دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک رسانه روسی:

آمریکا مخالف پیوستن افغانستان به سازمان «همکاری‌ شانگهای» است

یک رسانه روسی اعلام کرد مسکو حمایت خود را برای عضویت دائم افغانستان در سازمان همکاری‌ شانگهای اعلام کرده است اما آمریکا مخالف عضویت کابل در این سازمان است.
کد خبر : 223029

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، «ضمیر کابلوف» از تلاش مسکو برای عضویت دائم افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای تاکید کرد.


نماینده ویژه پوتین در افغانستان در گفت‌وگو با نشریه روسی «ایزوستیا» نیز گفت: مسکو برای پیوستن افغانستان به سازمان همکاری‌ شانگهای تلاش خواهد کرد، اما تحقق این امر زمان‌ بر خواهد بود.


این در حالی است که «حکمت خلیل کرزی» معاون وزیر خارجه افغانستان در نشست اخیر «گروه تماس» خواستار عضویت دائم این کشور در سازمان همکاری‌ شانگهای شده بود.


کابلوف افزود: با وجود تمایل روسیه و چین برای عضویت دائم افغانستان در این سازمان، تحقق این امر زمان زیادی خواهد برد.


گفتنی است که این سازمان در سال 1380 توسط چین، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان تشکیل شد و هند و پاکستان نیز به تازگی به عضویت این سازمان درآمدند.


اسپوتنیک گزارش داد کشورهای عضو این سازمان موافقت کرده‌اند که دوره جدیدی برای تثبیت اعضای جدید در کار سازمان ضروری است؛ اما در عین حال «آمریکا که مخالف عضویت افغانستان در سازمان شانگهای است ممکن است بر افغان‌ها فشار وارد کند».


این رسانه روسی افزود که در هر صورت کابل زمانی را برای آماده شدن برای ورود به این سازمان در اختیار خواهد داشت.


«بختیار حکیم اوف» نماینده ویژه پوتین در امور سازمان همکاری‌های شانگهای نیز اظهار داشت اعضای «گروه تماس» در نشست اخیر خود توافق کردند تا طرحی را برای اقدامات بیشتر در راستای حل بحران افغانستان ارائه کنند.


وی خاطر نشان کرد که جلسه جدید گروه تماس در اوایل سال آتی میلادی در چین برگزار خواهد شد.


منبع:‌تسنیم


انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته