دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1396 - 11:20

فراز و فرود داعش در رقه

رقه اولین شهری بود که توسط نیروهای داعش به اشغال درآمد و به نام داعش در جهان نیز شناخته‌شد.
کد خبر : 222663

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از شبکه اسکای نیوز، شهر رقه در سه سال گذشته از جایگاه نمادین و استراتژیک برای داعش برخوردار بود. رقه عملاً پایتخت داعش در سوریه بود و پایگاه داعش برای طرح‌ریزی عملیات‌های تروریستی در مناطق دیگر جهان از جمله فرانسه و بلژیک به شمار می‌رفت.


رقه اولین شهری بود که توسط نیروهای داعش به اشغال درآمد و به نام داعش در جهان نیز شناخته شد. بسیاری از نیروهای خارجی داعش، از جمله اتباع بریتانیایی به رقه و زیر سایه خلیفه داعش ابوبکر البغدادی می‌رفتند. در برخی از آمار تعداد نیروهای داعش در رقه به عدد نجومی 3میلیون نفر نیز می‌رسید. این در حالی بود که شهر رقه دارای جمعیتی حدود 200 هزار نفر بود که شهروندان سنی‌مذهب اغلب جمعیت آن را تشکیل می‌دادند.


داعش در این شهر دست به اقدامات وحشتناکی از جمله سر بریدن، به دار آویختن و شکنجه زندانیان و تنبیه مردم عادی می‌پرداخته است.


اکنون عملیات نظامی برای شکست نیروهای داعش در این شهر به پایان رسیده است و نیروهای دموکراتیک سوریه(مورد حمایت آمریکا) در حال پاکسازی تمام شهر از باقی‌مانده نیروهای داعش هستند.


اکنون به برخی از مهم‌ترین وقایع این شهر از زمان اشغال آن توسط داعش اشاره می‌کنیم:


14 ژانویه 2014: نیروهای جهادی وابسته به داعش کنترل رقه را از نیروهای رقیب خود، به خصوص شاخه سوری القاعده یعنی جبهه النصره، خارج کردند و این شهر را به تصرف خود درآوردند.


10 ژوئن 2014: داعش کنترل موصل، دومین شهر بزرگ عراق را به دست گرفت.


29 ژوئن 2014: در یک پیام صوتی، داعش خلافت خودخوانده ابوبکر البغدادی و تشکیل دولت اسلامی عراق و سوریه را اعلام کرد. در آن زمان رقه به عنوان مرکز خلافت اسلامی که بسیاری از نیروهای جهادی منتظر پیاده شدن قواعد سختگیرانه اسلامی در آن بوده‌اند، انتخاب شد.


19 آکوست 2014: جیمز فولیف گروگان آمریکایی به دست نیروی انگلیسی داعش به نام محمد اموازی (ملقب به جان جهادی) اعدام شد.


12 نوامبر 2015: محمد اموازی در رقه بر اثر حمله هواپیماهای بدون سرنشین به ماشینی که او در آن بود، کشته شد.


15 نوامبر 2015: جنگنده‌های فرانسوی برخی از شهرهای سوریه از جمله رقه را زیر آتش گرفتند. علت این اقدام اقدام تروریستی یکی از اعضای داعش در پاریس بود که منجر به کشته شدن 130 شهروند پاریسی شد.


5 نوامبر 2016: گروه مورد حمایت آمریکا، نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که شامل نیروهای کرد و عرب می شود، عملیات نظامی خود را برای آزادسازی رقه از چنگ داعش آغاز کردند.


4 دسامبر 2016: دو عضو داعش که در حمله تروریستی به پاریس شرکت کرده بودند در حملات هوایی به سوریه طبق گزارش پنتاگون کشته شدند.


6 ژوئن 2017: نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت جنگنده‌های آمریکایی وارد مناطق تجمع اصلی داعش در رقه شدند.


27 ژوئن 2017: نیروهای نظامی دولت عراق در موصل توانستند مسجدی را که در آن ابوبکر البغدادی اعلام خلافت کرده بود را تسخیر کنند. بعد از تصاحب مناطق اصلی موصل توسط سربازان عراقی، حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد: «پایان کار داعش نزدیک است.»


2 جولای 2017: بیش از هزار نفر از نیروهای دموکراتیک سوریه به خط مقدم مبارزه با داعش در رقه رسیدند.


4 جولای 2017: نیروهای دموکراتیک سوریه وارد مناطق نزدیک «دیوار رفیقه» در محله قدیمی رقه که محل اصلی حضور نیروهای داعش بود، شدند. برخی گزارش‌ها خبر از تجمع صدها داعشی در همین منطقه می‌دادند.


20 سپتامبر 2017: گزارش‌هایی از تصمیم هسته‌ مرکزی نیروهای داعش برای تشویق نیروهای خارجی جهت انجام حملات تروریستی در اروپا منتشر شد. گزارشی که در اصل از ناامیدی داعش برای ماندن در رقه و سوریه خبر می‌دادند.


12 اکتبر 2017: نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که بیش از 90 درصد شهر رقه را به اختیار خود درآورده‌اند. باقی‌مانده شهر توسط 400 نیروی داعشی اشغال شده است.


14 اکتبر 2017: آخرین نبردها بین نیروهای دموکراتیک سوریه و ادتک تروریست‌های جهادی باقی‌مانده داعش در رقه انجام گرفت.


17 اکتبر 2017: عملیات آزادسازی رقه از چنگ داعش رسماً به پایان رسید.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته