دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهرام جمالی در گفت‌وگو با آنا (بخش پایانی)

خوشحال می‌شویم گروه‌ها بتوانند بلیت را گران‌تر بفروشند/ شاخص اجرا در تالار وحدت استقبال مخاطب است

در بخش نخست این گفت‌وگو بهرام جمالی از تغییرات اساسی در عملکرد بنیاد رودکی خبر داد. سخنان مدیر این بنیاد را در قالب بخش دوم این گفت‌و‌گو می‌خوانید.
کد خبر : 22131

* آیا فکر می‌کنید رویکرد جدید بنیاد رودکی پاسخگوی اجرای آثار متعدد هنرمندان متقاضی خواهد بود؟


- تالار وحدت سالن تئاتر نیست بلکه برای موسیقی، نمایش‌های موزیکال و اپراها ساخته شده است و جایگاه هنری تالار وحدت این را می‌طلبد که تنها آثاری در آن اجرا شود که متناسب با امکانات ماشینری باشد و یا نمایش‌های موزیکالی که ویژگی اپرایی را دارند در آن عرضه شود بنابراین این تالار برای تمامی آثار ساخته نشده است. ضمن این‌که ما درحال طراحی سیستمی هستیم که نمایش‌هایی در تالار وحدت اجرا شوند که فقط امکان اجرا در این تالار را دارند.


* با توجه به کمبود سالن‌های نمایشی و امکانات سخت‌افزاری، آیا محدود شدن آثار تالار وحدت به ویژگی‌هایی چون نمایش‌های موزیکال، در بیشتر شدن مشکلات هنرمندان برای اجرا تاثیرات غیر قابل پیش‌بینی نخواهد داشت؟


- این مورد به معنای این نیست که با دقت در انتخاب آثار نمایشی برای اجرا قرار است تهدیدی ایجاد شود چرا که مسئولیت و کاربرد اصلی تالار وحدت پرداختن به حوزه موسیقی و نمایش‌های موزیکال و اپرا است.


* آیا تغییر رویکرد و عملکرد بنیاد در حوزه موسیقی نیز اعمال خواهد شد؟ آیا در قبال در نظرگرفتن شرایطی متفاوت برای اجراها قرار است که در حوزه موسیقی نیز حمایت‌ها تغییر پیدا کند؟


- درحوزه موسیقی مسائل مدیریت شده است و ما در قبال اولویت‌ها و شرایطی که می‌گذاریم یکسری حمایت‌ها را به گروه‌ها ارائه می‌کنیم برای مثال پیش از این ردیف سه و یک تالار وحدت به مدعوین ما اختصاص داشت که ما درحال حاضر اعلام کرده‌ایم که این امکان وجود داردکه بلیت صندلی‌های ردیف سوم توسط گروه به فروش رسد بنابراین ما با این روش از سهم خود کاسته‌ایم و به سهم گروه اضافه کرده‌ایم و توازن را به وجود آورده‌ایم.


* هدف بنیاد از تغییر رویه در حوزه موسیقی چیست؟


- ما فکر می‌کنیم که اگر همه در حمایت و تقویت از این استراتژی مدیریتی باشند ما می‌توانیم هم آثار مطلوب عرضه کنیم و رضایتمندی و آرامش گروه را به‌دست آوریم. پیش از این بسیار کم اتفاق افتاده که گروهی درگیر مسائل اجرایی نشود و حق الزحمه خود را به صورت تواقفی نقد دریافت کند و به عنوان هنرمند کاری با چیزی نداشته باشد و بنیاد تمام مسئولیت‌ها (چه سود چه زیان و چه هزینه‌های اجرایی آن را) بپذیرد این کار سختی است ولی ما در تلاش هستیم تا به این سمت حرکت ‌کنیم.


* از چه زمانی تغییر رویکرد شکل جدی و رسمی‌تری به خود خواهد گرفت ؟


- ما به سمتی حرکت می‌کنیم که برنامه‌های تالارها را یک‌ساله معرفی کنیم و این به لحاظ مدیریت برای ما ضروری است. امیدوارم طی یک یا دو هفته آینده بتوانیم به شرایط اعلامی در حوزه موسیقی و نمایشی برسیم و با مراجعه گروه‌ها بتوانیم کار کارشناسی را از امروز انجام دهیم.


ضمن اینکه در کنار تمام موارد اشاره شده باید به غیر از منابع مالی موجود باید به فکر منابع مالی جدید بود تا بتوان به نحو شایسته از جریانات هنری حمایت کرد و این مستلزم هماهنگی‌های بیش از پیش بنیاد و هنرمندان است.


* با توجه به شرایط جدیدی که برای اجراهای موسیقی و تئاتر در نظر گرفته‌اید آیا جایی برای صرفه اقتصادی گروه‌ها هم گذاشته‌اید؟


- در قیمت بلیت یک توافق و یک عرف وجود دارد بنابراین کسانی که تجربه اجرایی و تولیدی دارند و قرار است نمایش و یا کنسرت داشته باشند، کارهایشان بررسی کارشناسی می‌شود تا ببینیم بنا بر هر اثر چه میزان قیمتی برای بلیت مناسب است و در بلیت فروشی دچار ارزان فروشی یا گران فروشی نشویم.


ما نیز معتقدیم قیمت بلیت‌ها در سرنوشت پروژه‌ها خیلی تاثیرگذار است و به آن توجه ویژه خواهیم داشت. ملاک در قیمت‌گذاری چند فاکتور دارد گاه کارگردان، گاه بازیگر و گاه یک متن ارزشمند است، به طور کل همه اینها در کنار هم ارزش یک اثر را مشخص می‌کند. قیمت گذاری بلیت‌های آثار با گفت‌وگو و توافق انجام می‌شود.


* آیا از نظر شما تغییر عملکرد در برنامه‌های بنیاد منجر به افزایش بهای بلیت آثار نمایشی نمی‌شود و از این پس برخی آثار چون نمایش‌ «عاشقانه‌های ناآرام» به بهانه استفاده از چهره‌های سینمایی امکان فروش بلیت به قیمت چند برابری تئاترهای خصوصی را پیدا نخواهند کرد؟


- ما خوشحال خواهیم شد که گروه بتواند بلیت را با قیمت بیشتر به فروش رساند و تجربه‌های تولیدی و اجرایی به جایی رسد که گروه به وضعیت اقتصادی خوبی دست پیدا کند اما ما نیز تاکید داریم که این امر باید با توجه به ارزش‌های هنری اثر باشد.


* امکان تبلیغات آثار نمایشی از چه زمانی به گروه‌ها داده خواهد شد و چطور است که وقتی گروهی هنوز مجوز اجرا نگرفته به قطعیت از اجرای نمایش دم می‌زند و یکباره تبلیغاتش را متوقف می‌کند؟


- ما آثاری که به بنیاد رودکی مراجعه می‌کنند را به مرکز هنرهای نمایشی معرفی می‌کنیم و مرکز هنرهای نمایشی هم سال گذشته خلاقیتی به خرج داد و فرصت تبلیغاتی به گروه‌ها ‌داد تا زمانی‌که کارها به بازبینی می‌رسند امور مربوط به تبلیغ و اطلاع‌رسانی نمایش آغاز شود اما در این میان تعهدی گرفته می‌شد که اگر کار دچار نقص‌هایی بود برای اجرا این کاستی‌ها رفع شود. کار مریم جلالیان هم از این دست بود و وی تا روز بازبینی اجازه تبلیغ داشت تا اینکه مرکز اعلام کرد که فعلاً تبلیغات نداشته باشند که ما نیز این دستور را به گروه اطلاع دادیم.


* نگاه کارشناسانه در مدیریت تالار حافظ به عنوان یکی از سالن‌های بنیاد رودکی چگونه است و آیا از نظر شما نگرش جدید بنیاد در مدیریت تالاری چون حافظ با کاهش بسته‌های حمایتی همخوانی پیدا خواهد داشت؟


- مدیریت مجموعه‌ای از فاکتورها است و در تدوین تعرفه اجرا اگر ندانیم قیمت تمام شده خدمات چه میزان است طبیعتاً نمی‌توانیم مدیریت تالار را به درستی انجام دهیم، ضمن اینکه ما برای سالن ‌یک سقف حمایت را هم در نظر گرفته‌ایم برای مثال قیمت تمام شده یک میلیون و دویست‌ هزار تومان تا 50 درصد بسته به کاری که انجام شده، تخفیف قائل می‌شویم.


* آیا سقف میزان حمایت در نظرگرفته شده کفاف رضایتمندی گروه نمایشی و شرایط لازم برای تولید اثری ارزشمند را می‌دهد؟


- ما می‌دانیم که تئاتر به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و هیچ وقت نمی‌خواهیم بخش حمایتی را حذف کنیم بلکه هدف ما مدیریت آن است تا منابع مالی موجود به بهترین وضعیت به گروه‌ها اختصاص یابد.


* با این عملکرد ارتباط بنیاد با گروه‌های نمایشی از این پس چگونه خواهد بود؟


- ما برای دقیق‌تر کردن شیوه ارتباط با گروه‌های هنری واحد کارشناسی را تشکیل می‌دهیم و اگرچه پیش از این اجراهای ارزشمندی بدون اینکه ما جریان‌سازی هنری داشته باشیم، در تالار حافظ بوده است ولی تلاش می‌کنیم تا نگاه کارشناسانه را نیز همراه کنیم و رویکرد آثار فنی، تخصصی و حرفه‌ای باشد.


* از نظر شما مهم‌ترین شاخصه و ویژگی برای اجرای آثار نمایشی در سالن‌هایی چون تالار وحدت و تالار حافظ چیست؟


- اینکه اثری در تالار وحدت روی صحنه اجرا شود در حالی که مخاطب ندارد حاکی از ضعف در مخاطب‌شناسی است. ما برای اجرای آثار نمایشی به اثربخشی هنری توجه داریم که یکی از شاخص‌های آن استقبال مخاطبان از نمایش است. برای ما رضایت گروه، مخاطب و بنیاد با توقعات مشخص و منطقی مهم است و معتقدیم همه ما باید در کنار هم به رضایت‌مندی برسیم.


* در این نوع از برنامه‌ریزی پیش‌بینی می‌کنید سالانه چند اثر نمایشی در تالارهای زیر مجموعه بنیاد رودکی اجرا شود؟


- پیش‌بینی می‌کنیم در تالار وحدت 2 پروژه بزرگ و طولانی مدت و 2 نمایش مناسبتی برای سه ماه محرم و صفر و ماه مبارک رمضان در نظر گرفته‌ایم تا آثار بر اساس تمام سلیقه‌های مخاطب اجرا شود و در تالار حافظ هم 10 تا 12اثر نمایشی در طول سال را شاهد خواهیم بود.»


* سالهاست که هنرمندان تئاتر از کمبود فضاهایی برای نگهداری ماسک، البسه نمایشی و کارگاه ساخت دکور رنج می‌برند، آیا در میان برنامه‌های ریز و درشتی که قرار است اجرایی شود جایی برای عملیاتی کردن چنین درخواست‌هایی گذاشته‌اید؟


- زمانی تالار وحدت کارگاه دکور و خیاطی داشته است و ماموریت ساخت و نگهداری دکور و لباس را داشته است اما با وارد شدن یک سیستم این برنامه از میان می‌رود. با این حال اگر این کارگاه‌ها به قدر کافی کار داشته باشند و عملکردشان در راستای تولید پروژه‌های تولیدی ما باشد ما از ادامه فعالیتشان استقبال خواهیم کرد. اگر عملکرد کارگاه‌های تکمیلی به یک و یا دو پروژه تولیدی سالانه ما گرایش داشته باشد ما حتما این سیاست‌گذاری را در بخش ساخت دکور و لباس خواهیم داشت.


گفت‌وگو از ناهید منصوری


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب