دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تکذیب ترک وفرونشست زمین درحریم راه آهن

 معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن گفت: تاکنون در محدوده حریم راه‌آهن کشور هیچ ‌گونه ترک و فرونشست زمین گزارش نشده است.
کد خبر : 221283

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، مازیار یزدانی با بیان این که پایش 24 ساعته محدوده ریلی در دستور کار راه‌آهن قرار دارد، افزود: این پایش توسط مأمورین مستقر در طول خطوط و دستگاه‌های اندازه‌ گیری به‌ طور مداوم کنترل می شود.


وی با اشاره به مطالب منتشره در برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه تَرَک‌ها، خط تهران - مشهد را تهدید می‌کند، اظهارداشت: موضوع ترک‌ها در حریم خطوط ریلی طی یک سال اخیر با جدیت از سوی معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن در دست پیگیری قرار گرفته و در همین راستا قراردادی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منعقد شد.


وی افزود: پیرو همین قرارداد، مرکز تحقیقات بر روی سوژه مورد نظر مطالعات و بازدید‌های میدانی انجام داده است و خوشبختانه باوجود تائید موضوع از سوی مجامع مختلف، اما در محدوده حریم راه‌آهن کشور شاهد هیچ‌گونه ترک و فرونشستی نبوده‌ایم.


معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن با اشاره به توجه کارشناسان به مساله احتمال فرونشست زمین در دشت ورامین تصریح کرد: اگرچه تاکنون اتفاقی در حریم راه‌آهن در این منطقه رخ نداده است، اما باید نگاه پیشگیرانه داشته باشیم و از همین رو به‌ طور مداوم حریم 100 متری خطوط ریلی پایش می شود.


این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن یادآورشد: هم‌اکنون و به‌ صورت روزانه قطار با سرعت 160 کیلومتر در ساعت در مسیر تهران- مشهد سیر می‌کند، اما در صورت نشست زمین به میزان و سطح مقطع نشست ممکن است رفتار سیستمی تفاوت کند.


یزدانی تصریح کرد: با توجه به پایش24 ساعته خطوط ریلی در صورت بروز چنین مسائلی اجازه اعزام قطار نخواهیم داد و شرکت راه‌آهن در صورت مشاهده نشست مقطعی به ‌جای کاهش سرعت به ‌منظور حفظ ایمنی و سلامت مسافران قطار را متوقف می‌کند.


معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن در خصوص مساله احداث و راه‌اندازی خطوط راه‌آهن سریع‌السیر یادآورشد: بالاترین سرعت قطارهای سریع‌السیر در ژاپن به‌عنوان کشوری که در یک منطقه زلزله ‌خیز جهان ، مورد استفاده قرار می گیرد، پس با این تفاسیر کشور ژاپن به ‌جای بهره‌گیری از قطار‌های سریع‌السیر با سرعت‌هایی نزدیک به 500 کیلومتر در ساعت باید از مدل‌های دیگری استفاده کند.
طول خطوط ریلی کشور هماکنون به حدود 13 هزار کیلومتر رسیده و در افق چشم انداز باید طول خطوط ریلی کشور به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته