دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1394 - 12:39

کاهش شدید ارزش لیره ترکیه اولین پیامد اقتصادی نتایچ انتخابات پارلمانی ترکیه

در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه و ناکامی حزب عدالت و توسعه در کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان، ارزش لیره پول ملی این کشور با کاهش شدیدی روبه‌رو شد.
کد خبر : 22221

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، سرمایه‌گذاران پیش از این امیدوار بودند که حزب حاکم عدالت و توسعه بتواند اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کرده و دولت جدید را بدون نیاز به ائتلاف با احزاب رقیب تشکیل دهد ولی اکنون با اعلام نتایج انتخابات، نااطمینانی‌های زیادی در خصوص تشکیل دولت ائتلافی وجود دارد.


با شمارش نزدیک به 99 درصد آرا مشخص شده است که حزب عدالت و توسعه موفق به کسب 40.9 درصد آرا شده است. این مساله موجب خواهد شد تا حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار در دهه گذشته برای تشکیل دولت با چالش جدی روبه‌رو شود.


برخی تحلیل‌گران بر این باورند که ناکامی حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار در 13 سال گذشته برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمانی نشانگر تحولات سیاسی دراماتیکی در ترکیه است. ارزش لیره در برابر دلار آمریکا پیش از انتخابات نیز با کاهش روبه‌رو شده است و اکنون پس از اعلام نتایج انتخابات، فشارهای تورمی تشدید خواهد شد و موجب می‌شود تا بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را افزایش دهد.


لیره ترکیه یکی از بدترین عملکردها را در بین نرخ ارزهای کشورهای نوظهور داشته است. ارزش لیره در برابر دلار حدود 5 درصد کاهش داشته است.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته