60درصد جامعه دانشجویی در مهندسی، آقا هستند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست سالیانه انجمن مهندسی شیمی ایران با روسای پژوهشگاهها و دانشکدههای مهندسی شیمی دانشگاههای سراسر کشور که روزگذشته با هدف بررسی ارتقای دانش فنی و افزایش ارتباط این رشته با صنعت و جامعه برگزار شد، گفت: «انجمن مهندسی شیمی ایران را یکی از انجمنهای فعال و شاخص در کشور میدانم. در کشورمان به لحاظ جمعیت دانشجویی در بخش مهندسی شیمی، حدود ۴۱ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند که از این تعداد حدود ۴۸ درصد در مراکز آموزشی دولتی و حدود ۵۲ درصد در مراکز آموزش عالی غیردولتی تحصیل میکنند.»
او به تحصیل ۱۶۰۰ نفر از دانشجویان مهندسی شیمی در دوره دکتری اشاره کرد و افزود: «۸۰ درصد دانشجویان دوره دکتری مهندسی شیمی در مراکز دولتی تحصیل میکنند. در مقطع دکتری، ۱۲۸۴ نفر در مراکز دولتی تحصیل میکنند و از این جمعیت ۷۳۹ نفر فقط در دانشگاههای سطح یک کشور مشغول به تحصیل هستند.»
شریعتی نیاسر ادامه داد: «حدود ۶۴۰ نفر عضو هیات علمی دانشگاه در رشته مهندسی شیمی کشورمان فعالیت دارند، تقریبا ۹۰ درصد در مراکز دانشگاهی دولتی مشغول هستند و از این تعداد، ۴۲ درصد فقط در دانشگاههای سطح یک مشغول تدریس هستند. نسبت دانشجو به استاد در مجموعه مراکزی که رشته مهندسی شیمی ارائه میکنند، ۶۳ است که این نسبت در مراکز آموزش عالی دولتی ۳۴ و در دانشگاههای سطح یک، ۲۵ است.»
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: «از لحاظ جنسیت هم ۶۰ درصد جامعه دانشجویی در مهندسی شیمی به آقایان اختصاص دارد. در سال ۱۳۸۵ تعداد ۵۰ رشته محل، در دوره کارشناسی وجود داشت که این تعداد در سال ۱۳۹۵ حدود ۲.۲ برابر شده است. در دوره کارشناسی ارشد در سال ۱۳۸۵، ۵۲ رشته محل بوده که این تعداد در سال ۱۳۹۵ با 4.3 درصد افزایش به ۲۲۲ رشته محل افزایش یافته است. همچنین در دوره دکتری از ۱۳ رشته محل در سال ۱۳۸۵ به ۶۳ رشته محل؛ حدود ۵ برابر افزایش یافته است.»
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم از سال گذشته بالغ بر ۶۰۰ عضو هیات علمی دانشگاههای کشور، در ۷۰ کارگروه تخصصی منصوب شدهاند. او افزود: «از کارگروههای تخصصی، انتظار داریم که بتوانند در توسعه بین رشتهها نقش ایفا کنند و پیشرفت علم و تکنولوژی را در حوزههای تخصصی خود در دنیا رصد کنند و بتوانند با ارائه شیوههای نوین آموزشی، دانشجویان را در یادگیری در کلاس سهیم کنند.»
او گفت: «کارگروههای تخصصی میتوانند در امکانسنجی شیوهها، راهکارهای تقاضامحورکردن پروژهها، اعتبارسنجی دانشکدهها و مراکز آموزشی و راهکارهای مهارتافزایی دانشآموختگان ایفای نقش کنند.»
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان گفت: «انجمنهای علمی میتوانند در زمینه انتشار مجلات علمی پژوهشی نقش جدیتری ایفا کنند، در بخش مهندسی شیمی بیش از ۱۲۰ نشریه معتبر ISI در دنیا وجود دارد که انتشار این نشریات توسط انجمنهای علمی انجام میشود. انجمنهای علمی میتوانند در بحث انتشار مجلات، اعتبارسنجی، آزمونهای حرفهای و به جریان انداختن جوایز ویژه که منتسب به نامآوران جوامع علمی است، ورود پیدا کنند.»
انتهای پیام/