دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1396 - 17:00

ادعای کردها درباره میانجی‌گری سردار سلیمانی برای حل بحران اقلیم کردستان

یک نماینده پارلمان اقلیم کردستان ادعا کرد توافقی میان رهبران نیروهای دولتی عراق و رهبران اتحادیه میهنی کردستان درباره مناطق مورد منازعه انجام شده است.
کد خبر : 222658

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری اسپوتنیک، مسعود حیدر در کاربری رسمی خود در فیسبوک نوشت: «در چند روز گذشته بعد از فرایند رفراندوم و با نظارت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و با میانجی‌گری سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران توافقی در نُه بند میان بافیل طالبانی و هادی عامری امضاء شد که طبق آن، کردها برای مدتی نامعلوم حق تعیین سرنوشت خود را ندارند.»


وی افزود: «بندهای این توافق که برگرفته از یک ایده فرانسوی‌ است، موضوع تقسیم اقلیم کردستان را به دولت یا دو اقلیم مطرح می‌کند تا در این صورت کردها دیگر به فکر تعیین حق سرنوشت خود در آینده نزدیک نیفتند.»


طبق این توافق که خبرگزاری رسمی عراق (واع) آن را منتشر کرده است، نیروهای عراقی در مناطق مورد منازعه مستقر می‌شوند و 17 واحد اداری (حومه و نواحی مرکزی کرکوک) را تحویل می‌گیرند. واحدهایی که مدیریت آن‌ها بعد از سال 2014 به اتحادیه میهنی واگذار شده بود. اگر چنین اتفاقی رخ نمی‌داد، دولت عراق علاوه بر این 17 واحد، 11 واحد اداری دیگر را درخواست می‌کرد، یعنی مناطق تحت مدیریت اقلیم بعد از سال 2003 و در مجموع 28 واحد اداری به کنترل دولت فدرال عراق در می‌آمد.


در این توافق آمده است: «مرکز شهر کرکوک به مدیریت مشترک درخواهد آمد و کردها 15 محله کردنشین و گروه‌های دیگر 24 محله دیگر را مدیریت خواهند کرد. این حالت شش ماه ادامه خواهد یافت. همچنین دولت فدرال عراق مدیریت مکان‌های راهبردی کرکوک را ازجمله پایگاه نظامی کی‌وان (K1)، فرودگاه‌ها و چاه‌های نفت، مدیریت پروازهای خارجی فرودگاه سلیمانیه برعهده خواهد داشت.»


پرداخت حقوق کارمندان سلیمانیه و کرکوک از سوی دولت فدرال عراق، پرداخت حقوق پیشمرگه‌ها در مرزهای سلیمانیه و تشکیل اقلیم حلبچه-سلیمانیه-کرکوک و ایجاد حکومتی برای این مناطق جدید، ازجمله توافقات انجام شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: قاسم سلیمانی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب