دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1394 - 14:29
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد

300 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است/ توافق با وزارت نفت و نیرو برای کاهش مازوت

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه سال گذشته، مهم‌ترین اقدام این سازمان کمک به خروج خودروهای فرسوده و آلاینده بوده، افزود: 300 هزار خودروی فرسوده سال گذشته از رده خارج شد که این رکوردی در خروج این خودروها از چرخه حمل و نقل محسوب می‌شود.
کد خبر : 22233

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سعید متصدی در نشست خبری خود در حضور خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته معاونت انسانی این سازمان اقدامات خوبی برای مقابله با آلودگی هوا انجام داده، افزود: یکی از این اقدامات توزیع بنزین یورو 4 در شش کلان شهر و همچنین کاهش مصرف گازوئیل با گوگرد پایین بوده است.


وی افزود: تهران در سال 93 نسبت به سال 92، 44 روز هوای سالم و پاک داشته است.


وی افزود: همچنین در سال 92 مردم شهر تهران 118 روز ناسالم داشتند در حالی‌که در سال 93، 50 روز ناسالم را تجربه کردند و این نشان دهنده بهبود کیفیت سوخت است.


متصدی گفت: در اصفهان نیز تعداد روزهای ناسالم به نصف رسیده و تلاش ما این است که بر اساس مصوبه 94/2/10 دولت که دارای 9 محور و 35 فعالیت است، این اقدام را در تمامی شهرهای کشور اجرایی کنیم.








قرار است از این به بعد کسانی که قصد وارد کردن خودرو را دارند، بر اساس قیمت آن تعدادی خودروی فرسوده را از رده خارج کنند

تولید 96 مدل خودرو در کشور


در ادامه معاون سازمان محیط زیست از استانداردسازی خودروها خبر داد و گفت: در حال حاضر از 96 مدل خودرویی که در کشور تولید می‌شود، همگی استاندارد یورو 4 و یورو 3 دارند و نه تنها از نظر خروجی اگزوز بلکه کاتالیست محسوس یورو 4 نیز در آنها نصب شده است.


وی افزود: در همین زمینه سال گذشته بیش از 300 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد که این کار با کمک ستاد سوخت انجام شده و قرار است از این به بعد کسانی که قصد وارد کردن خودرو را دارند، بر اساس قیمت آن تعدادی خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.


متصدی گفت: در گذشته هر کسی که خودرو به کشور وارد می کرد، باید پول آن را به ستاد سوخت پرداخت می‌کرد و ما اکنون این کار را ممنوع کردیم و وارد کنندگان موظف به گرفتن گواهینامه اسقاط هستند.


تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال 96 ممنوع خواهد شد


معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه این برنامه از ممنوعیت تولید موتورهای کاربراتوری از ابتدای سال 96 خبر داد و گفت: موتورهای کاربراتوری به طور نرمال 5 برابر یک خودروی تازه تولید شده آلودگی تولید می‌کنند، بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی قصد دارد که واردات این موتورسیکلت‌ها را به کشور ممنوع کرده و در عوض موتورسیکلت‌های انژکتوری به کشور وارد شود.


وی افزود: همچنین بر اساس توافقی که با وزارت صنعت داشته‌ایم موتور سیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال 95 دیگر تولید نخواهند شد، زیرا سوخت این موتورسیکلت‌ها بسیار نامناسب بوده و در افزایش میزان آلودگی هوا نقش بسیاری دارند، بنابراین تمامی موتور سیکلت‌ها به موتور انژکتوری مجهز خواهند شد تا هم مصرف آنها کمتر شده و هم آلودگی کمتری تولید کنند.


متصدی در ادامه اعلام کرد: همچنین ما به وزارت صنعت اعلام کرده ایم که آمادگی لازم برای همکاری با آنها و در اختیار گذاشتن اعتبارات صندوق ملی توسعه و صندوق ملی محیط زیست را برای اجرایی شدن این طرح خواهیم داشت.








در حال حاضر موتورسیکلت هایی که در کشور تولید می شوند همگی کاربراتوری بوده و موتوری که در آنها استفاده می شود سه مدل است یعنی در کل تولید کننده موتور در کشور نداریم و همه موتورسیکلت‌ها اغلب از چین و ژاپن وارد می شوند

تولیدکننده موتور در داخل نداریم


وی تاکید کرد: در حال حاضر موتورسیکلت هایی که در کشور تولید می شوند همگی کاربراتوری بوده و موتوری که در آنها استفاده می شود سه مدل است یعنی در کل تولید کننده موتور در کشور نداریم و همه موتورسیکلت‌ها اغلب از چین و ژاپن وارد می شوند.


متصدی گفت: بر همین اساس با تولید موتورهای انژکتوری نقش بسیاری در استاندارد سازی و کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت.


ورود موتورهای برقی، استراتژی سازمان برای پیشگیری از آلودگی هواست


در ادامه این نشست متصدی با تاکید بر بحث های کنترلی در کاهش آلودگی هوا گفت: استراتژی سازمان محیط زیست پیشگیری از آلودگی است و بر همین اساس قصد داریم موتورهای برقی را نیز با هماهنگی وزارت صنعت و با بسته های حمایتی و منظمی که برای جایگزینی آنها با موتورهای بنزینی تهیه شده جایگزین موتورهای کاربراتوری کنیم.


وی تاکید کرد: البته حذف صد در صدی موتورهای کاربراتوری مطرح نیست و می‌توان از این خودروها در مناطق کوهستانی و یا شهرهای دیگر نیز استفاده کرد.


در ادامه متصدی با بیان اینکه اکنون 40 شرکت با 245 نوع محصول در کشور موتورسیکلت تولید می کنند، گفت: تا سال گذشته 600 نوع موتور در کشور تولید می‌شد که کمتر از دو درصد از آنها انژکتوری بودند و هدف ما تولید بیشتر موتورهای انژکتوری است زیرا این موتورها آلودگی های صوتی را نیز کنترل می کنند.


وی در ادامه با بیان اینکه حدود مجاز خروجی از صنایع را نیز در سال گذشته مورد بازنگری قرار دادیم از برنامه‌ریزی مدونی در خصوص اصلاح معاینه فنی خودروها خبر داد و گفت: این برنامه به تصویب شورای عالی محیط زیست رسیده و بر همین اساس کنترل کاتالیست ها و انژکتور در معاینه فنی دیده خواهد شد و منتظر ابلاغ آن به دستگاه های دیگر هستیم.


توافق با وزارت نفت و نیرو برای کاهش مازوت


متصدی در ادامه از توافق با وزارت نفت و نیرو خبر داد و گفت: بر اساس این توافق میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ها به حداقل یعنی تا زیر 10 درصد خواهد رسید و فقط نیروگاهی که پایه سوخت مازوت دارد می تواند از این سوخت استفاده کند.


وی افزود: در سال گذشته به جای 80 میلیون متر مکعب 110 میلیون متر مکعب گاز مصرف کردیم.


در ادامه متصدی با بیان اینکه مشکل عمده ما در ماه‌های سرد سال است، افزود: اکنون به جز دو یا سه نیروگاه در شهرهای کوچک که هنوز پایه مازوت دارند، تقریبا همه نیروگاه‌های ما از گاز استفاده می‌کنند اما نیروگاه‌های مهمی مانند بعثت در تهران و یا نیروگاه اصفهان، اراک و طوس خراسان دیگر به هیچ وجه مازوت نمی‌سوزانند.


در ادامه این نشست متصدی با بیان اینکه سال گذشته اقدامات خوبی در واردات قطعات و ملزومات مدیریت پسماند و خودروهای هیبریدی داشتیم گفت: بر همین اساس سال گذشته سود بازرگانی این ملزومات صفر شد.


کاهش سود بازرگانی برای واردات ملزومات کاهنده مصرف آب


وی گفت: بنابراین تمامی کسانی که مدیریت پسماند دارند به شرطی که تمامی استانداردها را رعایت کنند سود بازرگانی وارد کردن ملزومات پسماند برای آنها صفر خواهد بود.


وی گفت: کاهش میزان سود بازرگانی برای ملزومات کاهنده مصرف آب نیز در حال پیگیری است تا ورود این تجهیزات هم سخت تر شود. این پیگیری در شورای عالی آب در حال انجام است.


وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه مدیریت پسماند در کشور ما با تزلزل زیادی روبرو بوده گفت: بر همین اساس در کمیسیون کلان شهرها که در دولت یازدهم تشکیل شد و بر اساس مصوبه ای که در تاریخ 94/3/9 در همین خصوص داشتیم، مشکلات مربوط به مدیریت پسماند حل خواهد شد.


وی تاکید کرد: مشکل اصلی ما در این زمینه قوانین و مقررات ناکارآمد بوده و سعی ما حل این قوانین است. همچنین سعی داریم بسته‌های تشویقی برای کسانی که بازیافت می‌کنند در نظر بگیریم تا بتوانیم عده بیشتری را برای انجام بازیافت تشویق کنیم.


افزایش تدریجی نرخ عوارض پسماند


وی همچنین از افزایش تدریجی نرخ عوارض پسماند خبر داد و گفت: هدف از این کار کاهش قیمت تمام شده برای شهرداری‌ها است تا نرخ‌های هزینه و درآمد برای آنها برابر باشد.


متصدی همچنین از فراهم کردن تسهیلات و شرایط برای کسانی که قصد بازیافت دارند خبر داد و گفت: همچنین مصوبه‌ای در این خصوص خواهیم داشت تا تمامی موارد مربوط به مدیریت پسماند در آن گنجانده شده و مورد بررسی قرار گیرد.


در ادامه این نشست، معاون ابتکار با بیان اینکه برای امحاء پسماندهای استان‌های ساحلی نیز برنامه ویژه‌ای داریم، افزود: این برنامه با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام شده و هدف از آن امحاء مناسب پسماندهای این مناطق است که تسریع در احداث زباله سوزها و ارتباط با کشورهای صاحب تکنولوژی در این زمینه از اقدامات ما محسوب می شود.


وی همچنین با بیان اینکه تشکیل شورای راهبردی مدیریت پسماند در استان های ساحلی به تصویب رسیده است گفت: هدف از تشکیل این شورا این است که بتوانیم مشارکت بخش های مختلف و همچنین مردم را برای بازیافت و امحاء پسماند در استان های شمالی داشته باشیم.








در دولت دهم 100 پروژه بدون ارزیابی زیست محیطی آغاز و برخی از آنها تا صد در صد اجرایی شدند و اکنون نیز از معضلات مهم دولت یازدهم محسوب می شوند چراکه اگر مورد ارزیابی قرار می گرفتند با مشکلات امروز مواجه نبودند

در دولت دهم 100 پروژه بدون ارزیابی زیست محیطی آغاز به کار کرد


وی با ابراز خرسندی از اینکه دولت یازدهم توجه ویژه ای به محیط زیست و توسعه همراه با ارزیابی های زیست محیطی دارد تاکید کرد: هیچ پروژه ای در این دولت اجرایی نشده جز اینکه ارزیابی زیست محیطی داشته باشد.


وی گفت: هر چند در دولت دهم 100 پروژه بدون ارزیابی زیست محیطی آغاز و برخی از آنها تا صد در صد اجرایی شدند و اکنون نیز از معضلات مهم دولت یازدهم محسوب می شوند چراکه اگر مورد ارزیابی قرار می گرفتند با مشکلات امروز مواجه نبودند.


وی برخی پروژه‌هایی که صد‌در‌صد غیر زیست محیطی هستند را نام برد و تاکید کرد: سد شفارود، سد گتوند اولیا، میان گذر ارومیه، برخی از پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌هایی از جمله این موارد هستند که یا کلنگ‌زنی شده‌اند و یا حتی اکنون در حال فعالیت هستند.


متصدی گفت: در سال 93، 46 پروژه را بررسی کردیم و تعداد طرح هایی که تایید شد 9 طرح بود و 10 طرح نیز مشروط و 18 طرح رد شد یعنی بیش از 50 درصد از پروژه ها شرایط زیست محیطی نداشتند.


وی گفت: این درحالی است که در سال 90، 208 طرح مطرح بود که از این میزان 165 طرح تایید شده، 18 طرح مشروط اعلام شده و فقط 2 طرح رد شده است.


آلاینده‌ها دائم پالایش می‌شوند


در ادامه این نشست معاون ابتکار با بیان اینکه پایش انواع آلاینده‌ها از دیگر اقداماتی است که معاونت انسانی سازمان محیط زیست انجام داده است افزود: شبکه پایش زمینی گرد و غبار،‌تکمیل آزمایشگاه ها برای کنترل پایش صنعتی از این دست اقدامات بوده است.


وی گفت: سعی کرده ایم 167 ایستگاه کنترل و پایش آلودگی هوا را به طور مستمر کنترل کنیم و اکنون در حال بهره برداری از داده های منظم این ایستگاه ها هستیم.


وی ادامه داد: در همین راستا آزمایشگاه های معتمد نیز ساماندهی شده و قصد داریم نظام نامه آزمایشگاه های معتمد را تغییر دهیم تا اطلاعات دقیقی از آنها برداشت شود و اکنون در کل 255 صنعت در کشور پایش آنلاین دارند.


متصدی در ادامه با اشاره به کنترل کود و سموم تاکید کرد: کود و سموم از لحظه‌ای که استفاده میشود خطرات زیست محیطی داشته و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند و بر همین اساس سازمان محیط زیست با کنترلی که بر استفاده از کود و سم داشته به وزارت کشاورزی پیشنهاد داده تا سم دیازینو را ممنوع کند.


وی گفت: در مقابل جایگزین کردن استفاده از کودهای عالی و ارگانیک را در دستور کار داریم و اقدام دیگری که قصد داریم انجام دهیم ایجاد شهرهای سبز و پایدارند.


وی گفت: بر همین اساس ضوابط و ملاحظات مربوط به آن تدوین شده و در آینده جزئیاتش اعلام می شود.


در هفته دولت کارنامه زیست محیطی دستگاه‌های دولتی ارائه می شوند


متصدی گفت: همچنین مدیریت سبز و صنعت سبز نیز در حال پیگیری است و بر اساس مصوبه دولت یک درصد از کل بودجه دستگاه‌ها باید صرف مدیریت سبز در شهرها شود.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست از ارائه کارنامه زیست محیطی دستگاه‌های دولتی در هفته دولت خبر داد و گفت: این کارنامه نشان می‌دهد که هر دستگاه دولتی چه امتیازی در مدیریت سبز می‌گیرد.


چرخ اقتصاد ما باید با انتشار کربن کمتر بچرخد


متصدی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه چرخ اقتصاد کشور باید با انتشار کربن کمتری بچرخد افزود: این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ما است و بنا داریم لایحه اقتصاد کم کربن را که در دولت تدوین شده تصویب و به مرحله اجرا بگذاریم.


وی ادامه داد: همچنین اقدامات خوبی در خصوص حذف مواد مخرب لایه ازون و همچنین مقابله با تولید کنندگان CFCR انجام داده ایم که امیدواریم در آینده نتیجه خوبی داشته باشند.


متصدی گفت: همچنین در زمینه حمل ونقل مواد شیمیایی کنترل‌ها را شدید‌تر کرده‌ایم و بیش از 100 تن پسماند آلوده و خطرناک ویژه را از کشور خارج کرده‌ایم.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این پسماند‌ها به کشورهایی که می‌توانند آنها را امحاء کنند و تحت کنوانسیون بازل هستند صادر شده است.


وی تاکید کرد: صنعت باید همگام با محیط زیست باشد و همچنین آلودگی کمتری تولید کند. استراتژی سازمان محیط زیست نیز همین است و قصد داریم که صنعت سبز را در کشور رواج دهیم تا هم در مصرف مواد اولیه صرفه جویی شود و هم آلودگی کمتری در شهر ایجاد شود.


متصدی گفت: در عین حال تکنولوژی صنعتی نیز باید به روز شده و صنعت با ارزش افزوده بالا، تکنولوژی بالا و آلودگی پایین در کشور نهادینه شود تا به استراتژی جهانی ارزیابی چرخه حیات دست یابیم.


وی گفت: سعی ما این است که هماهنگی لازم با وزارت نفت و وزارت صنایع را داشته باشیم تا بتوانیم به این استراتژی دست یابیم.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: ساماندهی استفاده از نهاده از دیگر برنامه های معاونت انسانی سازمان محیط زیست است چرا که خاک ایران در کل با ارزش بوده و ما جای جای کشور معادنی داریم که شرایط مطلوبی در استفاده از آنها دیده نمی‌شود.


خام‌فروشی تبعات زیست محیطی‌ را زیاد کرده است


وی تصریح کرد: اکنون دیده می‌شود که بدون در نظر گرفتن منافع ملی معادن خام فروشی شده و تبعات زیست محیطی زیادی را ایجاد کرده که مهم ترین آن از بین رفتن محیط زیست و آلودگی آبها است.


وی یاد آور شد: بر همین اساس در حال تدوین ضوابط زیست محیطی استفاده از معادن هستیم و امیدواریم با جدیت این ضوابط از سوی وزارت صنعت تهیه شود.


متصدی گفت: بنابراین توسعه صنعتی همگام با محیط زیست و تکنولوژی بالا و ساماندهی معادن از اهم برنامه‌های سازمان محیط‌زیست است البته در همین راستا استفاده از تسهیلات صندوق ملی محیط زیست و صندوق ملی توسعه نیز میسر خواهد بود.


زباله‌های الکترونیک بازیافت می‌شوند


در ادامه این نشست متصدی با بیان اینکه پسماندهای الکترونیک در کشور ما وضعیت نامناسبی نسبت به پسماندهای عادی دارند گفت: بر اساس قوانین کنوانسیون ها در دنیا فعالیت های ویژه‌ای در این خصوص انجام می‌شود و در کشور ما نیز اکنون در چند مرکز این پسماندها بازیافت می‌شوند.


وی تاکید کرد: با این وجود چرخه باید به سمتی برود که مردم این پسماندها را ارائه داده تا راحت تر بازیافت شوند، زیرا مشکل تفکیک پسماند است که در تهران زیر 10 درصد و در کل کشور زیر 20 درصد است در حالی که این آمار باید به 40 درصد برسد.


وی گفت: اکنون در استان‌های اصفهان، تهران و خراسان رضوی پسماندهای الکترونیک بازیافت می‌شوند با این وجود هدف ما وارد کردن تکنولوژی آن به ایران است زیرا ما در همه مسائل زیست محیطی نیازمند استفاده از تکنولوژی هستیم.


ارتقای تکنولوژی آلودگی معادن را کاهش دهد


متصدی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص فعالیت معادن منطقه حفاظت شدن بهرآسمان گفت: هر معدنی در هر کجای ایران که باشد نباید آلودگی زیست محیطی یا شکایت مردمی داشته باشد و میزان آلودگی آن نباید بیش از فوایدی باشد که برای بهره برداران دارند.


وی تاکید کرد: بنابراین با ارتقاء تکنولوژی می‌توان در بهره برداری از معادن ساماندهی ایجاد کرد و بر همین اساس پیش نویس ضوابط آن تهیه شده و قرار است تا یک ماه آینده اعلام شود.


معاون محیط زیست انسانی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون معادن بدون ضابطه فعالیت می‌کردند گفت: در حال حاضر یکسری ضوابط کلی وجود دارد که عام هستند و تلاش ما این است که ضوابط معدنی و ویژه ای داشته باشیم و بهر آسمان نیز از این موضوع مستثنی نیست.


وی در پاسخ به این سوال که آیا بهره‌برداری از معادن در منطقه حفاظت شده بهرآسمان ارزیابی زیست محیطی دارد، گفت: خیر تا کنون مجوزی برای فعالیت به این معادن صادر نشده است.


متصدی گفت: همچنین تمامی نیروگاه ها باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشند و در صورتی که نیروگاهی در کشور حتی در دولت گذشته بدون مجوز محیط زیست احداث شده باشند قطعا سازمان با آن برخورد می‌کند.








مسئولیت رسیدگی به موضوع آلودگی آب تهران با وزارت بهداشت است اما تا آنجا که می‌دانم از سال‌ها پیش موضوع وجود نیترات در آب مطرح بوده و در گذشته نیز شهرک ایثار نیترات بالایی داشته است

مسئولیت رسیدگی به آلودگی آب تهران وزارت بهداشت است


معاون ابتکار همچنین در خصوص شائبه‌های وجود نیترات در آب تهران گفت: مسئولیت رسیدگی به این موضوع با وزارت بهداشت است اما تا آنجا که می‌دانم از سال‌ها پیش موضوع وجود نیترات در آب مطرح بوده و در گذشته نیز شهرک ایثار نیترات بالایی داشته است.


وی افزود: زیرا در مناطقی که آب را بخش خصوصی تامین می‌کند معمولا از منابع آب زیر زمینی استفاده شده و به تبع آن نیترات آب بالا می رود.


وی گفت: استاندارد وجود نیترات در آب 45 میلی گرم در لیتر است و بخشی که به وزارت نیرو مربوط می شود کاملا کنترل می شود.


متصدی تاکید کرد: با این وجود برخی از چاه‌های تهران آلوده هستند و کاری هم نمی‌توان در این خصوص کرد. بر همین اساس تصفیه و جمع آوری فاضلاب شهر تهران باید هر چه سریعتر تکمیل شود تا از ورود فاضلاب به آب آشامیدنی کاسته شود. البته تصفیه خانه غرب تهران در حال ارزیابی است و امیدواریم تا هفته آینده نتیجه آن اعلام شود.


معاون سازمان محیط زیست همچنین در خصوص پسماندهای بیمارستانی نیز گفت: جلساتی با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و مدیریت پسماند بیمارستانی داشتیم اما در کل امحای پسماند ویژه و بیمارستانی به عهده تولید کننده آن است و وزارت بهداشت نیز در این خصوص مسئولیت دارد.


وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بیمارستان‌ها پسماندهای خود را به وسیله اتوکلاو بی خطر کرده و در سطل‌های شهری می‌ریختند که اقدامی کاملا اشتباه بود، افزود: استفاده از اتوکلاو فقط کار ضد عفونی را انجام می‌دهد و نمی‌توان این پسماندهای را در سطل‌های شهری ریخت و باید کاملا جدا از پسماندهای خانگی امحاء شوند.


محیط زیست مرجع پسماند و مدیریت تکنولوژی‌هاست


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص مشارکت با شهرداری تهران برای راه‌اندازی زباله سوز بیمارستانی گفت: سازمان محیط زیست به عنوان مرجع پسماند و مدیریت آن تکنولوژی‌هایی را در نظر می‌گیرد اما این تکنولوژی‌ها باید به صورت تلفیقی باشند.


وی گفت: این که شهری کاملا به سمت زباله سوز یا کمپوست و یا دفع برود اشتباه است و بنابراین هر چند ما یکی از استراتژی‌هایمان احداث زباله سوز بیمارستانی است اما قطعا این یکی از روش های امحای پسماند است و از روش‌های دیگری نیز استفاده خواهیم کرد.


معاون ابتکار یادآور شد: سازمان محیط زیست وظیفه داشت که محل امحای پسماند ویژه را به وزارت صنعت اعلام کند و در کارگروه مدیریت پسماند نیز اعلام شده که اولین مرکز امحای پسماند ویژه در قزوین ساخته خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب