برنامههای ویژه در نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در این نشست رسانهای اعلام شد که نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی 20 تا 25 خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی برگزار خواهد شد.
بهمن نامور مطلق دراین نشست گفت: «روزجهانی صنایع دستی 20 خرداد ماه است و برگزاری نمایشگاه و گردهمایی نشانگر مهمترین برنامهها در حوزه صنایع دستی است که در این ایام اجرایی میشود.»
وی ادامه داد: «این گردهمایی که در سطح بینالمللی برگزار میشود باعث شده تا این برنامه فرهنگی به یکی از برندهای صنایع دستی تبدیل شود. نمایشگاه صنایع دستی تاکنون 25 سال برگزار شده است و 4 سال در سطح بینالمللی میزبان صنعتگران و هنرمندان بوده است که همین امر باعث شناختهترشدن این نمایشگاه نیز بوده است.»
ایجاد شرایط برای ارتباط میان برنامهریزان، تجار با هنرمندان
نامور مطلق همچنین عنوان کرد: «برنامههای حوزه صنایع دستی در طی این یک هفته که به عنوان روز جهانی صنایع دستی انتخاب شده است در 4 بخش گردهمایی صنایع دستی کشور با حضور هنرمندان، مسئولان، سفرا و نمایندگان خارجی برگزار میشده که ما نیز سعی کردیم این سنت را به خوبی حفظ کنیم و شرایطی را برای گفتوگوی مستقیم یا غیرمستقیم میان برنامهریزان و مسئولان با هنرمندان و صنعتگران فراهم آوریم تا درباره مباحثی چون مشکلات موجود در این حوزه صحبت شود.»
تجلیل از هنرمندان، رونمایی از اثر فاخر قلمزنی و نشان اعتماد صنایع دستی به فروشگاهها
وی تاکید کرد: «در برنامه گردهمایی صنایع دستی شخصیتهای ملی و بین المللی حضور خواهند داشت. همچنین تصمیم داریم در این برنامه از 10 هنرمند برتر و هنرمندپرور که ایجاد کارآفرینی کردهاند و در حوزه فروش فعال بودهاند و یک خبرنگار به صورت نمادین تجلیل کنیم. رونمایی از اثر فاخر قلم زنی علاقمندان و نشان اعتماد صنایع دستی به فروشگاهها از دیگر برنامههای گردهمایی روز جهانی صنایع دستی است.»
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری همچنین خاطرنشان کرد: «امسال در نمایشگاه بینالمللی به غرب آسیا توجه ویژهای داشتیم ولی از آنجا که مشکلات عدیدهای برای حضور وجود دارد و با توجه به برخی درگیریها، امکان حضور مطلوب نیست اما با این تفاسیر نباید فراموش کنیم که این نخستین گام برای برقراری ارتباط بهتر و مناسبتر میان هنرمندان منطقه است. امیدوارم در نشست منطقه ای بتوانیم در مدیریت غرب آسیا نقش بهتری را ایفا کنیم و گامی در راستای مدیریت صنایع دستی جهان برداریم.»
وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه در این نشست بتوانیم افراد حقیقی اجلاس آسیایی و جهانی صنایع دستی را معرفی کنیم تصریح کرد: «کشورهای گوناگون برای حضور در برنامههای هفته صنایع دستی ایران متقاضی حضور بوده اند که با وجود ناآرامیها هنرمندان و مسئولانی از عمان، کویت و فلسطین حضور خواهند داشت.»
ترویج مصرف صنایع دستی
نامور مطلق همچنین اعلام کرد: «در نشست صنایعدستی 3 محور دنبال خواهد شد که شامل بحث علمی برای ترغیب کشورهای غرب آسیا به همکاری و هم افزایی علمی تهیه دانشنامه صنایع دستی غرب آسیا، همکاری تجاری و گفتمان سازی و تبلیغات میشود. همچنین در نظر داریم با همکاری کشورهای دیگر مصرف صنایعدستی را ترویج کنیم که اگر این امر با همکاری جمعی انجام شوئد قطعاً موفقتر خواهیم بود و از آنجا که ایران به لحاظ کیفیت و تنوع صنایع دستی از جایگاه ویژهای برخوردار است قطعاً سود خوبی خواهیم برد.»
برگزاری نمایشگاه و تجلیل از هنرمندان در استانها
وی ادامه داد: «در حوزه برنامههای استانی نیز امسال ساماندهی بهتری داشتهایم و قرار است در استانها در طول یک هفته فعالیت مستمر در حوزه صنایع دستی داشته باشیم که از جمله آن برگزاری نمایشگاه صنایعدستی در مراکز استانها ، تجلیل از هنرمندان سراسر کشور است و همچنین افتتاح چند بازارچه در گیلان و کردستان و افتتاح خانه صنایع دستی در برخی از استانها است.»
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری تاکید کرد: «هدف از تعیین این هفته به عنوان روز صنایع دستی ارزیابی سالانه از صنایعدستی است و ما در طول این هفته آثاری علاوه بر اینکه فضای تعامل و گفتوگو میان هنرمندان را فراهم میکنیم در طول یک هفته حوزه صنایع دستی را نیز مدیریت خواهیم کرد.»
100 میلیون تومان بودجه تبلیغات
وی در برنامههای محوری حوزه صنایع دستی را که در این هفته اجرایی میشود فرهنگسازی به همراه تجاریسازی و افزایش بودجه 5برابری تبلیغات که چیزی حدود 100 میلیون تومان شده است، عنوان کرد.
کاهش بودجه هفته جهانی صنایع دستی و تلاش برای فروش بیشتر
نامور مطلق با بیاناینکه ما نمیخواهیم نمایشگاه صرفاً تبلیغاتی برگزار کنیم اظهار کرد: «بودجه امسال برای برگزاری هفته صنایع دستی 500 میلیون تومان است و تلاش ما در سال برای حمایت از تولید به همراه فروش بوده است که امیدوارم بتوانیم در این هفته رکورد فروش ثایت را بشکنیم. در تمام 25 نمایشگاهی که تا امسال برگزار شد 24 نمایشگاه هزینه اختصاصی از سوی دولت بیشتر از فروش آثار بود و این موازنه از سال گذشته تغییر پیدا کرد بهطوریکه با بودجه 800 میلیون تومانی چیزی حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان آثار صنایع دستی به فروش رسید که امیدوارم این موازنه امسال بیشتر شود و به فروش بیشتری دست یابیم.»
احیای هنرهای منسوخ
وی در ادامه سخنانش از تشویق خلاقیت هنرمندان، برند سازی صنایع دستی و توجه به آثار مرتبط با سنتها و صنایع دستی کاربردی که پاسخگوی نیاز امروز مردم باشد سخن گفت و در ادامه افزود: «ما هنرهای منسوخ شده مثل زربافت را حمایت می کنیم تا مجدداً این نوع از نساجی احیا شود و در مقابل برخی هنرها را که پاسخگوی نیاز امروز ما نیستند را با دیگر هنرها جایگزین خواهیم کرد. همچنین در این راستا قسمتی از نمایشگاه صنایع دستی را برای اولین بار به برندینگ اختصاص خواهیم داد.»
وی همچنین در سخنانش بازپسگیری بازارهای داخلی و حضور در بازارهای خارجی را عنوان هدف دیگر معرفی کرد و در ادامه بیان کرد: «سرمایهگذاری در فروشگاه ها با این رویکرد انجام میشود و یکی دیگر از فعالیتهایمان به فروشگاه مجازی خرید صنایع دستی اختصاص دارد.»
فروش غرفههای نمایشگاه به نهادهای مختلف
پویا محمودیان نیز گفت: «نمایشگاه صنایع دستی در سه سالن 8، 9 و 27 نمایشگاه بینالمللی برگزار میشود. در سالن 8 و 9 دارای 305 غرفه است که به کالاهای 31 استان کشور تعلق دارد که به صورت رایگان در خدمت هنرمندان خواهد بود. در این میان سالن 27 با سیاست جدیدی در اختیار سازمانها، بانکها و... اختصاص خواهد داشت و آن هم این است که این غرفهها برخلاف سالهای پیشین به صورت رایگان در اختیار نهادها نخواهد بود بلکه نهادها باید برای مدت 6 روز در اختیار داشتن غرفه 12 متری 762 هزار تومان پرداخت کنند.»
وی تاکید کرد: «این سیاست باعث شد تا فضایی را باز کنیم که برای اولین بار حضور پررنگ اصناف، شرکت های بازرگانی و تجار را در نمایشگاه شاهد باشیم و با بازنگی جدیدی در روند نمایشگاه، بحث سفارشپذیری را ارتقا دهیم.»
نصب بیلبوردهای تبلیغاتی از امروز
محمودیان همچنین درباره تبلیغات بیان کرد: «اطلاعرسانی در حد وسیعی انجام شده است و بر روی سایت تبلیغاتی چین و ایران هم اطلاعرسانی برای نمایشگاه وجود دارد. ما از تمام پتانسیل برای جذب مخاطب استفاده کردهایم و با روابط عمومی سازمانها، بانکها و حتی رئیس انجمن ارتوپد که صنایع دستی را در بسته جوایز اهدایی خود دارند، نامههایی نوشتهایم تا بستههای اهدایی خود را از این نمایشگاه و محصولات ارائه شده تهیه کنند.»
وی با اعلام اینکه بیلبوردهای تبلیغاتی نمایشگاه صنایع دستی از امروز 18 خردادماه در تقاطع کردستان، همت و آزادی نصب خواهد شد گفت: «کلینیک مشاوره طراحی شده است که در حوزه بازاریابی و بازارداری به کلیه صنعتگران به صورت رایگان در نمایشگاه مشاوره خواهد داد. همچنین کمیته فنی متشکل از کارشناسان خبره و هنرمندان خارج از سازمان ماه با نگاه کارشناسانه تشکیل شده که از فردا 19 خرداد کلیه اجناسی که قرار است در نمایشگاه ارائه شود را مورد نظارت قرار میدهد.»
محمودیان یادآور شد: «در این نمایشگاه پذیرای هنرمندان کشورهای جمهوری آذربایجان، صربستان، کویت، افغانستان، ترکیه، الجزایر و تاجیکستان خواهیم بود.»
دومین حراجی صنایع دستی
نامور مطلق نیز با بیان اینکه در این نمایشگاه برای آسیب نزدن به استانهای محروم 6 غرفه برای 6 استان به صورت رایگان در نظر گرفته شده است، به بحث تاسیس دبیرخانه دائمی بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی اشاره کرد. وی همچنین در این نشست رسانهای از دومین حراجی صنایع دستی در 7 مرداد ماه خبر داد.
انتهای پیام/