دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1396 - 09:20

ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی به همان راهی می‌روند که نازی‌ها رفتند

خروج از برجام، خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای را در منطقه حساس خاورمیانه بالا می‌برد، از این رو ایالات‌متحده و اسرائیل باید در سیاست‌های خود یک بازنگری جدی انجام ب دهند. در غیر این‌صورت، آنها به همان راهی می‌روند که نازی‌ها رفتند؛ یعنی در نهایت منزوی و از صفحه روزگار محو خواهند شد.
کد خبر : 222550

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، وب‌سایت مدرن دیپلماسی در گزارش اخیر خود آورده است دونالد ترامپ اعلام کرده که توافق هسته‌ای ایران، توافقی «شرم آور» و «بد» بوده است. او فراموش کرده است که آمریکا تنها طرف این توافق نیست و برجام از سوی پنج قدرت دیگر جهانی یعنی روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان هم پذیرفته شده است.


نومحافظه کاران آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی، به رغم مخالفت‌های گسترده، نتوانستند مانع بسته شدن این توافق شوند. برجام یک دستاورد مهم بین‌المللی به شمار می‌آید و از راه گفتگوهای دیپلماتیک به دست آمده است.


با کنار گذاشتن برجام، تنها راه پیش روی آمریکا و جامعه جهانی برای خلع سلاح کره‌شمالی و توقف برنامه هسته‌ای آن، جنگ و نابودی کامل کره‌شمالی خواهد بود! البته باید توجه داشت این جنگ می‌تواند به نابودی ده‌ها میلیون آمریکایی هم منجر شود!

توافق هسته ایران، از یک سو خطر گسترش سلاح‌های را در منطقه خاورمیانه کاهش داده و از سوی دیگر، موجب افزایش روابط و همکاری‌های دیپلماتیک، تجاری و دفاعی میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی نظیر آلمان، انگلستان و فرانسه شده است. این روابط و همکاری‌ها در نهایت به سود صلح، ثبات و رفاه منطقه‌ای و جهانی است.


برخی منتقدان ادعا می کنند توافق هسته‌ای ایران خطر توسعه سلاح های کشتار جمعی را از میان نبرده است. البته آنها به این امر توجه ندارند که به موجب این توافق، بازرسی‌های دقیقی از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام می‌شود.


دونالد ترامپ و مخالفان قدرتمند و ثروتمند توافق هسته‌ای ایران اغلب فراموش می‌کنند که ایران دشمن واقعی گروه تروریستی داعش است؛ شاید به این دلیل که خودشان این گروه را به وجود آوردند و به آن کمک مالی و تسلیحاتی کردند!


واقعیت این است که گروه تروریستی داعش، با کمک‌های گسترده مالی، آموزشی، تسلیحاتی و تدارکاتی محافل اطلاعاتی و تجاری ایالات‌متحده، اسرائیل، عربستان سعودی و شماری از کشورهای اروپایی به وجود آمد!


ایالات‌متحده و اسرائیل باید در سیاست‌های خود یک بازنگری جدی انجام بدهند. در غیر این‌صورت، آنها به همان راهی می‌روند که نازی‌ها رفتند؛ یعنی در نهایت منزوی و از صفحه روزگار محو خواهند شد.

محافل اطلاعاتی و تجاری بازیگران یاد شده که الیگارشی نظام بین‌الملل را تشکیل می‌دهند، پیش از این، 99 درصد ثروت و قدرت جهانی را در اختیار داشتند. در حال حاضر، قدرت و ثروت این الیگارشی با ظهور بازیگران قدرتمندی در شرق، به چالش کشیده شده است.


این گروه کوچک الیگارشی بین‌المللی، به زندگی و رفاه حدود 8 میلیارد انسانی که روی کره زمین زندگی می‌کنند، اهمیتی نمی‌دهد. این گروه در پی از میان بردن همه مخالفت‌ها و موانع موجود بر سر راه خود، در چهارگوشه جهان است.


در حال حاضر، تنها قدرت‌های شرقی سر راه قدرت لجام گسیخته مالی و نظامی این الیگارشی بین‌المللی قرار دارند. عدم تایید توافق هسته‌ای ایران موجب می‌شود این قدرت‌های شرقی، بیش از پیش روابط تجاری و دفاعی خود را گسترش دهند.


اکنون چین، روسیه، ایران، ترکیه - که در ظاهر هم‌پیمان غرب و عضو ناتو است - اوراسیا و اروپا در برابر این الیگارشی بین‌المللی قرار گرفته‌اند. آنها خیلی خوب می‌دانند برای اینکه پیرو آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی نباشند، به سود آنهاست که در کنار هم و با هم کار کنند.


عدم تایید پایبندی ایران به برجام یا خروج آمریکا از آن، تاثیرهای بسیار ناخوشایندی برای منافع آمریکا دربر خواهد داشت. این امر باعث می‌شود هیچ کشوری در جهان به دیپلماسی ایالات متحده اعتماد نکند و با این کشور، توافقنامه‌ای دفاعی یا تجاری نبندد.


عدم تایید پایبندی ایران به برجام یا خروج آمریکا از آن، ضربه‌ای بزرگ به خلع سلاح جهانی است. اگر کشوری مانند کره‌شمالی بداند آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست چرا باید با این کشور در زمینه کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای خود، مذاکره کند.


با کنار گذاشتن برجام، تنها راه پیش روی آمریکا و جامعه جهانی برای خلع سلاح کره‌شمالی و توقف برنامه هسته‌ای آن، جنگ و نابودی کامل کره‌شمالی خواهد بود! البته باید توجه داشت این جنگ می‌تواند به نابودی ده‌ها میلیون آمریکایی هم منجر شود!


شاید توافق هسته ای ایران کامل نباشد و منافع آمریکا و اسرائیل را به طور صد در صد تامین نکند اما باید این موضوع را در نظر گرفت که در هر مصالحه ای، بده ­بستانی صورت می‌گیرد و این امر، بخشی از توافق است.


واقعیت این است تنها کسانی که از اعلام عدم پایبندی ایران به برجام یا خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سود می‌برند، بانکداران و شرکت‌های بین‌المللی و محافل الیگارشی ایالات‌متحده، اسرائیل و عربستان سعودی هستند.

با رسیدن به این توافق، ایالات متحده، اسرائیل و جامعه جهانی دست کم می‌دانند که ایران به زودی سلاح هسته‌ای نخواهد داشت. اگر برجام به درستی اجرا شود، به سود منافع، امنیت و ثبات کشورهای منطقه و جهان خواهد بود.


تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته ای یا کنار گذاشتن آن، خطر گسترش سلاح‌های هسته ای را در منطقه حساس خاورمیانه بالا می‌برد و در مجموع به زیان منافع ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی است. همچنین موجب می‌شود پیوند میان ایران، روسیه، چین، ترکیه، اروپا و اوراسیا تقویت شود.


هم اکنون میان دونالد ترامپ و اعضای تیم امنیت ملی او یعنی کسانی چون جیمز متیس وزیر دفاع (مشهور به سگ دیوانه)، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و ژنرال مک مستر و شماری دیگر، بر سر توافق هسته ای ایران، شکاف ها و تنش هایی دیده می شود.


جالب اینجاست با وجود مخالفت‌های شدید بنیامین نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران، عده زیادی در اسرائیل از جمله بسیاری از مقام‌های نهادهای اطلاعاتی و امنیتی نظیر موساد و شین بت(سازمان اطلاعات و امنیت داخلی)، از این توافق حمایت کرده‌اند. تنها ترامپ و نتانیاهو هستند که سر این مساله، جار و جنجال به راه انداخته‌اند.


واقعیت این است تنها کسانی که از اعلام عدم پایبندی ایران به برجام یا خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سود می‌برند، بانکداران و شرکت‌های بین‌المللی و محافل الیگارشی ایالات‌متحده، اسرائیل و عربستان سعودی هستند.


این الیگارشی به منافع مردمان و ملت‌هایشان، هیچ گونه وفاداری و سرسپردگی ندارد و تنها در پی حفظ قدرت و ثروت خود است. هم اکنون ثروت و قدرت این الیگارشی، با رشد صنایع نفت و گاز کشورهای مستقل و احیای جاده ابریشم و نزدیکی هر چه بیشتر چین، روسیه، ایران، ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و حتی کشورهای اروپایی به یکدیگر، به چالش کشیده شده است.


مخالفت آمریکا و اسرائیل با برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی، باعث انزوای بی‌سابقه آنها می شود و همچنین ارتباطات تجاری و دفاعی آتی این دو را با کشورهای دیگر به خطر می اندازد. همچنین مخالفت با این توافق بین‌المللی، به زیان عربستان سعودی تمام می شود.


خاندان سعودی در حال حاضر نمی‌توانند شکاف میان ملت و طبقه حاکمه را پر کنند زیرا در سال 2017 دیگر نمی‌شود مانند گذشته، تنها با کمک 3 هزار نفر از اعضای خاندان سعودی بر 33 میلیون نفر مردم عصبانی و فقر زده، حکومت کرد.


از این‌رو، ایالات‌متحده و اسرائیل باید در سیاست‌های خود یک بازنگری جدی انجام بدهند. در غیر این‌صورت، آنها به همان راهی می‌روند که نازی‌ها رفتند؛ یعنی در نهایت منزوی و از صفحه روزگار محو خواهند شد.


منبع: مدرن دیپلماسی


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب