دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1396 - 13:44

اوضاع شکننده در کرکوک/ احتمال رویارویی پیشمرگه‌ها و حشدالشعبی

به‌دنبال پایان یافتن ضرب‌الاجل تعیین‌شده از سوی حشدالشعبی(بسیج مردمی عراق) برای نیروهای کرد در کرکوک، منابع محلی می‌گویند این نیروها ضرب‌الاجل خود را تا ساعت 24 امشب تمدید کردند.
کد خبر : 221762

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز عربی، شهر کرکوک 24 ساعت پر التهابی را پشت سر گذاشته است و تدابیر شدید امنیتی بر فضای آن حاکم است. علاوه بر این، مسئولان اقلیم کردستان و مقام‌های محلی در این شهر اعلام بسیج عمومی کرده‌اند.


به‌ گفته منابع محلی در کرکوک، تقریبا همه خانوارهای کُرد ساکن کرکوک که بیش از 60 درصد از این شهر را تشکیل می‌دهند، مسلح شده‌اند تا در برابر هرگونه حمله‌ای آماده باشند. شب گذشته(شنبه) به آن‌ها گفته شده بود تا برای جنگی سرنوشت ساز آماده باشند. این حالت آماده‌باش به‌دنبال تهدیدات حشد الشعبی عراق برای حمله به مواضع پیشمرگه‌ها در اطراف کرکوک انجام می‌شود.


باوجود این، به نظر می‌رسد با میانجی‌گری‌های منطقه‌ای و محلی انجام شده در آخرین ساعات، طرح حمله اجرا نشده و ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی نیروهای حشد الشعبی 24 ساعت دیگر تمدید شده است.


نیروهای حشد الشعبی خواهان کنترل دو پایگاه نظامی در اطراف کرکوک (پادگان کیوان و پایگاه نیروی هوایی در کرکوک) و یکی از بزرگترین میادین نفتی عراق در این استان هستند که در نزدیکی شهر طوزخرماطور واقع است و از زمان قدرت گرفتن داعش در شمال عراق، نیروهای پیشمرگه کرد بر آن‌ها سیطره دارند.


از سوی دیگر نیروهای پیشمرگه کرد اعلام کردند که حتی از یک وجب از مناطقی را که تحت کنترل خود درآوردند، عقب‌نشینی نمی‌کنند.


یک فرمانده نیروهای کوماندوی پیشمرگه‌ها می‌گوید: «حتی به اشتباه فردیِ یکی از شبه‌نظامیان حشد الشعبی به شدیدترین شیوه پاسخ داده خواهد شد و هرآنچه در توان داریم علیه این نیروهای حامی دولت عراق به کار خواهیم گرفت.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب