دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1396 - 13:52

سامانه «سپهتن» چگونه می‌تواند حوادث ترافیکی دانش‌آموزان را کاهش دهد؟

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درخصوص نحوه اجرای سامانه سپهتن و تاثیر آن در کاهش بروز حوادث ترافیکی برای دانش‌آموزان توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر : 221329

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در حاشیه مراسم آغاز به کار مرکز کنترل سفرهای برون‌استانی دانش‌آموزان، گفت: امروز با توجه به حساسیتی که در بحث حمل‌ونقل دانش‌آموزان وجود دارد، شاهد رونمایی از سامانه مرکز کنترل سفرهای برون‌استانی دانش‌آموزان کشور هستیم. مبنی‌بر اینکه دانش‌آموزانی که جابه‌جا می‌شوند حتما باید توسط اتوبوس‌هایی جابه‌جا شوند که باید دارای سامانه سپهتن باشند.


وی افزود: سامانه سپهتن ظرفیت‌های خاصی دارد. وقتی که اتوبوس به نزدیک پاسگاه پلیس راه می‌رسد، از یک کیلومتری تمام اطلاعات آن به سیستم مستقر در پاسگاه منتقل می‌شود که اگر تخلفی از راننده در این سامانه گزارش شده باشد و یا مواردی را رعایت نکرده باشد، با توجه به خط‌قرمزهایی که وجود دارد، آن اتوبوس به صورت خود به خود در پاسگاه متوقف می‌شود. اما اگر تخلف نکرده باشند، می‌توانند بدون توقف از پاسگاه عبور کنند.


معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در ادامه تصریح کرد: از طرفی دوربینی که در داخل اتوبوس‌ها نصب شده است، به راحتی می‌توانند رفتارهای راننده را نیز رصد کند. برای مثال اگر خواب باشد، از تلفن‌همراه استفاده کند، استعمال دخانیات داشته باشد و یا دانش‌آموزان ایمنی سفر از جمله بستن کمربند را رعایت نکرده باشند‌، سریعا به پاسگاه اطلاع داده می‌شود. هدف نهایی اجرای این طرح، نظارت صددرصدی بر اعمال و رفتار راننده‌هاست، زیرا راننده سکان‌دار وسیله نقلیه‌ای است که بیش از 40 دانش‌آموز را حمل می‌کند، پس نظارت بر رفتارهای وی می‌تواند در کاهش بروز حوادث نقش بسزایی داشته باشد.


جهانی خاطرنشان کرد: پلیس راهور ناجا و وزارت آموزش و پرورش می‌تواند از طریق سامانه سپهتن در جریان وضعیت اردوهای دانش‌آموزان قرار گیرد. بنابراین این امر بستری را برای خانواده‌ها فراهم می‌سازد تا با اطمینان‌خاطر دانش‌آموز خود را راهی اردو کند.


وی گفت: با اجرای این برنامه مسئولان وزارت آموزش و پرورش و پلیس راهور ناجا می‌توانند با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند و در صورت پیش‌بینی حادثه سریعا تصمیمات دیگری را اتخاذ و به راننده اطلاع دهند.


معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: استفاده از سامانه سپهتن می‌تواند نظارت را مضاعف و امنیت را دوچندان کند که این امر برای ما بسیار حائز اهمیت است.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی سامانه پیامکی 110120 نیز فعال است و دانش‌آموزان می‌توانند در صورت مشاهده مواردی که می‌تواند خطراتی را برای آنها به همراه داشته باشد به پلیس اطلاع دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته