دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1396 - 13:21

اقدام ترامپ تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است

وزارت امور خارجه روسیه، تایید نکردن پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ را محکوم و اعلام کرد اقدام اخیر واشنگتن، مناقشات عظیمی را در سراسر جهان برانگیخته‌است و حتی می‌تواند به جنگ در منطقه مهم خاورمیانه، منجر شود.
کد خبر : 221310

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وزارت خارجه روسیه، خودداری دونالد ترامپ از تایید پایبندی ایران به برجام را محکوم کرد و آن را تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان دانست. طبق اعلام این وزارتخانه، آمریکا با این حرکت نشان داد که یک شریک غیرقابل اعتماد است.


میخائیل اولیانوف رئیس دپارتمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و کنترل تسلیحات وزارت امورخارجه روسیه پس از تایید نشدن پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ، به اینترفاکس گفت: «چنین سیاستی با هدف تضعیف برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) و اعتبار آن اتخاذ شده و در واقع، ضربه‌ای سخت به تلاش‌های جهانی در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته ای است.»


او افزود: «چنین اقداماتی از سوی واشنگتن، تنها این باور را در میان دیگر کشورها مانند کره‌شمالی تقویت می‌کند که مذاکره با آمریکا هیچ معنایی ندارد و توافق‌های بین المللی، حتی توافق‌های مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد، می‌توانند به راحتی کنار گذاشته شوند.»


این دیپلمات روس، اقدام اخیر آمریکا را تقبیح کرد و آن را «غیر مسئولانه» خواند. او همچنین تاکید کرد که این حرکت واشنگتن، بار دیگر تنش‌های پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد و شبیه «تجاوزی بی‌دلیل» است.


میخائیل اولیانوف به این امر اشاره کرد که در شرایط کنونی، ایران دلایل بیشتری برای مطرح کردن ادعاهای خود علیه ایالات متحده، در دست دارد. حتی پس از توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا علیه تهران چندین دور تحریم اعمال کرد. اولیانوف «تاثر عمیق» خود را از اینکه توافق هسته‌ای سال 2015، به چنین نقطه‌ای رسیده است، بیان کرد.


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم هشدار داد که برجام، نباید در چالش‌های سیاسی داخلی آمریکا، به یک دستاویز چانه زنی تبدیل شود. معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: «برای بسیاری در ایالات متحده و به ویژه در کنگره، انتقاد از برجام به ابزاری برای برخورد با مشکلاتی تبدیل شده است که نمی‌توانند آنها را حل و فصل کنند.» او افزود که چنین توافق بین‌المللی مهمی، سزاوار یک نگرش کاملا متفاوت است و نباید با آن به مثابه یک دستاویز چانه‌­زنی رفتار کرد.


ریابکوف خاطر نشان کرد توافق هسته‌ای ایران که با کوشش‌های بازیگران قدرتمند نظام بین‌الملل و پس از سال‌ها مذاکره به دست آمده، ممکن است در اثر اصلاحات پیشنهادی آمریکا، از میان برود. او گفت که دولت آمریکا در واقع به دنبال گره زدن توافق هسته ای ایران به یک سری مسائل گسترده‌تر است؛ مسائلی که به برجام و یا برنامه هسته‌ای ایران، ربطی ندارند.


سرگئی ریابکوف گفت: «این، نشانه‌ای نگران کننده است.» این مقام بلند پایه وزارت خارجه روسیه اضافه کرد که مسکو نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از فروپاشی این توافق به کار می‌گیرد و گفتگوهای خود را با واشنگتن در این زمینه، ادامه خواهد داد. به گفته ریابکوف، هدف روسیه، حفظ این دستاورد دیپلماتیک مهم و جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان است.


روز گذشته پس از سخنرانی ترامپ، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای، سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا را محکوم و اعلام کرد که هرگونه استفاده از بیانات «تهاجمی» در روابط بین الملل «غیرقابل قبول» و «محکوم به شکست» است.


وزات امور خارجه روسیه در بیانیه خود تاکید کرد که هر گونه تجدید تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران «غیر ممکن» است. همچنین در این بیانیه آمده است که اقدام‌های دولت آمریکا، تاریخ مصرف گذشته هستند و با هنجارهای مدرن جوامع متمدن، همخوانی ندارند.


ترامپ در سخنرانی خود گفت که انطباق اقدامات ایران با توافق هسته‌ای سال 2015 را تایید نمی‌کند و تصمیم‌گیری درباره این مسئله را به کنگره آمریکا ارجاع می‌دهد تا کنگره بتواند این توافقنامه را اصلاح و ابرازهای اجرایی آن را تقویت کند.


با وجود اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی تایید کرده که ایران تعهدات خود را انجام داده است، دونالد ترامپ بار دیگر ادعا کرد که تهران تعهداتی را که به موجب توافق هسته‌ای بر عهده گرفته، نقض کرده است. ایالات متحده همچنین تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد که به برنامه هسته‌ای آن، ارتباطی ندارند.


اقدام اخیر واشنگتن، مناقشات عظیمی را در سراسر جهان برانگیخته است. بسیاری از کشورها آن را محکوم و اعلام کردند که این امر، امنیت بین المللی را تضعیف می‌کند و حتی می‌تواند به جنگ در منطقه مهم خاورمیانه، منجر شود.


فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به سخنان بسیار بحث برانگیز دونالد ترامپ گفت که توافق هسته‌ای ایران یک توافقنامه دوجانبه نیست و ایالات متحده نمی‌تواند به تنهایی آن را فسخ کند.


انگلیس، فرانسه و آلمان هم در بیانیه مشترکی اظهار داشتند که توافق هسته‌ای ایران، به سود امنیت و منافع ملی مشترک آنهاست. تنها اسرائیل و عربستان سعودی از تصمیم ترامپ استقبال کردند و اقدام او را «شجاعانه» و «قاطعانه» خواندند.



منبع: وب سایت «آر. تی»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته