دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1394 - 11:34

برنده و بازنده انتخابات پارلمانی ترکیه/ اوبامای کردها رقیب اردوغان شد

واکنش صلاح‌الدین دمیرتاش به بمب‌گذاری در کمپین انتخاباتی حزبش دردیاربکر و خطابه‌های سیاسی او یکی از عوامل جذب رأی مردم ترکیه در انتخابات روز گذشته ترکیه عنوان‌شده است.
کد خبر : 22186

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نتایج انتخابات ترکیه همان‌گونه که از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود با ریزش آرای حزب حاکم ترکیه و با صعود حزب کردی دموکراتیک خلق (HDP) همراه بود.


با شمارش آرای نزدیک به 100 درصد صندوق‌های 25امین انتخابات پارلمانی ترکیه، حزب دموکراتیک خلق‌ها که یک حزب کردی در ترکیه محسوب می‌شود، توانست 80 کرسی از 550 کرسی پارلمان ترکیه را کسب کند و برای اولین بار در تاریخ سیاست ترکیه به‌عنوان یک حزب کردی با عبور از حدنصاب 10 درصدی، توانست به پارلمان این کشور راه یابد. گزارش لحظه به لحظه خبرگزاری آنا از انتخابات پارلمانی ترکیه را اینجا و اینجا بخوانید.


این حزب کردی توانست 80 کرسی پارلمانی را از آن خود کند و این در حالی است که حزب حاکم که هم‌اکنون 312 کرسی از 550 کرسی پارلمان را در اختیار دارد در این مرحله از انتخابات با وجود کسب جایگاه نخست درانتخابات، از کسب بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان بازماند و این نتیجه در 13 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.


به عبارت دیگر این نخستین بار از نوامبر سال 2002 بدین سو است که حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه اکثریت مطلق خود بر پارلمان را از دست داده است و برای تشکیل حکومت نیازمند ائتلاف با دیگر احزاب یا نمایندگان مستقل است.


بدون تردید این مساله نشان‌دهنده جایگاه شکننده‌تر این حزب در افکار عمومی ترکیه است.



مهم‌ترین بازنده این انتخابات ترکیه شخص رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه است و بزرگ‌ترین برنده آن صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر 42 ساله و جوان حزب کردی دموکراتیک خلق است.


خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ترک از منتقد تا حامی حزب حاکم، پیروز قاطع این کارزار انتخاباتی را صلاح‌الدین دمیرتاش دانسته‌ و وی را به سبب خوش‌گفتاری و خوش‌تیپی «اوبامای کردها» نامیده‌اند.


روزنامه حریت با اشاره به اینکه دمیرتاش با خطابه‌های خود توانست رأی غیر کردهای ترکیه را هم جذب کند و اظهارات وی در واکنش به بمب‌گذاری در کارزار انتخاباتی وی در دیاربکر مانند یک رئیس‌جمهوری واقعی بود، دمیرتاش را یکی از سیاستمداران نوظهور در عرصه سیاست در ترکیه توصیف کرده است.


خبرگزاری جهان نیز علت رأی غیرکردها به وی را در این انتخابات اظهارات سنجیده وی در پاسخ به بمب‌گذاری دیاربکر دانسته و نوشت حزب دموکراتیک خلق‌ها با این پیروزی برنامه‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهور ترکیه را برای تغییر نظام سیاسی و قانون اساسی به‌هم‌ریخته است.


همچنین روزنامه جمهوریت نیز دمیرتاش را تنها نخبه سیاسی در ترکیه دانسته است که توانایی رقابت با اردوغان را ازنظر ارائه خطابه سیاسی دارد و حزب دموکراتیک خلق‌ها را به مهم‌ترین حزب لیبرال در ترکیه تبدیل کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته