دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1396 - 16:21
محمد باقر حکیم در گفت‌وگو با آنا

میان رهبران اقلیم کردستان شکاف و اختلاف نظر وجود دارد/ مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی بدون درگیری به ارتش عراق واگذار شد

یک تحلیلگر امور عراق با بیان اینکه رهبران اقلیم کردستان به‌دنبال آن هستند تا کرکوک را به اقلیم ملحق کنند، گفت: امروز طبق قانون اساسی عراق و طبق اصل یکپارچگی و وحدت سرزمینی عراق باید جلوی این روند گرفته‌شود.
کد خبر : 222246

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: طبق آخرین گزارش‌ها نیروهای عراقی خود را به سر حد کرکوک رسانده‌اند. این در حالی است که رسانه‌های کردی در تلاش هستند با مانور روانی نیروهای عراقی را آغازگر تقابل نظامی در کرکوک معرفی کنند و از سوی دیگر روی اختلافات درون حزبی خود میان اتحادیه میهنی و حزب دموکراتیک نسبت به تحولات کرکوک سرپوش بگذارند.


محمد باقر حکیم، تحلیلگر امور عراق در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره موقعیت راهبردی شهر کرکوک برای دولت عراق گفت: «سرنوشت کرکوک برای عراق بسیار مهم است، چرا که این شهر طبق قانون اساسی‌ای که کردها خودشان آن را امضاء کرده‌اند، زیر نظر حکومت مرکزی عراق قرار دارد.»


وی افزود: «همه طیف‌های ارتش عراق تصمیم گرفته‌اند بر کرکوک تسلط یابند. آن‌ها در واقع قصد دارند قانون را در این شهر پیاده کنند و کارشان قانونی است، اقلیم کردستان نیز این موضوع را می‌داند ولی امروز برخی از رهبران اقلیم دنبال آن هستند که در وهله نخست، بتوانند بر کرکوک مسلط شوند و در گام دوم بتوانند کرکوک را به اقلیم کردستان ملحق کنند.»


حکیم با بیان اینکه امروز طبق قانون اساسی عراق و طبق اصل یکپارچگی و وحدت سرزمینی عراق باید جلوی این روند گرفته شود، گفت: «باید مقابل این روند ایستاد تا وحدت ملی و یکپارچگی عراق حفظ شود. به همین دلیل باید با کسانی که تصمیم دارند عراق را تجزیه کنند و با نقشه‌هایشان به‌دنبال چند دستگی در این کشور هستند، طبق قانون اساسی برخورد شود.»


وی درباره وضعیت میدانی کرکوک گفت: «ارتش عراق از شب گذشته پیشروی‌های خود را آغاز کرده است، ولی تا کنون وارد شهر کرکوک نشده‌اند. آن‌ها از سمت جنوب غربی به مرزهای این شهر رسیده‌اند ولی وارد شهر نشده‌اند.»


مسئول کارگروه مطالعات عراق در مرکز حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به انتشار برخی اخبار درباره فرار استاندار کرکوک از این شهر، گفت: «موضوع فرار نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک از سوی خانم آلاء طالبانی مطرح شده، اما این خبر هنوز تایید نشده است و اینکه بگوییم راست یا دروغ است، قابل بررسی نیست.»


محمدباقر حکیم در پاسخ به سوالی درباره «نقش حشد الشعبی در تقابل نظامی میان ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه کرد در کرکوک» گفت: «حزب دموکرات از شب گذشته سعی کرده است تا افکار عمومی را به سمت حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) ببرد و بگوید که این گروه به‌دنبال اشغال مناطق کردی و مبارزه با کردها است. در واقع این حزب یک عملیات روانی‌ای را آغاز کرده‌ که به نظر من واقعا دروغ است. امروز پیشروی ارتش عراق و حرکت یگان‌های نظامی عراق به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق انجام می‌شود، حالا ارتش شامل پلیس فدرال، نیروهای دولتی، حشد الشعبی و دیگر نیروها می‌شود، ولی رسانه‌های اقلیم کردستان طوری دارند وانمود می‌کنند که انگار حشد الشعبی به‌دنبال اشغال مناطق است و می‌خواهد جنگ قومیتی و طایفه‌ای به راه بیاندازد. متاسفانه این خط انحرافی را شب گذشته رسانه‌های اقلیم کردستان آغاز کرده‌اند.»


وی افزود:‌ «در مناطقی که ارتش عراق پیشروی کرده، درگیری‌ای پیش نیامده است و نظامیانی که از سمت اتحادیه میهنی بوده‌اند با اطمینان و بدون هیچ درگیری‌ای مناطق خود را به ارتش عراق واگذار کردند که البته خارج از شهر کرکوک بوده است. این نشان می‌دهد که شکاف عمیقی میان رهبران اقلیم کردستان وجود دارد.»


این کارشناس امور عراق درباره وجود چنددستگی در میان رهبران کرد نسبت به مواضع رئیس اقلیم کردستان، تصریح کرد: «مخالفت فرزندان جلال طالبانی با سیاست‌های آقای مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و همبستگی با مردم عراق در چارچوب یک کشور واحد قابل تأمل و تحسین و در راستای قانون اساسی است. این مواضع نشان می‌دهد شکاف و اختلاف نظر میان رهبران اقلیم کردستان وجود دارد.»


گفت‌وگو از مجتبی اسماعیلی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته