ایرانی صادر شده یکی دیگر از جاذبه‌های دینی این موزه به شمار می‌رود.



علاقمندان برای بازدید از گنجینه اسناد هویتی مفاخر و مشاهیر کشور، می‌توانند هر روز از ساعت 9 تا 15 به نشانی خیابان امام خمینی (ره)، بعد از میدان حسن‌آباد، شماره 184 و 186 مراجعه کنند.




انتهای پیام/

برچسب ها: معماری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته