دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد سابق دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا:

آمریکا می‌خواهد ایران را با تحریم‌های جدید وادار به مذاکره کند

اگر برجام از طرف هرکدام از طرفین لغو شود بازتاب‌های سنگینی برای نقض‌کننده به بار خواهد آورد. بر این مبنا ما ملت بسیار خوشبختی خواهیم بود که رئیس‌جمهور یا کنکره برجام را لغو کند.
کد خبر : 221679

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، پیروز مجتهدزاده با بیان اینکه نگران احتمال لغو برجام از سوی ایالات متحده آمریکا اعم از رئیس‌جمهور یا کنگره نیستم در تبیین علت این موضوع گفت: «برجام اگر چه در گشایش روابط خارجی محاسنی برای ما داشت، ولی این محاسن کافی نبود. کمااینکه بسیاری از تعهدات متقابل ازجمله لغو تحریم‌های بانکی اجرا نشد. به بیان دقیق‌تر علت آنکه سرمایه‌گذاری در ایران نتوانست به معنی واقعی گسترش یابد فراهم نشدن امکان مبادلات بانکی به سبب همین تحریم‌ها بود.»


این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: «اگر برجام از طرف هرکدام از طرفین لغو شود بازتاب‌های سنگینی برای نقض‌کننده به بار خواهد آورد. بر این مبنا ما ملت بسیار خوشبختی خواهیم بود که رئیس‌جمهور یا کنکره برجام را لغو کند.»


مجتهدزاده در ادامه خاطرنشان کرد: «این نگاه وجود دارد که کنگره نمی‌تواند برجام را لغو کند و هدف هم این نیست که ایالات متحده برجام را لغو کند. هدف اصلی محول کردن مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد برجام از طرف رئیس‌جمهور به کنکره آن بود که کنکره، رئیس‌جمهور آمریکا را برای اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران یاری کند.»


به گفته این استاد دانشگاه، آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده از این قرار است که کاخ سفید رسما اذعان می‌دارد که لغو برجام در صلاحیت آن نیست و کنگره به واسطه بهره بردن از رأی مردم آمریکا از توان بیشتری در این خصوص برخوردار است.


وی با بیان اینکه اعمال فشارهای بیشتر با هدف گرفتن امتیازات بیشتر در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس آمریکایی‌ها برنامه موشکی ایران و برنامه‌های منطقه‌ای را نشانه رفته‌اند.


مجتهدزاده درخصوص سناریوهای محتمل گفت: «احتمالا کنگره دست به تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران خواهد زد تا ایران را وادار به مذاکره مجدد کند.»


وی در تبیین برخورد متناسب دولت با شرایط پدید آمده گفت: «نخست دولت ایران باید بسیار هوشیار و عاقل باشد که متوسل به پرخاشگری نشود. در ثانی اتحادیه اروپا، چین و روسیه را که ادعای دوستی با ما دارند هوشیار سازد که تحرکات آمریکا در نهایت در تضاد با منافع سه ضلع دیگر برجام(اتحادیه اروپا، چین و روسیه) نیز خواهد بود. ثالثا مقتضی است دولتمردان سران اعضای گروه 1+5 را متعهد سازد که ضمن عمل به تعهدات خود در برجام در برابر این اجحاف‌های جدید مقاومت کنند.»


این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین افزود: «همان‌طور که ایالات متحده برای ما شرط و شروط ایجاد می‌کند تا مذاکره تجدید شود ما هم باید شروطی تعیین کنیم که ایالات متحده آمریکا به تمام تعهدات خود در برجام عمل‌کند.»


منبع: فرهیختگان



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته