دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1394 - 11:04

انتشار دیوان خازن به تصحیح دکتر احمد مهدوی دامغانی

دیوان خازن سرودۀ ابومحمد عبدالله بن احمد خازن با مقدمه، تصحیح و تحقیق احمد مهدوی دامغانی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در 274 صفحه منتشر شد.
کد خبر : 22173

به گزارش گروه فرهنگی آنا، در این مجموعه (نسخه برگردان دستنویس شمارۀ 11969 کتابخانۀ آستان قدس رضوی کتابت 481 ه) بسیاری از اشعار خازن مندرج و مضبوط است.


در اینکه ابومحمد عبدالله بن احمد خازن هم شاعری توانا و هم نویسندۀ توانائی است تردیدی نیست. شاعر در این مجموعه با وجود تعبیرات و تعریفاتی در یتیمةُ الدَهر برای شناخت قدر و مرتبۀ خازن در شعر و نثر عرب بیان کرده است، جای تعریف و تعبیر دیگری باقی نگذاشته است.


قطع نظر از استعداد ذاتی و حسن ذوقی خدادادی و عمق اطلاع خازن بر شعر و نثر عرب و تبحر او در حفظ لغت و استعمال «غریب» آن، اقامت چندین سالۀ او در بلاد عراق و شام (یتیمه 326/3) و معاشرتش با شعرا و ادبای آن سرزمین ها، او را بیشتر از دیگر شاعران دربار فخرالدّوله و مجدالدوله و دستگاه صاحب بن عباّد (کافی الکفاة) و ابی العباس ضبی (کافی) به سبک و طرز شعر عرب آشنا ساخت و به مهارتش در بکاربردن لغات غریبه و مصطلحات از کنایات و استعارات رایج در ادب عرب بسیار افزود.


خازن بسیار تحت تأثیر شاعر بزرگ نامدار و سهل و ممتنع گوی عرب «ابوعُبادۀ بُحتری» و شاعر حکیم «ابوتمام طائی» است و قصاید متعددی در استقبال از قصاید بُحتری و ابی تمّام سروده است و خصوصاً در تشبیب و تغزّل ابتدایی آن، اقتفا بر این دو شاعر بزرگ کرده است.


وصف مخطوطه، رسم الخط نسخه، محتویات این مجموعه، مقام شعر و شاعری و صنعت انشاء خازن، سبک و طرز شعر خازن، ابومحمد خازن و ابوالفتح بن علیّ بن محمد بن المرزبان کاتب مخطوطه عناوین مطالبی است که در مقدمۀ کتاب حاضر به آن پرداخته شده.


متن تصحیح شده و عکس نسخه نیز سایر بخش های دیوان خازن است.


این کتاب در شمارگان 200 نسخه، به بهای 600000 ریال منتشر شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: آستان قدس رضوی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته