دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رد پای چین در خصوصی‌سازی عربستان

در حالی مسئولان عربستان از واگذاری بخشی از سهام آرامکو (شرکت نفت عربستان) در سال 2018 خبر می‌دهند که به نظر می رسد رد پای چین در خرید این سهام پررنگ‌تر است.
کد خبر : 222910

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، عربستان سعودی به دنبال تلاش برای اصلاح ساختار اقتصاد و فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی تصمیم گرفت تا یک سلسله تغییرات را ایجاد کند که در راس آن فروش آرامکو قرار داشت.


با توجه به این امر اعلام شد که 5 درصد از سهام این شرکت در سال 2018 واگذار خواهد شد. البته بعد از آن صحبت از واگذاری بخش بیشتری از سهام آرامکو مطرح شد،‌امری که تکذیب شد.


اکنون و با نزدیک شدن به سال 2018،‌ گمانه زنی‌ها در خصوص این واگذاری گرم تر شده است.


برخی منابع اعلام کردند که چین پیشنهاد خرید پنج درصد از سهام شرکت سعودی آرامکو عربستان را مطرح کرده است.


چین پیشنهاد کرده است که به طور مستقیم پنج درصد از سهام شرکت دولتی سعودی آرامکو عربستان را خریداری کند.


به گفته منابع یاد شده، دو شرکت دولتی پتروچاینا و سینوپک چین در هفته‌های اخیر در مکاتبه با آرامکو تمایل خود را برای یک معامله مستقیم مطرح کرده‌اند. این شرکت‌ها بخشی از یک کنسرسیوم دولتی در چین هستند که شامل صندوق دارایی‌های حکومتی چین نیز می‌شود.


پیش از این مسئولان دولت عربستان اعلام کرده بودند قصد دارند با واگذاری پنج درصد از سهام آرامکو، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار پول به دست بیاورند.


چینی‌ها می‌خواهند با خرید 5 درصد از آرامکو عرضه نفت به کشور خود را تضمین کنند.


پیشنهاد چین برای خرید آرامکو در حالی مطرح می‌شود که برخی ادعا کرده اند به‌دلیل بروز مشکلاتی از جمله شفافیت اندک در اطلاعات، کار خصوصی‌سازی بزرگترین شرکت نفت جهان تا سال ۲۰۱۹ به تأخیر خواهد افتاد بنابراین سرمایه‌گذاران چینی در حال مذاکره پشت پرده با مقامات سعودی هستند که به‌جای عرضه عمومی، سهام آرامکو را به‌صورت خصوصی و بلوکی معامله کنند.


البته این موضوع را وزیر نفت عربستان سعودی رد می کند.


الفالح با تأکید بر بررسی تمام جوانب خصوصی‌سازی، گفت: کارها در جریان است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سال ۲۰۱۸ این عرضه سهام انجام می‌شود.


با این حال،‌ الفالح به پرسش درباره مذاکره با چینی‌ها پاسخی نداد اما گفت که دولت عربستان عزم جدی برای انجام کارها طبق برنامه و عرضه عمومی سهام دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته