دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1394 - 14:26

جهانگیری:‌ نمی‌دانیم پول واگذاری‌های قبلی چه‌ شد؛ هیچ کس هم هیچ وقت رسیدگی نخواهد کرد

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه طرح فراگیر پالایشی سیراف برای نخستین بار به دو امر مهم در اصل 44 قانون اساسی تحقق بخشیده ،گفت: در این طرح هم شاهد واگذاری و هم شاهد مشارکت آحاد مردم در اقتصاد کشور هستیم.
کد خبر : 22254

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع ‌سانی دولت، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: در سال‌های قبل واگذاری‌ها به آن شیوه انجام شد و پولش را هم گرفتند و ما نمی دانیم این پول‌ها چه شد و هیچ کس هم هیچ وقت رسیدگی نخواهد کرد.


وی افزود: بیش از صد میلیارد دلار از کارخانه‌های مهم در بخش‌های مختلف از جمله مخابرات، فولاد، پالایشگاه، نیروگاه و معادن مس را فروختند و ان‌شاءالله که پولش را در راه پیشرفت کشور هزینه کرده باشند.


معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در طرح فراگیر پالایشی سیراف با تدابیر وزارت نفت به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که بخش خصوصی بتواند در این طرح سرمایه‌گذاری کند.


وی یکی دیگر از نکات مثبت و حائز اهمیت این طرح را مشارکت آحاد مردم در آن عنوان کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌باید 35 درصد از این طرح پس ازبهره‌برداری به مردم واگذار شود و این یک الزام و شرط ضمن عقد است که سرمایه گذاران متعهد هستند به آن عمل کنند.


جهانگیری در ادامه سخنان خود ایران را کشوری بزرگ با جمعیتی 80 میلیونی توصیف کرد و افزود: ایران با موقعیت استراتژیک در منطقه بسیار حساسی واقع شده است و می‌تواند یک قطب مهم تولیدی صنعتی باشد که هم نیازهای خود و هم بخشی از نیازهای منطقه را مرتفع سازد.


معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مهمترین شاخص و محور توسعه در ایران مربوط به بخش نفت و گاز است و توسعه این بخش می‌تواند منجر به تحول در اقتصاد کشور شود خاطرنشان کرد: امروز کشورهای اطراف ایران از منابع نفت و گاز برخوردارند و ایران نیز در این میان از منابع خوبی برخوردار است که باید با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست از منابع درآمدی حاصله زمینه تحول جدی در اقتصاد کشور را فراهم کند.


وی اضافه کرد: متاسفانه تجربه تاریخی ایران از مدیریت منابع درآمدی نفت تجربه خوبی نیست زیرا در دورانی که وفور درآمدی منابع نفت را داشتیم بدترین سیاست‌گذاری‌ها صورت گرفت که آثار سوء آن تا مدتها گریبانگیر کشور است و مسائلی همچون تورم و زمین‌گیر کردن بخش خصوصی را به دنبال داشته است.


جهانگیری ادامه داد: این یک ضعف در سیاست‌گذاری است که حتماً باید اصلاح شود و امیدوارم در دولت تدبیر و امید توانسته باشیم مدیریت صحیحی بر درآمدهای نفتی کشور حاکم کنیم.


معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری درآمدهای نفتی در سالهای گذشته و مقایسه آن با شرایط فعلی تصریح کرد: در سال 90 میزان درآمد نفت و گاز کشور 118 میلیارد دلار بود و هم اکنون این درآمد به کمتراز50 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.








متاسفانه تجربه تاریخی ایران از مدیریت منابع درآمدی نفت تجربه خوبی نیست زیرا در دورانی که وفور درآمدی منابع نفت را داشتیم بدترین سیاست‌گذاری‌ها صورت گرفت که آثار سوء آن تا مدتها گریبانگیر کشور است

وی تاکید کرد: ما باید بتوانیم از این منابع محدود بهترین استفاده و بهره‌برداری را داشته باشیم و با مدیریت صحیح اقتصاد کشور را به حرکت بیاندازیم.


جهانگیری یکی از نکات مهم صنعت نفت را به حرکت درآوردن رشته‌های صنعتی و صنایع جانبی آن عنوان کرد و افزود: صنعت نفت سایر رشته‌های صنعتی را از مهندسی‌های مختلف گرفته تا شرکت‌های ساخت تجهیزات و صنایع پایین دستی به حرکت وادار می کند.


معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در سایر بخش‌ها نیز باید شرایط سرمایه‌گذاری به‌وجود آید، اظهار کرد: هم اکنون جوانان زیادی نیازمند فرصت‌های شغلی در کشور هستند و بخش خصوصی باید بتواند وارد صحنه اقتصاد شود و احساس کند که دولت بستر‌ساز و زمینه‌ساز حضور او در میدان اقتصاد کشور است.


جهانگیری اضافه کرد: در صورت تحقق این امر چه تحریم وجود داشته باشد و چه نداشته باشد زمینه توسعه کشور فراهم خواهد شد. البته در صورتی که تحریم رفع شود دسترسی بیشتری به بازارهای بین‌المللی خواهیم داشت و زمینه سرمایه گذاری نیز بیشتر فراهم می‌شود.


وی افزود: سیاست دولت این است که بخش خصوصی بتواند وارد اقتصاد کشور شود. منابع دولت محدود است و نظام بانکی نیز با فشارهایی نظیر معوقات روبه‌روست و در تامین منابع خارجی نیز به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه هستیم اما با وجود همه این مسائل احساس می‌کنیم که ظرفیت‌های درونی کشور خوب است و می توانیم با تکیه بر این ظرفیت‌ها بر مشکلات فائق آییم.


معاون اول رئیس‌جمهوری از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب برای توسعه اقتصاد کشور نام برد و گفت: متاسفانه برخی افراد درک صحیحی از این سیاست‌ها ندارند، گاهی آن را در حد درک خود تنزل می‌دهند و حتی دولت را نیز متهم می‌کنند که به این سیاست‌ها توجه نداشته است اما وقتی از آنها سوال می‌کنیم که از نظر شما اقتصاد مقاومتی چیست، مسائلی را مطرح می‌کنند که حکایت از یک اقتصاد سنتی دارد.









صنعت نفت سایر رشته‌های صنعتی را از مهندسی‌های مختلف گرفته تا شرکت‌های ساخت تجهیزات و صنایع پایین دستی به حرکت وادار می کند. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فرصت‌های ویژه‌ای را در اختیار وزارت نفت قرار داده است



وی ادامه داد: اقتصاد ایران اقتصادی بزرگ است و حجم تجارت خارجی، قدرت تولید ناخالص داخلی و قدرت خرید مردم عدد بزرگی است که اقتصاد ایران را در میان 30 اقتصاد برتر دنیا قرار می دهد که همه این مسائل ایجاب می کند نگاه عمیقی به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید برای اجرای اقتصاد مقاومتی نگاهی درون زا و برون نگر داشته باشیم؛ بدین معنا که از ظرفیت های داخلی حداکثر استفاده را داشته و در کنار آن تعامل لازم را با دنیا انجام دهیم.


جهانگیری وزارت نفت را یکی از وزارتخانه‌های پیشتاز در اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فرصت‌های ویژه‌ای را در اختیار وزارت نفت قرار داده و این وزارتخانه نیز از زمان ابلاغ این سیاست‌ها، برنامه‌های اجرایی و عملیاتی خود را در جلسات شورای اقتصاد به تصویب رساند که یکی از برنامه‌های این وزارتخانه همین پالایشگاه‌های منطقه سیراف است.


معاون اول رئیس‌جمهوری طرح پالایشی سیراف را طرحی خوب و اقتصادی ارزیابی و خاطرنشان کرد: این طرح چند شاخص مهم دارد که این شاخص‌ها در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید بوده است.


وی مقابله با خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده را از ویژگی‌های طرح پالایشی سیراف عنوان کرد و گفت : علاوه بر این مسئله، این طرح توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد و قرار است آحاد مردم نیز در آن مشارکت داشته باشند که همه این مسائل در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است.


جهانگیری مجموعه تصمیمات اتخاذشده در وزارت نفت برای اجرای این طرح را تصمیماتی مدبرانه دانست و اظهار امیدواری کرد این طرح به‌زودی وارد فاز عملیاتی شود و سرمایه گذاران و مجریان طرح نیز نسبت به تعهدات خود در خصوص زمان بندی و کیفیت کار توجه ویژه داشته باشند.


معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه وزارت نفت به جهت مسائل مالی در شرایط دشواری قرار دارد، گفت: برخی سوء‌مدیریت‌ها و تصمیمات ناصحیح در گذشته باعث شده که امروز وزارت نفت برای تکمیل و اجرای پروژه‌ها با محدودیت جدی مواجه باشد که البته با تدابیر وزیر اطمینان داریم که این مسائل برطرف خواهد شد.


وی یکی از کارهای مهم و خوب وزیر نفت را تمرکز بر فروش نفت از طریق شرکت نفت دانست و گفت :در این دوره به هیچ کس و هیچ نهادی نفت برای فروش واگذار نشده و هرچه بود مربوط به دوره گذشته است که نفت به نهاد و اشخاصی داده شد تا بفروشند که پول آن برنگشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته