دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1396 - 12:14
عضو موسسه اسلامی اهل‌البیت لندن در گفت‌وگو با آنا

خاموش کردن آتش فتنه در کرکوک بسیار سخت خواهدبود/ اسرائیل در پس پرده پروژه «جنگ‌آفرینی» قرار دارد

یک عضو موسسه اسلامی اهل‌البیت لندن با بیان اینکه تقابل نظامی کنونی در کرکوک با توجه به پافشاری اربیل بر موضع خود موضوعی طبیعی است گفت: اگر آتش فتنه در کرکوک روشن شود، خاموش کردن آن با توجه به حضور نیروهای کرد پیشمرگه و دستور رهبران کرد برای تقابل مستقیم، بسیار سخت به نظر می‌رسد.
کد خبر : 221863

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: صف‌آرایی نظامی در کرکوک به اوج خود رسیده است و طبق آخرین گزارش‌ها نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) خود را به سر حد کرکوک رسانده‌اند. با وجود برخی گزارش‌ها درباره نفوذ نیروهای دولتی عراق به کرکوک، نیروهای پیشمرگه کرد مدعی هستند هیچ نفوذی انجام نشده و کردها همچنان بر فرودگاه و دیگر بخش‌های کرکوک مسلط هستند.


سید الحیدری، عضو موسسه اسلامی اهل‌البیت لندن در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه رهبران سیاسی اقلیم کردستان در حال «کردی‌سازی کرکوک» هستند، گفت: «رهبران اقلیم کردستان تا حدودی توانسته‌اند در زمینه تغییر بافت جمعیتی کرکوک و فضای حاکم بر آن موفق عمل کنند. این موضوع باعث شده است تا اختلاف مواضعی میان بغداد و اربیل به وجود آید و بعید است این اختلافات در بازه زمانی کنونی حل شود.»


وی افزود: «تقابل نظامی کنونی در کرکوک با توجه به پافشاری اربیل بر موضع خود موضوعی طبیعی است و نیروهای عراقی نیز نمی‌خواهند تسلیم دیکته‌های رهبران کرد شوند.»


الحیدری با تاکید بر اینکه اعمال تحریم‌ها علیه اقلیم کردستان موضوعی داخلی نیست و از جانب کشورهای منطقه‌ای و جهانی حمایت می‌شود، گفت: «هدف از این تحریم‌ها این است که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان از پافشاری خود بر تصمیماتش دست بردارد و نتیجه رفراندوم را لغو کند.»


این تحلیلگر امور غرب آسیا در پاسخ به این سوال که نتیجه تقابل نظامی در کرکوک چه خواهد بود، گفت: «اگر آتش فتنه در کرکوک روشن شود، خاموش کردن آن با توجه به حضور نیروهای کرد پیشمرگه و دستور رهبران کرد درباره تقابل مستقیم، بسیار سخت به نظر می‌رسد. کردها از سویی نمی‌خواهند از خاک خود دست بکشند و نیروهای دولتی عراق می‌کوشند کرکوک را که منطقه‌ای مورد منازعه به‌شمار می‌رود در اختیار خود بگیرد.»


وی درباره هدف از تشکیل دولت کردی در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: «موضوع تشکیل دولت کردی در خاورمیانه بسیار حساس است و ریشه‌های آن را باید در تامین‌های مالی لابی‌های صهیونیستی جست‌وجو کرد که در تلاش هستند میان مسلمانان تفرقه به راه بیندازند و نوعی شکاف و اخلال در روند موفقیت‌های ارتش و دولت عراق در راه مبارزه با گروه‌های تروریستی ایجاد کنند.»


الحیدری گفت: «در هر صورت ایجاد چنین رژیمی در بازه زمانی کنونی در خاورمیانه محکوم است و کردها نیز اگر به خود مردمش رجوع کنیم متوجه می‌شویم بر حفظ حاکمیت عراق تاکید دارند و آنچه باعث اختلاف است، مناقشات میان رهبران کرد است. مردم عراق خود را و هویت‌شان را عراقی و نه کردی می‌دانند.»


وی درباره اینکه «آیا تنش‌های اقلیم کردستان و بغداد به جنگ داخلی منتهی می‌شود؟» گفت: «تشکیل رژیم کردی در منطقه بسیار خطرناک است، ولی من معتقدم نمی‌تواند به پیدایش تقابل نظامی و جنگ میان کشورهای منطقه منجر شود. جنگ‌آفرینی پروژه‌ای است که اسرائیل دنبال می‌کند، ولی سیاستمداران مسلمان منطقه هوشیارتر و آگاه‌تر از آن هستند که در دام چنین فتنه‌هایی گرفتار شوند.»


عضو موسسه اسلامی اهل‌البیت لندن درباره راه‌اندازی پروژه «اسرائیل دوم» در منطقه از سوی صهیونیست‌ها گفت: «طرحی که صهیونیست‌ها در خاورمیانه به دنبال اجرای آن هستند، طرحی بی‌ریشه و اساس و با هدف تجزیه منطقه است. ان‌شاء‌الله با فعالیت‌های جبهه مقاومت چنین طرح‌هایی نقش برآب و پروژه اسرائیل دوم در نطفه خفه خواهد شد.»


گفت‌وگو از: مجتبی اسماعیلی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته