دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1394 - 15:04
هشتادمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/1/

اژه‌ای: حمید بقایی بازداشت شد/ مسمومیت زائران عربستانی عمدی نبوده است

سخنگوی قوه قضائیه از صدور قرار بازداشت حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهوری سابق خبر داد و گفت: امروز ایشان جهت بازداشت احضار شده‌اند ولی از بیان جزئیات اتهامات معذور هستم.
کد خبر : 22269

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در هشتادمین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: قبلا شنیده بودم که قرار بازداشت حمید بقایی معاون رئیس جمهوری ابلاغ شده است اما امروز بازپرس پرونده به من اعلام کردند که قرار بازداشت قطعی شده است.


وی تاکید کرد: امروز آقای بقایی جهت بازداشت احضار شده‌اند ولی متاسفانه من از بیان جزئیات اتهامات ایشان معذور هستم.


مسمومیت زائران عربستانی عمدی نبوده است


در ادامه این نشست خبری، محسنی اژه‌ای با اشاره به اتفاقی که در هتل مشهد برای زائرین عربستانی افتاده بود، اظهار کرد: این اتفاق باعث تاسف و تاثر است و من از طرف خودم و قوه قضائیه اظهار تاسف می‌کنم و امیدواریم کسانی که مسموم شده‌اند بهبود کامل پیدا کنند و البته به بازماندگان آن چهار نفری که فوت شده‌اند نیز تسلیت می‌گویم.


وی افزود: تا زمانی که به جلسه بیایم با دادستان مشهد در تماس بودم و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته این اتفاق عمدی یا جنائی نبوده است. البته فعلا به طور کامل نمی‌توان اظهار نظر نهایی کرد به محض اینکه خبر فوت این چهار نفر رسید مقامات قضایی، بازپرس ویژه قتل را برای پیگیری این خبر مشخص کردند و در طول شبانه روز گذشته مسئولان پیگیر این موضوع بوده‌اند.


سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه هم اکنون در این خصوص 5 نفر در بازداشت به سر می‌برند، عنوان کرد: تحقیق از دست‌اندرکاران هتل آغاز شده و البته از کسانی که فوت شده‌اند نمونه‌برداری شده و تا الان مسمومیت آنها محرز است اما اینکه با چه نوع سمی و چگونه مسموم شده‌اند مشخص نیست. سم را به آزمایشگاه‌های سم‌شناسی فرستاده‌ایم و قرار است تا عصر امروز نتیجه را برسانند.


معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: از آب و هوا و غذای هتل نیز نمونه‌برداری شده و به آزمایشگاه فرستاده شده است. در این حادثه مجموعا 24 نفر مسموم شده‌اند، تعدادی نیز بعد از انجام اقدامات پزشکی مرخص و تعدادی دیگر تحت درمان قرار دارند.


دستگیری چندین نفر از کسانی که اقدامات ضد امنیتی انجام می‌دادند


محسنی اژه‌ای همچنین از دستگیری چندین نفر از افرادی که طی ماه‌های اخیر در شبکه‌های مجازی و اجتماعی اقدامات ضد امنیتی انجام می‌دادند خبر داد و افزود: این افراد فراخوان‌های غیر قانونی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند که توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شدند و تا الان مشخص شده که این افراد گرایش‌های ضد امنیتی داشته‌اند. این پرونده در حال بررسی است و تا امروز 5 تا 6 نفر بازداشت شده‌اند. ممکن است به تعداد بازداشت‌شدگان نیز طی روزهای آینده افزوده شود.


بازداشت 5 نفر از مروجین فساد در شبکه‌های اجتماعی


معاون اول قوه قضائیه همچنین با اشاره به اینکه 5 تن از افرادی که در استان تهران و بعضی از استان‌ها از جمله کرمان از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به ترویج فساد می‌کردند، گفت: این افراد توسط نیروهای اطلاعاتی شناسایی شدند اگرچه به زعم خودشان بسیار پیچیده فعالیت می‌کردند.


اژه‌ای همچنین از دستگیری فرد دیگری که اقدام به جعل خطابه‌هایی در زمینه عقد موقت می‌کرد، خبر داد و گفت: شخص دیگری که به صورت غیر صحیح اقدام به مدارک جعلی عقد موقت می‌کرد نیز در تهران دستگیر شده است. این فرد از این طریق توانسته بود 170 میلیون تومان سوءاستفاده مالی انجام دهد.


بازپس‌گیری 8 هکتار از اراضی که به صورت غیر قانونی تغییر کاربری داده شده بود


وی ادامه داد: در پی اقداماتی که طی سه ماه گذشته انجام شده بود توانستیم 23 هکتار از اراضی که به صورت غیر قانونی در استان البرز و کرج تصرف شده بود را رفع تصرف کنیم و در اختیار دولت قرار دهیم. همچنین 8 هکتار از اراضی که به صورت غیر قانونی تغییر کاربری داده شده بودند را بر اساس دستور قضائی به وضع اول باز گرداندیم.


7 نفر در پرونده مرتبط با بنیاد تعاون ناجا دستگیر شدند


اژه‌ای در ادامه این نشست خبری در خصوص خبرهای منتشر شده طی روزهای اخیر در مورد پرونده مرتبط با بنیاد تعاون ناجا عنوان کرد: در روزهای گذشته خبر دستگیری فرمانده سابق نیروی انتظامی و فرزندشان منتشر شد که من در نشست قبلی نیز اعلام کردم این خبرها کذب محض بوده است و الان هم این موضوع را تایید می‌کنم.


وی ادامه داد: اما در خصوص بنیاد تعاون نیروی انتظامی پرونده‌ای تشکیل شده که در این مورد 6 تا 7 نفر در بازداشت به سر می‌برند اما آقای احمدی مقدم و یا پسرشان جزء این افراد نیستند.


معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: آقای احمدی مقدم نیز خود نسبت به موضوعات اتفاق افتاده در بنیاد تعاون ناجا گزارشاتی را به قوه قضائیه داده بودند و خواستار پیگیری شدند البته نمی‌شود اینگونه پرونده‌ها را به سرعت مورد بررسی قرار داد اما اتهامات مطرح شده در این پرونده صرفا مرتبط با فساد مالی است.


سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه با اجرایی شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری چه تغییری در روند رسیدگی به جرائم ایجاد می‌شود و برای اجرایی شدن این قانون به چندین آیین‌نامه نیاز است و چه تعداد تا به امروز تهیه شده است؟ گفت: قانون آیین دادرسی کیفری از اول تیرماه اجرایی می‌شود و طبعا قوه قضائیه هر قانونی را که نوشته شود ملزم به اجرای آن است و تلاش می‌کند که به خوبی آن را اجرا کند. البته این قانون در موارد عدیده‌ای با قانون آیین دادرسی کیفری گذشته تفاوت دارد.


وی افزود: در خود قانون 18 آیین‌نامه پیش‌بینی شده است و برای اجرای آن 6 و یا 3 ماه در نظر گرفته شده است. همچنین در خود قانون پیش‌بینی شده چه مقامی و با همکاری چه دستگاهی باید آیین‌نامه‌ها را تهیه کنند.


معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه تعدادی از آیین‌نامه‌ها مراحل ابتدایی خود را گذرانده‌اند و بقیه در حال بررسی هستند نیز عنوان کرد: امیدواریم طی زمان تعیین شده سه تا شش ماه آینده بتوانیم مفاد این قانون را اجرایی کنیم. البته قوه قضائیه به مجلس پیشنهاد داده است که تعدادی از مواد این قانون تغییراتی کند.


وی ادامه داد: برخی از این تغییرات به صورت شکلی- عبارتی بوده است و برخی دیگر به صورت ماهیتی. ما درخواست اصلاح برخی از مواد را دادیم. این قانون 85 است یعنی مجلس تصمیم‌گیری درباره آن را به کمیسیون حقوقی قضائی واگذار کرده است و نمایندگانی با همکاری قوه قضائیه در حال رسیدگی به آن هستند.


اژه‌ای افزود: مفاد در نظر گرفته شده در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تصویب شده است و برای اصلاحات به شورای نگهبان فرستاده شده است. حال اینکه چه میزان اصلاحات در شورای نگهبان بر روی آن صورت گیرد مشخص نیست اما قانون به هر شکلی که تصویب شود ما ملزم به اجرای آن هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته