دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1396 - 09:56
مروری بر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه

چرا وزارت خزانه‌داری آمریکا سپاه را تحریم کرد؟/ پیش‌بینی عجیب اسرائیل از توافق آشتی ملی فلسطین

استقبال محافل رسانه‌ای اسرائیل از مواضع ضد ایرانی رئیس‌جمهور آمریکا، توافق آشتی ملی فلسطین و تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا از موضوعاتی است که مورد توجه ویژه رسانه‌های عرب‌زبان قرار گرفته‌است.
کد خبر : 221619

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عناوین مهم روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه را در زیر می‌خوانید:


استقبال محافل رسانه‌ای اسرائیل از مواضع ضد ایرانی ترامپ



روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در گزارشی نوشت: «رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه و شنبه جشن گرفتند و از سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه توافق هسته‌ای با ایران ابراز خوشحالی کردند. منابع سیاسی در تل‌آویو گفتند، آنچه که در سخنان ترامپ مطرح شد، در عمل موضع اسرائیل را درباره خطرناک خواندن این توافق از سویی و نقشی که ایران در منطقه بازی می‌کند از سوی دیگر، تایید کرد.»


در این رابطه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل جمعه شب بابت سخنان ضد ایرانی ترامپ به او تبریک گفت و تاکید کرد که معتقد است فرصت برای تغییر توافق هسته‌ای و خط‌مشی تهران در منطقه وجود دارد.


باوجود این، اور هیلر، خبرنگار امور نظامی شبکه 10 تلویزیون اسرائیل از سخنان ترامپ انتقاد کرد و گفت: «او هیچ جایگزینی برای زمانی که جمهوری اسلامی ایران به شروط آمریکا عمل نکند، مطرح نکرده است. او خلاف باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا عمل می‌کند که به گزینه نظامی روی نیاورد و در عمل تهدید به مداخله نظامی کرده است. ترامپ حتی اگر بخواهد، شاید برای راضی نگه داشتن رای‌دهندگان به خود و اقناع افکار عمومی در آمریکا نیروهای نظامی خود را برای جنگ با ایران به خاورمیانه اعزام خواهد کرد.»


پیش‌بینی عجیب اسرائیل از توافق آشتی ملی فلسطین



روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: «مشکلات و پیچیدگی‌های زیاد بر سر راه آشتی ملی در فلسطین باعث شده است تا بسیاری از کارشناسان سیاسی و نظامی اسرائیل پیش‌بینی کنند که ممکن است فرایند آشتی ملی در فلسطین سه یا چهار ماه بیشتر دوام نیاورد و به شکست بیانجامد.»


طبق این گزارش، آن‌ها معتقدند «انبار باروت» میان جنبش‌های فتح و حماس ممکن است در هر لحظه به‌دلایلی همچون سلاح مقاومت و برنامه‌های سیاسی حکومت بعدی، منفجر شود.


چرا به جای وزارت امور خارجه، وزارت خزانه‌داری آمریکا سپاه را «گروه تروریستی» خواند؟



روزنامه رای‌الیوم در گزارشی نوشت: «یک منبع مسئول در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه به شبکه سی‌ان‌ان گفت، دولت ترامپ هم‌زمان با اعلام راهبرد جدید آمریکا نسبت به ایران و توافق هسته‌ای از سوی رئیس‌جمهوری این کشور، سپاه پاسداران ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.»


این منبع افزود: «دولت ترامپ این اقدام را وظیفه وزارت خزانه‌داری آمریکا و نه وزارت امور خارجه دانسته است. از منظر فنی، این بدین معناست که سپاه پاسداران در فهرست سازمان تروریستی خارجی قرار نگرفته، یعنی همان اصطلاحی که وزارت امور خارجه از آن استفاده می‌کند. ولی وزارت خزانه‌داری از اصطلاح رایج سازمان تروریستی استفاده کرده است.»


طبق این گزارش، دیپلمات‌های غربی سوالات زیادی را درباره دلایل چنین تصمیمی مطرح کرده‌اند. برخی کارشناسان معتقدند هدف از این نوع فهرست‌بندی، خشکاندن ریشه‌های منابع تامین مالی سپاه پاسداران است. چنین اقدامی در واقع شامل افزایش مستقیم نیروهای نظامی در برابر سپاه ایران نیست، اما امکان نظارت بیشتر را فراهم می‌کند.


دولت آمریکا پیشتر از چنین سیستمی در تقابل با حزب‌الله لبنان استفاده کرده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته